Inlägg från: Anonym (Planneraren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Planneraren)

Gå ner i vikt ihop!

Jag hänger gärna med, och jag har en plan. Jag ska gå ner en massa kilon, minst 30, då hamnar jag under 100.

Min plan är 8 veckor lång och jag ska äta GI under tiden. Jag är dålig på att hålla måltider och få in motion, så planen är därefter. Jag är dålig på mat över huvud taget, grönsaker är jag nästan rädd för.

Min plan ser ut så här:
    Vecka 1: Koncentrerar mig på att få till frukost. Jag är jättedålig på frukost, köper drickyoghurt och en macka på pressbyrån oftast. Motionsmålet är sekundärt frukosten, men jag ska försöka få in en timme promenad, en timme dans och en timme på crosstrainern

Vecka 2: Ska jag få in träningen, den här veckan är den viktigast. Fortsätta äta frukost som man ska.

Vecka 3:  Fortsätta med frukosten och motionen. Se över lunchen, som jag slarvar mycket med. Det blir ofta pizza och sånt på jobbet. Så jag tänker samla lite recept den här veckan så jag kan göra matlåda. Och så ska jag lägga styrketräning till motionsschemat.

Vecka 4: Jag ska se över middagen, samla recept och lära mig att planera. Bra för hälsan och ekonomin. Hitta någon guide till säsongens frukt och grönt och lära mig äta sånt.

Vecka 5: Lägga till någon slags stretchträning. Jag funderar på yoga.

Vecka 6: Utvärdera hur det går. Om det går bra går jag vidare till vecka 7 och 8, annars får jag gå tillbaka/börja om.

Vecka 7 och 8: GI rivstart efter en meny jag hittade som gjorde mig extra peppad att börja.

Jag vet att man ska börja "nu" när man gör saker, men jag börjar på måndag istället, det känns bäst.

Lycka till, allihopa!

• Anonym (Planneraren)
    Anonym (My) skrev 2015-07-18 15:14:23 följande:

Oj det var en tuff 8-v plan, lycka till! Tänk på att det tar tid för nya vanor att fastna så det kommer behövas mycket tid att arbeta in det.

Jag har bestämt mig för att starta 1 augusti, funderar på Itrim, någon som testat det?

Annars har jag full fokus på kost, som ger mest viktminskning varvat med lite träning och promenader för min kondition är värdelös!

Jag vet att det är ett tufft program, men det kan behövas. Det är mycket på kort tid, men det känns bättre än att göra mycket över lång tid, för då blir jag lätt uttråkad och ger upp. Då känns det bättre för mig att börja om om det inte går tillräckligt bra.
  • Anonym (Planneraren)
    Anonym (My) skrev 2015-07-18 20:16:07 följande:

Bra att ha som mål att bli gravid, blir ju verkligen nått att kämpa för!

Det där med svagheter är en utmaning, hur skall jag hålla mig borta från choklad...

Börja med att kolla upp dina magnesiumvärden! Magnesiumbrist triggar chokladsug. Min läkare sa att det är inte konstigt att jag tuggar choklad i tid och otid, jag har visst nästan inget magnesium alls. 

Sen tror jag att det är bra att låta sig äta det man tycker är gott. Se fram emot en liten chokladbit och njuta av den istället för att svulla i sig en 200grammare på en kvart. 

Men visst tusan är det svårt  Flört
  • Anonym (Planneraren)
    Anonym (My) skrev 2015-07-18 20:50:19 följande:
    Hmm magnesium? Var något nytt, kollar man på vc?

Borde kanske köpa några vitaminer att knapra, så man inte har brist på något, käkar ni något sådant?
    Ja, det kollar du på vc. Det är en av alla mineraler vi behöver. 

Jag knaprar numera, förstås, just magnesium.. Och järn och d-vitamin och omega-3. Vi behöver mycket mer d-vitamin än vi får naturligt i Sverige och mycket mer än rekommendationerna från livsmedelsverket säger. Så d-vitamin borde alla kolla upp varje år, framför allt på vintern. Omega 3 behöver man äta om man inte äter så mycket fet fisk. Järn kan kvinnor som mensrtuerar behöva extra. Men jag rekommenderar alla att kolla upp sig då och då. Vitamin- och mineralbrist är uppenbarligen väldigt vanligt och påverkar mer än man tror. 

Förlåt, jag låter som någon guru eller något, men jag var just i veckan på VC och kollade upp allt det där pga att jag känt mig nere och trött.
  • Anonym (Planneraren)

Hej allihopa!

Idag har jag både ätit frukost tillagad i mitt egna kök, omelett, hembakat bröd och kaffe, och tagit en annan väg hem från jobbet som "tvingar" mig att gå 4 km.  Jag känner mig lagom duktig, mallig och utmattad.

Jag kanske också ska ta fram måttbandet. Jag erkänner: Jag har inte ens en våg Skäms

• Anonym (Planneraren)

Godmorgon, alla. Jag blev sjuk direkt när jag började. Vanlig bondförkylning, men jag har varit totalt däckad. Står på benen idag i alla fall, men jag har något konstigt i halsen som gör det jobbigt att svälja. Jag får leva på soppa tills det går över, men det är ju i alla fall lätt och nyttigt. 

Kämpa på allihopa!

• Anonym (Planneraren)
    Marie357 skrev 2015-07-25 00:06:15 följande:

Sista dagen med godis eller kanske sista helgen för alla har vi godis kvar i våra påsar här hemma. Sedan börjar allvaret för mig. 

Sedan är det ju också denna ekonomiska vinning på att inte köpa godis , men frågan är om man inte kommer lägga mer på grönsaker??

Du kommer säkert lägga mer på grönsaker, men fråga dig lite hur mycket kostar en påse lösviktsgodis, jag gissar på ungefär 50 kr kilot i snitt. Här kostar det 80 kr kilot och hos min kusin kostar det 35 kr kilot så någonstans på mitten, och vad kostar ett kilo grönsaker i snitt? Hälften? Mindre?
Svar på tråden Gå ner i vikt ihop!