• Faannysvensson

Tablett fast i halsen?? HJÄLP!

Behöver hjälp, i första hand här innan jag tar det steget längre, kanske någon av er som varit med om samma?

Jag går nämligen på antibiotika numera för en inflammation, har aldrig tidigare haft problem med att svälja tabletter men dessa är så pass stora att det knappt går. Häromdagen fick jag känslan av att den "fastnat" i halsen, gjorde ont när jag svalde/andades men efter någon timme gick smärtan över. Idag hände samma sak fast det kändes dubbelt så mycket värre! Detta var redan imorse, och det sitter än i.. Gör ont när jag sväljer/andas, men frågan är kan den verkligen ha fastnat i halsen/strupen??? Har läst mig omkring & enligt vissa ska det inte vara möjligt? Känna sådär att gå & lägga sig och sova med detta... Samtidigt så vet jag inte om man ska ta sig till sjukhus för att kolla det eller om det är till överdrift? Tabletterna är inte vanliga brus eller så, utan sådana som ligger i kapslar. Vågar inte ta den jag ska ta ikväll, rädd att smärtan blir värre.. Någon som oturligt nog varit med om samma sak??? (Ja, jag har ätit/druckit under dagen som vanligt). Tacksam för hjälp & svar!!!!

• Svar på tråden Tablett fast i halsen?? HJÄLP!
  • Drottningen70

Svälj med nåt med mycket kolsyra

D
  • Mr Obvious

För att undvika sådant, svälj en klunk vatten precis innan du sköljer ner tabletten med nästa klunk. Då är strupen "uppsmord" innan tabletten kommer.

• Trippelmamma76

Jo det kan hända. Därför står det ofta att tabletten ska sväljas med minst ett halvt glas vatten. Åk till doktorn om det sitter kvar.

• modsey

även om den fastnade så har den smält vid det här laget, men känslan kan sitta kvar. Drick mycket som typ yougurt eller något tjockare 

Svar på tråden Tablett fast i halsen?? HJÄLP!