• Anonym (j)
    Äldre 15 Jul 23:09
    3402 visningar
    6 svar
    6
    3402

    SGI skydd

    Hejsan!
    Jag har 2 frågor.
    1) I höst ska jag studera på halvtid och vara tjänstledig till viss del från min anställning. Jag skyddar hela tiden mitt SGI med studiemedel på halvtid. Kan detta påverka mitt SGI? Har tidigare fått besked av er att så länge jag tar studiemedel är det ok, att det inte spelar ngn roll i vilken omfattning jag får CSN. Stämmer detta?
    2) Till våren tänker jag fortsätta studera, men CSN ska invänta mina studieresultat i en månad innan dom ger mig fortsatt CSN. Under den månaden undrar jag om jag behöver ta ut föräldrapenning? Jag kommer antingen få CSN retroaktivt så fort de fått mina studieresultat, eller så kommer jag få besked att jag inte får CSN och då kommer jag ta ut lägstabeloppdagar retroaktivt för 2 månad bak. Visst kan man göra så? Jag är med barnen från kl 12 varje dag så jag vet att jag har rätt till föräldrapenningen, min fråga rör om jag kan ta ut föräldrapenning retroaktivt vid ett eventuellt negativt besked från CSN? 
    MVH Sara
  • Svar på tråden SGI skydd
  • Äldre 16 Jul 08:18
    #1

    Hej Sara!

    1. Det stämmer att det inte spelar någon roll om du bedriver studier på halvtid, utan din SGI är skyddad om du får studiestöd från CSN under terminens alla veckor.

    2. Om du blir beviljad studiestöd för vårterminen så är din SGI fortsatt skyddad. Skulle du inte ha rätt till studiestöd går det bra att ansöka om föräldrapenning fem dagar/vecka istället för att undvika glapp i SGI-skyddet.

    Tänk på att det numera finns en begränsning på att söka föräldrapenning retroaktivt. Den begränsningen innebär att vi inte kan bevilja föräldrapenning mer än 90 dagar bakåt från det att ansökan har kommit in till oss. Du bör alltså inte vänta för länge med att göra ansökan.

    Hälsningar
    Harry, handläggare

  • Anonym (j) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 08:54
    #2

    Om jag får reda på först i mars att jag får csn för jan-mars, är min SGI ändå skyddad? Gäller csn retroaktivt som skydd alltså?

  • Äldre 16 Jul 09:44
    #3

    Hej!

    Så länge din avsikt är att studera med CSN är din SGI skyddad då det på CSN pågår en utredning om du är berättigad ersättning från dem. Får du ett besked från dem att du INTE är berättigad CSN måste du skydda din SGI så snart du fått det beskedet.

    Hälsningar
    Lotta, handläggare

  • Äldre 20 Jul 10:41
    #4

    Hej!

    Vi måste tyvärr korrigera tidigare svar som vi lämnat i den här tråden.


    SGI-skydd vid studier gäller för den som studerar och får (uppbär) studiestöd.


    Utöver det, gäller SGI-skydd vid studier för den som är:


    2. ledig från sin anställning för studier inom det egna yrkesområdet, eller


    3. bedriver studier inom det egna yrkesområdet I annat fall än som anges I 2, dock för högst ett år.

    SGI är alltså inte skyddad under utredningstid om man inte uppbär studiestöd.

    Hälsningar
    Lotta, handläggare

  • Anonym (j) Trådstartaren
    Äldre 21 Jul 17:56
    #5

    Ok! Men under utredning om rätten till sjukpenning är SGI skyddat väl? Men alltså inte under utredning om csn?

  • Äldre 22 Jul 09:01
    #6

    Hej!

    Försäkringskassans utredningstid tillhör omständigheter du själv vanligtvis inte kan råda över. Det innebär att SGI i normalfallet inte sänks i en sådan situation, under förutsättning att du själv inte har kunnat påverka utredningstiden.
    SGI är inte skyddad under CSN:s utredningstid om man inte uppbär studiestöd under tiden.

    Hälsningar
    Sigrid, handläggare

Svar på tråden SGI skydd