• Miss anonym

Vad är det värsta med att vara styvförälder?

Att om vi skaffar barn är det bara första gången för mig.

Att ta samma ansvar som bioföräldrarna men får inte alltid vara med på det roliga.

Att höra du är inte min mamma så du bestämmer inte över mig.

Att alltid bli syndad ut i fingerspetsarna av andra speciellt mammor.

• Miss anonym
    Anonym (qwerty) skrev 2015-07-12 09:23:07 följande:

Skulle ni skaffa barn så är det första gången NI tillsammans blir föräldrar. Och se det som en tillgång istället. Din partner kommer att bli en väldig stöttepelare som säkert har lite minne av hur spädbarnstiden var. Alla nyblivna föräldrar önskar att bebisar kom med en manual och du har tillgång till den manualen! 

Du behöver inte ta samma ansvar om du inte vill och varför får du inte vara med på det roliga? 

Just repliken "Du är inte min mamma" är barnets sätt att testa dig, så som barn gör, hela tiden. Beroende på vilket förhållande man har med barnet funkar ett skratt tillsammans med ett "bra försök där, gör som jag säger nu" som svar.

Alla blir synande oavsett vem man är. Skit i vad andra tycker och tänker. Bara du känner att du gör det bästa du kan så ska du stå rakryggad och väldigt stolt!

Det låter som att dina bonusar och din partner är väldigt lyckligt lottade som har dig 

Jo visst är det en tillgång att han redan har gått igenom spädbarns åren. Men det har ju kommit kommentarer ibland (inte mot mig) när han pratar med vänner som väntar andra ungen, att då går det på rutin. Jag förstår att det är något man kläcker ur sig för att lugna lite.

Ang ta ansvar så är det något jag valt själv, trivs med det och barnen uppskattar det. Men vid skolavslutningar, födelsedagar och sånt vill inte biomamman ha mig där. Är det vår vecka ska såna grejor styras upp av oss men jag får inte närvara.

Jag tror eller vet att barnen uppskattar mig lika mycket som jag uppskattar dom. Enormt mycket kärlek oss emellan här hemma. Livet hade känts bättre och mer fulländat om man haft trollungarna här på heltid. Det är jobbigt att släppa iväg dom och bli påmind om att dom inte är "våra" barn vv.
Svar på tråden Vad är det värsta med att vara styvförälder?