• Soror_Mosa

Har någon fött i vatten? Hur är det och hur går det till?

Hej :)

Jag är gravid i 5:e månaden. Och har så många funderingar kring det här med förlossning, är så rädd och har massa funderingar som flyger runt i hjärnan! Men har funderat bland annat på att föda i vatten men skulle vilja veta mer om det och ifall man rekommenderar det eller inte?

• Svar på tråden Har någon fött i vatten? Hur är det och hur går det till?
  • Alvi

Det är förbjudet på sjukhus (pga en olycka som hände för några år sedan) men hembarnmorskor gör det om mamman vill. Men bada innan vattnet har gått får man!  

• Soror_Mosa

Vet du i vilka sjukhus som det är förbjudet i? Okej nu tar jag ett steg tillbaka haha ????

• Anonym (Inte förbjudet)

Det är inte alls förbjudet i Sverige, finns inga påbud eller lagar om detta. Vanlig missuppfattning.

Det görs bara inte här i Sverige.

• Anonym (Paula)

De är inte alls förbjudet..
    Det finns inga bestämmelser i Sverige som säger att man inte får föda i vatten. Däremot har vi inte riktigt den traditionen här och det är inte alla sjukhus som ens har badkar (eller anpassade badkar för mer än värkarbetet) eller vill rekommendera det eller har kompetensen för det. Jag har möjligheten att göra det och har haft samtal m BM om det men skulle vilja veta mer om det.
    Vet att det är ovanligt och det beror mycket pga att många tror just att man inte får göra det i Sverige.
    Säkert är det så att man inte har möjligheten att göra det på olika förlossningsavdelningar men det är INTE förbjudet i Sverige. 

Jag har själv valt och kommer genomföra en sådan på 
    BB Sophia om 3 månader

• Alvi

Wow, jag tar tillbaka allt då! Jag gjorde en snabb googling (efter era svar här) och hamnade på doula.nu och dem litar jag på! Och de säger också att det inte är sant! 

Sorry sorry, bara kör då! Hur fantastiskt kan det bli DÅ liksom! 

Go, TS, heja heja!  

• lillefröe
    Alvi skrev 2015-07-13 19:33:26 följande:

Men FFS! Nu ljög jag igen! Det var inte på doula.nu, det var på douladags.se

Nu ska jag sluta spamma den här tråden med felaktigheter!  

Kan du berätta mer om vad som hände? Alltså olyckan? Är mer nyfiken
  • Anonym (Paula)
    Alvi skrev 2015-07-13 19:33:26 följande:

Men FFS! Nu ljög jag igen! Det var inte på doula.nu, det var på douladags.se

Nu ska jag sluta spamma den här tråden med felaktigheter!  

hahahhah jag skulle inte gått in på den sidan, vart nyfiken på vad "Inkapsling" va för "tjänst" och kollade videon och jag har inte ont av blod och sånt, men min sambo där emot HAHAHHA han spydde satan Tungan ute
  • Alvi
    Anonym (Paula) skrev 2015-07-13 21:45:26 följande:
    hahahhah jag skulle inte gått in på den sidan, vart nyfiken på vad "Inkapsling" va för "tjänst" och kollade videon och jag har inte ont av blod och sånt, men min sambo där emot HAHAHHA han spydde satan Tungan ute
    Drömmer Jag vet inte vad det är, men jag lägger en kvalificerad gissning på att det handlar om att ta hand om moderkakan...??

lillefröe skrev 2015-07-13 20:54:30 följande:
    Kan du berätta mer om vad som hände? Alltså olyckan? Är mer nyfiken
    Tror det stod lite om det p åden sidan jag skrev om, douladags.se . Annars går det säkert att googla!

• mortilltre

Var nyss med (som doula) vid en hemförlossning i vatten. En helt otrolig upplevelse och som varmt rekommenderas!! Superduktiga "Agneta Bergenheim" var vår Bm - helt underbar på alla sätt och vis. Rekommenderas starkt att föda med!!

Svar på tråden Har någon fött i vatten? Hur är det och hur går det till?