• Rostava

Fjärde barnet som ligger i säte vecka 35+2...

Väntar mitt fjärde barn och var hos barnmorskan idag där hon konstaterade att bebisen fortfarande ligger i säte med en rörlig rumpa, var lika dant för tre veckor sedan. Ska tillbaka på måndag när jag är i vecka 36+0 för att se om damen behagat att vända på sig, om inte ska tid för vändningsförsök bokas vilket jag är väldigt skeptisk till. Hur har det gått för er som varit i samma situation? Vänder sig oftast bebisen själv såhär pass sent i graviditeten?

• Svar på tråden Fjärde barnet som ligger i säte vecka 35+2...
  • Ellaella

Har inte erfarenhet av bebis i säte men mitt andra barn låg led huvudet neråt högt och rörligt från vecka 29 till förlossning vecka 39. Blev aldrig fixerad men alla barnmorskor sa att det är vanligt och att den säkert fixerar sig i samband med vattenavgång och värkar. Fick massa förvärkar, riktiga värkar och vattenavgång men på förlossningen låg bebisen fortfarande högt och rörligt. Efter en ny undersökning 1,5 timme senare vid en ny kontroll låg den i tvärläge och jag fick akutsnittas. Ändå hade jag en normal första förlossning. Så jag tror vad som helst kan hända. Har de tillräckligt med plats att vända sig så sent kan de ju dessutom snurra runt igen om de vänder sig. Inget svar på din fråga egentligen...

• Minxy

Är i ungefär samma situation som dig TS.
    Väntar tredje barnet och är nu i v.35 (34+2).

Min BM har haft svårt att känns hur bebben ligger hela tiden från v.27, men hon har gissat att den legat med huvudet nedåt hela tiden.

I v.33 insåg vi att den låg i säte efter att jag varit in på förlossningen och gjort UL.
    Sparkarna har känts likadana hela tiden, så jag gissar att lill*n har legat i säte hela långa tiden från åtminstone v.27.

Man undrar om den verkligen kan snurra runt själv när den aldrig gjort det? Den verkar trivas i säte av någon anledning :(

Ska in på koll i v. 36 (35+6) och om den fortfarande ligger i säte (vilket jag gissar) så blir det vändningsförsök,

På mitt sjukhus får man inte föda sätesbebisar vaginalt och jag VÄGRAR kejsarsnitt!

• Sara H

Mitt första barn låg konstant i säte från v 30, men han gjorde det även till största delen långt innan dess. Fast från v 30 snurrade han alltså inget. Gjorde vändningsförsök i v 36+4, det gick inte alls. Jag ville absolut inte genomgå KS så fick göra bäckenröntgen i v 37+1 och TUL i v 37+2 för att kolla att mitt bäckenmått var godkänt och att sonen inte bedömdes väga över 4 kg. Han bedömdes väga 3300 g då. I v 37+3 hade han gått från rörlig till ruckbar med rumpan vid rutinbesöket hos BM och han föddes i säte senare den kvällen. En snabb och komplikationsfri förlossning på fyra timmar från första tecknet (vattenavgång med buller och bång), med en vikt på 3836 g så det var i grevens tid han kom ut.
    Jag fick inte föda vaginalt på mitt hemsjukhus utan valde att åka 12 mil till ett annat sjukhus i ett annat län (samma sjukhus där jag gjorde TUL dagen innan förlossningen) och det var det helt klart värt till 100%!

Jag hade mycket sammandragningar och tidiga förvärkar som förmodligen hjälpte till att "hålla fast" honom i säte. Två läkare försökte vända honom tre gånger vardera men de hade inte en chans trots att han var fullt rörlig då. Nu är jag gravid i v 38 med mitt andra barn som i 10 veckors tid konstant legat med huvudet neråt. Men hon är fullt rörlig och studsar rätt bra därinne, så jag tar inte ut nåt i förskott... Fast jag har fått grönt ljus att föda i säte igen (annat sjukhus denna gång) så länge hon bedöms väga under 4 kg.

Lyssna till din magkänsla först och främst, men jag tycker att du ska ge vändningsförsöket en chans. Det är 50/50 att det lyckas, så eftersom det inte funkade för mig kanske det funkar för dig!

• Minxy

Nu är jag i v.37 (36+3).
    Var inne på vändningsförsök igår och det gick jättebra!
    Bricanylen var väldigt obehaglig, fick rejäl hjärtklappning och lite panikkänsla en kort stund, men jag fokuserade på att andas, så det var ändå ok.
    Därefter fick jag massa gel på magen och sen tig läkaren tag om bebbens rumpa, lyfte den liksom uppåt och sen föste hon försiktigt runt barnet.
    Det var obehagligt, men lätt värt det!

Nu inväntar jag förlossningen helt enkelt :)

Svar på tråden Fjärde barnet som ligger i säte vecka 35+2...