• Saka

2år tjej spricker och blöder när hon bajsar

Hej

Behöver er hjälp. Har en tjej på 1år och nio månader. det hela började för 9 månader sen..kan ha varit kort efter introduktion av pottan..då fick hon jätteont när hon skulle bajsa och en tid därefter blev hon rädd att bajsa..för det gjorde så ont..hon höll om oss, sprang runt, grät..då köpte jag lactulose som hon ätit sen dess. Med jämna mellanrum fortsätter det att blöda och spricka när hon bajsar. Ibland har hon ont (då säger hon till) ibland ser jag blod men hon säger inget..Jag låter det numera aldrig gå mer än två dgr för har märkt att går det tre dgr blir hon hård ich får problem. Till frågan..hur kan jag få sprickan/sprickorna (det är det jag tror det är) att läka..kommer de någonsin att läka? Jag smörjer med olja (jojobaolja) och xylocain när jag ser att hon blöder när hon bajsar. Jag undviker banan och ljust bröd..hon älskar bröd men försöker undvika att ge henne det så ofta. Jag missar ibland att ge mellanmål och vätska tycker jag överlag alltid varit svårt att få i henne..hon har en mugg som hon alltid kommer åt att ta själv..Hon började dagis i januari och har aldrig bajsat där (beror på att hon inte bajsar i blöja utan på potta och på dagis är det svårt för henne att visa att hon är bajsnödig) förlåt långt inlägg. Tar tacksamt emot era råd erfarenheter. Har också hört i efterhand att när man övergår till potta kan de bli hårda i magen varför? hon använder blöja men har bajsat på pottan sen hon var ett år..hur kan jag få det att bli bra? olja i maten? Självläker sprickor el kan man behöva hjälp av läkare?

• Svar på tråden 2år tjej spricker och blöder när hon bajsar
  • Voodoodoll

Vår (nästan) 2-åring äter samma mat (middag) som vi gör. Frukt till mellanmål. Till lunch någon lättare mat som soppa, omelett, pannkaka etc.

• Ramborg

Dum fråga men:

Har du provat katrinplommon? Min 1,5-åring blir superhård i magen om hon inte varje dag får en rejäl kladd katrinplommonpure med en msk linfrön i. Vi kokar och mixar katrinplommon tillsammans med lite päron och fryser i iskuber, hemgjord funkar bättre än köpt för vår lilla.

42.
  • Saka

Jo hon fick plommonpuré hemmagjord varje dag förut. Men var ett tag sen nu då vi tyckt att hon dels blivit bättre ich dels att det räckt m lactulose. Gav henne det i kvällsgröten igår med resultatet att hon bara petade i gröten..attans varför gjorde vi uppehåll :/ Bra tips att blanda i päron. Ska testas!

• Moolie

Sådan var jag också när jag var liten... Det blir inte bättre även om sprickorna läker... De kommer spricka igen... Och igen... Vi fick ingen hjälp av sjukvården heller, min mamma kämpade stenhårt för mig...

Något som jag märkt har hjälpt (som vuxen) är ricinolja. Något jag tog som gravid. Jag säger inte att jag rekommenderar det eftersom det kan sätta REJÄL fart på magen och kan vara svårt för ett barn att hantera.

Sedan skulle jag rekommendera dig att ge lactulos eller movicol varannan dag så hon inte hinner bli hård i magen. Och om du ska ge katrinplommon eller andra naturprodukter så måste man ge det varje dag. Så hitta något som är lätt och smidigt att ge. Jag avskydde katrinplommon och linfrön. Lactulos gick inte heller. Men om jag hade fått fyra droppar ricinolja så hade det gått bättre.

Rådfråga en läkare om ricinoljan!

Svar på tråden 2år tjej spricker och blöder när hon bajsar