• Jennie Brunflo

*ARG* på "posten"

Jag startade 4 nya kedjeböcker förra veckan.
    Jag skickade dom till mamma och 3 av mina mostrar.

Så ringer mamma och frågar om jag skickat paket till henne för hon har fått meddelande att hon får lösa ut ett paket för 26.50 på "posten".
    Jag berättade att jag skickat till henne - men fattar inte varför hon måste lösa ut det.

Jag var på ICA och vägde paketet och ville veta exakt vad det var för porto som gällde. 2 brevmärken fick jag till svar.
    Jag satt 2 brevmärken på alla paket och skickade. När vi skulle lägga på dessa på lådan så sambon att ett märke hålla på att lossna. Jag stod och höll på märket och kände till det satt fast igen.

Tro på fasen att ett märke lossnat allafall och då måste mamma lösa ut det för 26.50.

Hon berättade hur det var när hon skulle lösa ut det och tanten sa bara att det var tråkigt men att det var inget att göra. Det var inte dom som skickade ut de där lösenkupongerna - så det var bara att betala.

Det är väl ...ok...eller vad man ska säga....men hur jädrans pinsamt är det om det visar sig att de jädrans brevmärkena lossnat från alla paket??? Tänk om de andra också fått lösa ut sina paket?
    Pinsamt!
    Från mammas paket hade det ju bara lossnat 1 brevmärke....men ändå.

Jag bad ändå om självhäftande brevmärken istället för såna man ska slicka på - men det hade de inte.

• Svar på tråden *ARG* på "posten"
  • JCA

Jag blev nyfiken på själva kjedjeböckerna nu. Hur funkar det? Skulle gärna vilja ha

• Solkatta

Jag brukar sätta en tejpbit över frimärkena. Då sitter dom i alla fall kvar.

• johanna21

de e värde lösa frimärken sånna man slickar på.. har varit me om de flerra ggr att dom har åkt av och fått lösa ut paketet....ibland har de kommit räkningar hem från posten....

• nikon

brevmärken?? menar du frimärken?

Jag gör en sak som posten säkert inte är glad över - tejpar på frimärkena de få gånger jag skickar brev/paket.

• Jennie Brunflo

frimärken heter brevmärken nu för tiden...tydligen....

Tejpar över dom...jovisst....men jag köpte dom på ica och la dom på lådan där liksom...hade ingen tejp....

Kedjebok:
    En pocketbok som man läser, skriver betyg i och skickar vidare till en vän. När man är sist på listan får man behålla boken.
    Det finns inget som säger att du får tillbaka en bok....eller att du får någon bok alls.

Det är ett vågspel att starta en - har man snälla vänner så startar de också böcker och skickar så man kan få läsa.

• nikon

jag assosierar brevmärken med små fina märken som luktar som mormor alltid har på sina brev. Frimärket är ju portot..

Man lär sig nåt nytt varje dag.

• Jennie Brunflo

Ja, det gjorde jag också.

De bytte tydligen ut ordet när frimärken blev utan porto. Det står ju inget porto på själva märket längre.
    Då blev det brevmärke istället.

• nikon

Så löjligt... Menmen det är ju posten vi pratar om eller det kanske bytt namn det också?! Svensk brevutlämning kanske vore nåt annars?

• Jennie Brunflo

nikon:

Ja....när jag skulle skriva denna tråd visste jag inte ens vilka jag skulle gnälla på...

Posten låter ju kanske fel...finns de ens??
    Och Svensk kassaservice låter fel....och långt och krångligt...

• ming

Nikon-> Nä, nu pratar du ju om bokmärken juh.
    Håller med om att frimärken är portot, hade aldrig hört om brevmärken innan, men jag reagerade egentligen inte på det heller eftersom jag kopplade det till portot på breven.

Vad jag inte förstår är varför hon ska betala 26,50kr när det bara fattades ett enda frimärke som ju i normala fall kostar 5,50kr.

• adrenalin
    Ja de självhäftande är mycket bättre! Men ja brukar screwa posten ibland genom att tejpa fast fanskapet över hela så att poststämpeln inte fassnar.
  • Jennie Brunflo

ming:

Det var en administrativ avgift + någon slags utlösenavgift + 5,5 i porto som fattades.

Hon fick ett komplett kvitto med alla summar specificerade på.

• adrenalin

Men är det inte skönt att paketet inte bara "försvinner" när det råkat bli för lite porto?

Det tycker jag!

Svar på tråden *ARG* på "posten"