• Hedda04

Min katt vägrar äta torrfoder

Hej alla kattägareGlad Någon som känner igen sig? Min katt vägrar äta torrfoder (har testat olika sorter nu senast Best friends nya med kattgräs i) Madamen vill bara ha "geggmat" hon kan matvägra hela dagens tills jag blir orolig och öppnar en burk! Det blir väldigt dyrt att bara servera "geggmaten" plus att den snabbt blir ofräsch när den står framme.

• Svar på tråden Min katt vägrar äta torrfoder
  • Teresa 914

Jag hade samma problem. Men jag blandade . Först lite torrfoder+mkt gegga, sen mer torrfoder o mindre gegga. Nu går det bra. Tog typ två tre veckor. Sen har oorganiserade jag rutiner: blötfoder 1 påse morgon och kväll och öppen bar med torrfoder (och givetvis vatten) hela tiden. Och jag vet det är på mer sidan men hon är mycket ute och är smal och spänstig så går nog ingen nöd på henne

• Frontline

Enkel lösning är väl att du serverar ingen "geggmat" utan bara har torrfoder framme...

Blir KF hungrig ska du se att det går ner...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • jenny99

Men torrfoder är värdelöst skit som man knappast kan kalla mat.Ge blötmat i stället flera gånger varje dag.

• Känner igen

Finns fullgott helfoder i torrformat, inte på ICA utan i djuraffär, exvis Eukanuba, Orijen och Applaws, titta på köttinnehåll. Katter är köttätare så spannmål ska man ge i mindre mängd.
    Katter är dåliga på att dricka vatten, därför är det bra att komplettera torrmaten med blötmat då den innehåller vätska, men de klarar sig rent näringsmässigt på ett högkvalitativt torrfoder.

Mina katter har Eukanuba torrmat stående framme hela dagen, så får de portionspåse med blötmat morgon och kväll.

• Hedda04
    Teresa 914 skrev 2015-07-15 12:44:16 följande:

Jag hade samma problem. Men jag blandade . Först lite torrfoder+mkt gegga, sen mer torrfoder o mindre gegga. Nu går det bra. Tog typ två tre veckor. Sen har oorganiserade jag rutiner: blötfoder 1 påse morgon och kväll och öppen bar med torrfoder (och givetvis vatten) hela tiden. Och jag vet det är på mer sidan men hon är mycket ute och är smal och spänstig så går nog ingen nöd på henne

Bra tips att blanda! Fascinerande att ett djur kan vara så envist, matvägra en hel dag och mer för att "vänta ut" att man ska ta fram den där påsen/burken ????
  • Dexter dot com

Blötmat är ju mycket bättre än torrfoder så ge katten burkmat om den föredrar det och inte kan 10-15 kr/dag klassas som speciellt dyrt. Tänker du sen att du förebygger tex urinsten och spar in vad en sådan operation kostar + dietfoder från veterinären resten av kattens liv så är burkmat riktigt billigt Flört

• Nyfikna72

Katter är inte dumma på det viset, får de riktig mat varje dag så är det klart att de ratar annat.Katten som ts pratar om vet ju att det kommer......skulle man däremot sluta ge den mat så lär nog torrfoder gå ner också som sagt.

Svar på tråden Min katt vägrar äta torrfoder