• Harbotten8

Mjäll och sär i hårbotten! Försvinner inte!

Hej. Har haft sår och mjäll i hårbotten nu i snart 2 år. Har testat alla möjliga Anti-Danduff Shampoon och till och med gått till frisören och betalat skjortan men ingen funkar! Kliar inte och rör inte hårbotten men om man rör så har liksom hårstrån fastnat i mjällklumpar och pillar man bort dom så börjar det blöda och blir bara kladdigt. Efter att jag har duschat så har jag inget löst mjäll men såren är kvar. HJÄLP!!!

• Svar på tråden Mjäll och sär i hårbotten! Försvinner inte!
  • Aniiee

Det är förmodligen inte mjäll. Min frissa och min doktor är rätt överens - sår och mjäll trivs inte ihop. Tvärtom är jag torr i hårbotten. Jag gick också superlänge och trodde att det var mjäll, och använde mjällschampoon till leda och förbannelse. Hjälpte inte ett dugg, för det fanns inget mjäll att ta död på.

Testa ett återfuktande schampoo istället, och naturliga, återfuktande inpackningar. Och försök att inte tvätta håret så mycket. 

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • DickRex

Bland män (koppling till testosteron) förekommer ganska ofta seborroiskt eksem. Drabbad själv sedan 25 år tillbaka, men lindrade det genom att snagga mig. Helt bra blev det när jag slutade helt med tvål och schampo för snart 2 år sedan. Skrubbar mig med grov svamp istället och är helt symptomfri.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • ica

Flagande hårbotten är inte alltid mjäll. Och då blir det värre med mjällschampo. Gå till vårdcentralen.

• Fjärilslarv

Min mamma hade sådär hon fick stora kala fläckar i hårbotten och gick till doktorn och fick någon lösning som hon masserade in i hårbotten och det hjälpte. 

Svar på tråden Mjäll och sär i hårbotten! Försvinner inte!