• Hearts76

Knappt uthärdlig smärta i bröstvårtan

Redan fem dagar efter förlossningen började helvetet som vanligt, trots att det är fjärde barnet. Fick blåsor på vårtan dag två, sen mjölkstockning dag 5. Jättesvullet bröst samt vårtgård, och en skärande smärta som det inte ens är värt att försöka beskriva... Har i dag börjat behandla för svamp för att bara göra NÅNTING, det är en mardröm att behöva sätta sig och amma varje gång. Stockningen tror jag är på väg att gå över, den skyhöga febern är borta sen i går. Men var kommer smärtan ifrån? Såret? Stockningen? Svamp? Fel tag? Han suger klockrent på det andra men får kämpa som fasen med det onda bröstet eftersom det är svårt att få tag i vårtan när vårtgården är så svullen. Får ångest över hans desperata gråt... Att pumpa går så där. HJÄLP!

• Svar på tråden Knappt uthärdlig smärta i bröstvårtan
  • Trippelmamma76

Den värsta amningssmärtan jag har haft är svamp. Behövs tabletter om man ska få bukt med det om det är illa. Har även haft mycket mjölkstockning som också brukar börja med ont i bröstvårtan just.

• minerva123

Både sår och svamp gör jätteont! De gånger jag haft svamp har jag behandlat med Cortimyk-kräm (receptfritt på apoteket) och det har haft effekt inom 1-2 dygn. Med första barnet använde jag amningsnapp på ena sidan pga sår, kunde sluta med det efter ca 2 veckor.

Vad gäller svullnaden och att det svårt för bebisen att få tag har jag hört att s k Cottermans grepp kan funka (har dock inte behövt använda det själv). Hoppas länken funkar, annars googla, både Sagogrynet och Amningshjälpen skriver om det.

sagogrynet.wordpress.com/2012/01/29/cottermans-handgrepp/

Hoppas det lättar snart för dig, amningsproblem och den smärtan är inte att leka med...

• Hearts76

Tack för konkreta svar! Hur vet man om det är svamp? Kan man fastställa eller chansar man? Började med svampmedel i går. Hur sjutton hann jag få det tidigare än en vecka efter förlossningen?

Det bökigaste just nu är att han har svårt att greppa höger bröst pga svullnaden, Cottermans fungerar sådär, svullnaden sjunker tillbaka inom sekunder tycker jag. Fan att amning ska vara ett sånt helvete i början :(

• Trippelmamma76

Återigen, vill bara påpeka att cortimyk bara funkar på lindrigare former av svamp. Barnet ska även behandlas med Mykostatin samtidigt (recept), för annars är risken att man fortsätter smitta varandra fram och tillbaka. (Syns som sk torsk i barnets mun). Hjälper inte krämen så se till att få tabletter. Kan behövas mer än en omgång eller högre dos (det behövde jag båda gångerna jag råkade ut för det). På mitt sjukhus (stort sjukhus) så bryr de sig inte om i regel att göra svampodlingar då det inte är alltid det syns trots odling, utan man får medicin direkt.

En orsak till att man får svamp kan vara att man har fått en antibiotikakur nyligen.

Svar på tråden Knappt uthärdlig smärta i bröstvårtan