• Anonym (Mamma och bonusmamma)

Resa med enbart ett barn.

Hej alla :)

Jag skall åka på semester med bara mitt ena barn. Tydligen uppfattas det som lätt provocerande av vissa..

Tänkte kolla av här exakt VAD som är då hemskt med situationen - eller om det helt enkelt är alldeles ok..

Situationen är sådan här..

Jag har en sexårig son och en tvååring. Jag har även en sextonårig bonusdotter som bor hos oss vh samt lov.

Allra helst skulle vi vilja åka hela familjen men det har vi helt enkelt inte råd med. Min man föreslog då att jag skulle åka ensam med äldsta sonen. Han har aldrig varit utomlands (förutom danmark) och både jag och min man känner att det är en upplevelse vi skulle vilja ge honom :)

Vi kommer åka på en kortare semester här i sverige med hela familjen, men som sagt till värmen (åker till mallorca) åker bara jag och min äldsta.

Tvååringen har precis lika kul här hemma med sin pappa och min bonus - Tja, hon är faktiskt inte mitt barn (men ja, jag tycker mkt om henne). Hon kommer vara hos sin mamma när vi reser.

Så - ok eller inte ok?

Om inte - exakt varför är det inte ok enligt er?

• Svar på tråden Resa med enbart ett barn.
  • Anonym (didi)
    Billie22 skrev 2015-07-13 02:24:02 följande:

Men det är väl lite skillnad på egna barn och andras barn. Man är förälder till sitt eget barn. Andras barn är man inte förälder till. 

Min man åker på semester med sin dotter (bara hans dotter) 2.3 ggr per år utan resten av sina barn och resten av familjen. Hans andra barn som är hans biologiska barn åker han aldrig på semester med.

Har inte sagt något så mycket på fem år men nu när barnen börjar bli stora så är det inte schysst längre att prioritera bara ett av sina egna biologiska barn. Tycker dock det är en viss skillnad då min man är biologisk förälder till alla barnen men bara åker och gör saker med ett av dem.

Om TS väljer att göra saker med båda sina barn var för sig, ibland tillsammans och ibland var och en för sig, så tycker jag det är ok. Däremot vore det taskigt om hon gör som min man och bara gör det med ett av barnen flera gånger om året varje år resten av livet.

Hur gammal är hans äldsta? Hur länge är de borta? Jag funderar just på min mans önskemål. Och varför han behöver så mycket tid med sin äldsta. Man kan väl behöva all tid i världen men vad som är rimligt.
  • Brumma
    Billie22 skrev 2015-07-13 02:24:02 följande:

Men det är väl lite skillnad på egna barn och andras barn. Man är förälder till sitt eget barn. Andras barn är man inte förälder till. 

Min man åker på semester med sin dotter (bara hans dotter) 2.3 ggr per år utan resten av sina barn och resten av familjen. Hans andra barn som är hans biologiska barn åker han aldrig på semester med.

Har inte sagt något så mycket på fem år men nu när barnen börjar bli stora så är det inte schysst längre att prioritera bara ett av sina egna biologiska barn. Tycker dock det är en viss skillnad då min man är biologisk förälder till alla barnen men bara åker och gör saker med ett av dem.

Om TS väljer att göra saker med båda sina barn var för sig, ibland tillsammans och ibland var och en för sig, så tycker jag det är ok. Däremot vore det taskigt om hon gör som min man och bara gör det med ett av barnen flera gånger om året varje år resten av livet.

Det där känns ju inte alls ok. Att välja ut ett barn alltid är särbehandling... att däremot ta ett barn i taget men ser till att alla barn får "sitt" är enligt mig normalt och bra föräldraskap.

Jag hade sagt ifrån att nu är hans andra barn så stora att även de måste få åka på saker..
  • fluu

Så länge det inte blir orättvist i längden så ser jag inga problem med att resa enbart med ett barn ibland, tvärtom faktiskt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (J)

Självklart är det ok! Angående bonus så har hon en mamma att resa med. Du gör en mamma-son resa, din bonus kan göra en mamma-dotter resa. Jag kan förstå om det blev diskussion om ni reste hela familjen, vilket jag personligen tkr är ok ibland det med.

• Brumma
    Anonym (J) skrev 2015-07-13 11:52:44 följande:

Självklart är det ok! Angående bonus så har hon en mamma att resa med. Du gör en mamma-son resa, din bonus kan göra en mamma-dotter resa. Jag kan förstå om det blev diskussion om ni reste hela familjen, vilket jag personligen tkr är ok ibland det med.

Hon åker med sin mamma varje år. Däremot lämnar de hennes lillebror hemma varje år. Han har inte varit med en enda gång och har aldrig åkt ensam med sin mamma.

Vi hade haft råd om vi skrapat att åka jag p pappan o våra gemensamma. Vi valde bort det då vi inte åker så ofta utomlands. Hade det varit ngt vi gjort varje år hade vi kunnat åka utan henne, men då det är ngt som inträffar mer sällan så kändes det inte ok. Därför gör vi så här och åker hela familjen nästa gång. ELLER så åker min man ensam med sin dotter.
  • Anonym (ok!)
    Anonym (Mamma och bonusmamma) skrev 2015-07-12 09:53:03 följande:

Hej alla :)

Jag skall åka på semester med bara mitt ena barn. Tydligen uppfattas det som lätt provocerande av vissa..

Tänkte kolla av här exakt VAD som är då hemskt med situationen - eller om det helt enkelt är alldeles ok..

Situationen är sådan här..

Jag har en sexårig son och en tvååring. Jag har även en sextonårig bonusdotter som bor hos oss vh samt lov.

Allra helst skulle vi vilja åka hela familjen men det har vi helt enkelt inte råd med. Min man föreslog då att jag skulle åka ensam med äldsta sonen. Han har aldrig varit utomlands (förutom danmark) och både jag och min man känner att det är en upplevelse vi skulle vilja ge honom :)

Vi kommer åka på en kortare semester här i sverige med hela familjen, men som sagt till värmen (åker till mallorca) åker bara jag och min äldsta.

Tvååringen har precis lika kul här hemma med sin pappa och min bonus - Tja, hon är faktiskt inte mitt barn (men ja, jag tycker mkt om henne). Hon kommer vara hos sin mamma när vi reser.

Så - ok eller inte ok?

Om inte - exakt varför är det inte ok enligt er?

Självklar ok! Bonusdottern hittar väl på saker med sin mamma enbart, så varför skulle inte ditt barn kunna det då? Och som du säger en tvååring har nog inte lika mycket utbyte av en resa nu, utan med denna kan du ju åka med senare när denne är äldre bara ni två. 
  • Anonym (ok!)

Förövrigt har jag åkt på flera resor till solen med bara min mamma, utan varken bror eller pappa när jag var liten, var inget som var konstigt alls för någon!!

• modsey

Vi gör så i vår familj och har alltid gjort. I bland åker vi alla i bland jag och ett barn eller jag o de små med pappan eller jag o de stora själva. I bland åker jag och maken utan barn helt själva.

Det behöver inte vara mm rättvist utan behovet styr mer. Men hyfsat rättvist blir det i slutänden i alla fall.

• Anonym (Mum)
    Nenne666 skrev 2015-07-12 12:29:28 följande:
    Barnet är ju med sin pappa. Och vilka barn har inte föräldrar som resejobbar fler än 2 dagar i streck? Allvarligt talat!!
    Mitt barns pappa jobbar borta i veckorna, de har jättefin relation och hon glömmer inte honom? Hon är snart 16 mån.
  • Vestra

Ser inget fel alls med det. Både jag och pappan reser ensamma med 1 barn ibland. Inte för att vi inte har råd hela familjen. Men för att det är mysigt att åka iväg själva. Både för barnen och för oss. Våran lilla har inte fått åka ännu, bara på familjeresor. Men den dagen kommer när det är hans tur att åka också.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Två barn)

Har 2 barn, 10 och 13. Har tänkt att jag ska ta med dem en i taget på resa, kanske en i år och en nästa år. De får välja stad i Europa själva.

Varför inte tänker jag? Det är ju ett fantastiskt sätt att bonda med sitt barn och bygga på sin relation med barnet.

• Nenne666
    Anonym (Mum) skrev 2015-07-13 15:19:32 följande:
    Mitt barns pappa jobbar borta i veckorna, de har jättefin relation och hon glömmer inte honom? Hon är snart 16 mån.
    Nä, precis.
  • Anonym (Men..)
    Jdkfkdkw skrev 2015-07-12 10:35:31 följande:

Tycker det är så tragiskt att läsa om sådant här: folk som inte har råd att åka på semester. Har alltid åkt minst två ggr per år på utlandsresor, varit borta totalt minst 5 v per år utomlands, sedan jag föddes i princip. Är 25 nu.

Är du säker på att du är 25? Du har inte jättehög verklighetsförankring för din ålder precis. Läs igenom ditt inlägg ett par gånger så kanske du förstår vad jag menar.
  • modsey
    Anonym (Två barn) skrev 2015-07-13 16:26:21 följande:

Har 2 barn, 10 och 13. Har tänkt att jag ska ta med dem en i taget på resa, kanske en i år och en nästa år. De får välja stad i Europa själva.

Varför inte tänker jag? Det är ju ett fantastiskt sätt att bonda med sitt barn och bygga på sin relation med barnet.

så har jag gjort med alla barnen utom de två yngsta ( än, men kommer nog göra)
    Jättemysigt. De stora barnen och jag åker utomlands en vecka nästa år bara de två o jag, de är i 20 års åldern o vi reser fortfarande tillsammans fast de har sällskap och kompisar att åka med,.
  • En blå giraff

Tycker det är helt OK! För två år sedan reste jag med äldsta sonen till Rhodos, han var då 6 år. Yngsta sonen 2 år var då hemma med sin pappa (pappan inte speciellt intresserad av utlandsresor). Jag åkte på denna resa med en god vän och hennes barn. När min yngsta son blir i skolåldern tänkte jag att jag och han kunde ta en resa utomlands tillsammans. Det är väl mindre OK om man alltid reser med ett och samma barn men bara man är rättvis ser jag inget problem. Jag delar också upp mina barn lite på semestern. Jag och 8-åringen tar en helg i Stockholm med spännande museum som han älskar. Senare i sommar åker jag och 4-åringen istället till Astrid Lindgrens värld. Tycker det är helt underbart att resa lite med ett barn i taget och hinna ge all fokus. Känner mig ofta splittrad annars med två barn som tävlar om min uppmärksamhet. När jag och äldsta var till Rhodos hade vi knappt ett bråk eller tjafs under hela den resan p.g.a. att jag kunde fokusera bara på honom.

• En blå giraff
    Jdkfkdkw skrev 2015-07-12 10:35:31 följande:

Tycker det är så tragiskt att läsa om sådant här: folk som inte har råd att åka på semester. Har alltid åkt minst två ggr per år på utlandsresor, varit borta totalt minst 5 v per år utomlands, sedan jag föddes i princip. Är 25 nu.

?

Jag tycker det är lite tragiskt med folk som är 25 och inte fattar att inte alla har råd med utlandsresor. Grattis till dig om du alltid har råd men förutsättningarna är olika för alla.
  • auster

Är pappa till fyra barn och jag reser tillsammans med en och en eller ibland två eller tre barn. T ex till Köpenhamn, Legoland eller London eller liknande kortare resor. Så länge man är rättvis är det inga problem - tvärtom blir det väldigt lyckat. Jag tror det är väldigt bra att göra saker med ett barn i taget ibland.

Svar på tråden Resa med enbart ett barn.