• BlackFlyingBird

Medelålders män och era fina bilar - vad är grejen, karlar?

Intressant fenomen det där. Medelålders män och deras bilar. I den åldern ska det ju vara en viss typ av bil, trots allt. Så kära män; Vad är grejen? Någon anledning har ni ju till att lägga 300-600 tkr på bilar? (Självklart vet jag att de flesta av er egentligen inte har råd med bilarna, men att ni får de som tjänstebil och dylikt). Men det är ju likadant där, en viss typ av bilar.

Om man köra på motorvägen exempelvis, så ser man ofta män mäta storleken utifrån sina bilar. De ligger med mer än lagom långt avstånd från varandra, men trots det så ska bilen bakom köra om, och lägga sig lika nära, i samma hastighet. Ingen synlig vinst ur någon synvinkel alls, förutom att han får ligga före den andre. Jag älskar det och vill gärna höra folks funderingar kring det.

• Svar på tråden Medelålders män och era fina bilar - vad är grejen, karlar?
  • Anonym (Talande man)

Självklart har man råd med bilen. Man har ett visst överflöd av pengar i en viss ålder och då är det bara att dra på. Eller lätta på lädret, kan man också säga.

• BlackFlyingBird
    Anonym (Talande man) skrev 2015-07-14 11:12:10 följande:

Självklart har man råd med bilen. Man har ett visst överflöd av pengar i en viss ålder och då är det bara att dra på. Eller lätta på lädret, kan man också säga.

Jag missunnar er inte bilarna på något sätt, tvärtom så hade jag gärna kört runt i en 7:a, men hur kommer det sig att ni köper/plockar ut från företaget?
  • En PantherTant

Tycker nu inte det är en direkt manlig grej, gäller nog oss kvinnor också.

Förklaringen är ganska enkel; man har råd, uppskattar fina bilar, gillar prestanda och anser man är värd det. Många av oss tillbringar ju stor del av livet körandes bil.

• Anonym (Talande man)
    BlackFlyingBird skrev 2015-07-14 11:16:44 följande:
    Jag missunnar er inte bilarna på något sätt, tvärtom så hade jag gärna kört runt i en 7:a, men hur kommer det sig att ni köper/plockar ut från företaget?
    Man plockar ju ut vinst från sitt företag, om man har något. Sen om man är 50+ så är det inte ovanligt att någon eller några släktingar går bort och lämnar en del efter sig.
  • Anghammarad

20 åriga män vill också ha sådana bilar. Det är bara det att de inte ha råd att köpa private eller möjlighet att få en genom jobbet.

• Mentat

Min, lika ovetenskapliga, erfarenhet är att gigantiska SUV:ar påfallande ofta körs av unga kvinnor. Vad är grejen, kvinnor? Kanske är det för att de är lättare att övertyga med argumentet om att bilen är säker? (bortsett från för den andre stackaren som blir inblandad i en krock)

Annars är det nog rätt naturligt att man behöver ha kommit upp i en viss ålder innan man har en så stabil ekonomi att man har råd med en litet dyrare bil. Själv är jag fullt nöjd med en gammal Skoda, den tar mig från A till B och det är det jag har en bil till.

Svar på tråden Medelålders män och era fina bilar - vad är grejen, karlar?