• Utvandraren

Starta eget bidrag osv.

Jag vill starta eget och hoppas på tips från någon som har fått starta eget bidrag. 
    Hur mycket ligger det på? Är det enbart betalt 6 mån det gäller eller får man ett bidrag för införskaffande av utrustning likaså? Vet ni något om andra stöd man kan få? 

Kan tillägga att det är bi odlings företag jag planerar att starta. 

Tack på förhand.

• Svar på tråden Starta eget bidrag osv.
  • Nyfikna72

Du ska ha en seriös affärsplan och budget också och hela tanken är ju att verksamheten ska bära sig själv efter att bidraget tar slut. Det känns inte riktigt som en biodling hör till kategorin man kan leva på fullt ut?

Bidraget är lika som akassa och är enbart ersättning för arbetstid, allt det övriga får man söka på almi eller liknande men där gäller det att man har halva kapitalet själv.

• Utvandraren

Hej och tack för snabbt svar. 

Jo jag håller på att knopar ihop en affärsplan enligt konstens alla regler  

Jag har en bekant som försörjer sig på sin egen biodling så jag vet redan att det går. Hon ska även ge mig sina tips samt utbilda mig lite vidare. 

Har du själv haft starta eget? Du vet inte om några fler bidrag genom af?

• Nyfikna72

Jo jag har haft det i ett år för länge sen. Nej af har inga andra bidrag än detta. Övrig finansiering får man liksom sköta själv på bank, almi eller liknande. Men i dagens läge så ska man nog ha en makalöst bra affärsplan om man ska få nå lån.

• Let it Rain

Har du någon diagnos, exempelvis Aspergers? Det är numera väldigt svårt att få Starta eget-bidrag såvida man inte har någon diagnos som man har på papper. Jag känner flera som ansökt, men bara en som fått. Han hade just Aspergers.

• Utvandraren

Nej jag har ingen diagnos men jag tror inte jag kommer att få så svårt att få det då jag blev gravt felmedicinerad under 3 års tid för en sjukdom jag inte hade och under tiden förlorade mitt jobb. Jag har dessutom varit sjukskriven ett tag så försäkringskassan hjälper mig.

• optimistfarsan

Om du utgår från att du måste ha "starta eget bidrag" och andra bidrag för att köra igång, så är det troligen början till slutet på ditt föetag.

Börja med att kontakta branchorganisationen. Dom har säkerligen mycket info.som är till gagn för ditt blivande företag.fråga om dom arrangerar kurser för blivande biodlare. Fråga om dom har kalkylunderag och statestik.(för att kunna räkna ut hur många kupor du måste ha för att kunna leva på verksamheten)

Har du redan tillräckligt med erfarenhet.av näringen,då sätter du igång med att göra en affärsplan, affärsplanen behöver inte vara så märkvärdig i sin utformning.det viktiga är vad det ger för TB (täckbidrag). Men du tjänar på att vara så specifik som möjligt,för det är detta materal som ligger till grund för ev.låneansökan och start bidrag.

Det finns färdiga mallar för att göra en affärsplan, bl.a har Almi en som jag tror man kan skriva ut från deras hemsida. Om inte så googla"affärsplan"så hittar flera alternativ.

Var du etablerar företaget har också viss betydelse med tanke på bidragsmöjlighet.

Är du kvinna så har du vissa fördelar när du startar ett företag t.ex mlcrolån.

Kolla också med AF på din ord om dom har någon starta eget kurs på gång.

Lycka till

Svar på tråden Starta eget bidrag osv.