• Dunderochbrak

Billigaste maten!!

Pga dålig ekonomi måste jag under några månader komma ner på 2-2500kr/månad i mat. Jag har två barn i lågstadieåldern. De äter ju bra mat inskolat, så egentligen är det frukost och kvällsmat/middag i veckorna och alla mål på helgen. Jag har med mig matlåda till jobbet. Hjälp mig!!!! Jag kan leva på havregrynsgröt men vill ju helst inte att barnen ska behöva göra det...

• Svar på tråden Billigaste maten!!
  • nnnnnnnn

När vårt ena barn var superkänslig mot mjölkprotein och färdigmat så gjorde vi även godis själv ibland (när vi inte köpte ekologiskt) annars blev han sjuk...

Men det var både kul och gott, räkna lite på det - det kanske är billigare med? Samtidigt som man vet vad där är i + har kul tillsammans.

Våra favoriter kommer här:

Marchmallows:

2,5 msk  gelatinpulver
    2,5 dl  vatten
    3,75 dl  strösocker
    2,5 dl  ljus sirap
    0,25 tsk  salt
    2 msk  vaniljsocker
    karamellfärg, ev
    sorosolja, till formen
    2 dl  florsocker, att rulla bitarna i

VI blandade florsocker och vaniljsocker att rulla bitarna i, eller tog florsocker med jordgubbssmak. Det var godare!

Tillagning
    1. Blanda gelatinpulvret med 1 1/4 dl av vattnet och låt det svälla och
    mjukna.

2. Ta under tiden fram en kastrull och häll i socker, sirap, salt och
    1 1/4 dl vatten.

3. Låt allt smälta samman på svag värme, rör hela tiden. Koka därefter
    sockerlagen till 120 grader.

4. Häll den heta sockerlagen försiktigt över gelatinet. Rör ihop detta
    och vispa sedan med elvispen i ca 10 minuter tills smeten är vit och riktigt
    kladdig. Tillsätt vaniljsockret mot slutet och ev karamellfärg.

5. Klä en form med ugnsfolie och pensla den med solrosolja. Häll
    sedan i smeten, bred ut med hjälp av en slickepott. Du kan behöva pensla
    slickepotten med olja för att smeten inte skall fastna på den.

6. Låt stå över natten. Skär den sedan i lagom stora bitar och rulla
    bitarna i florsockret.

Hallonkola med choklad
    50 g smör
    2 dl socker
    4 msk siktad kakao
    1 dl hallonsylt
    3 dl vispgrädde
    1 1/2 dl ljus sirap
    1 krm salt
    1 tsk ättiksprit

Så här gör du

Detta recept är gjort för 60 st.

Blanda alla ingredienser i en vid kastrull och låt koka upp. Låt småkoka under omrörning tills kolasmetens temperatur är 124°C (eller hårt kulprov). Tänk på att det bränner vid lätt och att graderna stiger snabbt mot slutet.
    Häll upp kolan i en form med bakplåtspapper, ca 15x25 cm (för 60 st), och låt svalna i rumstemperatur.
    Klipp eller skär kolan i önskad storlek och rulla in i smörpapper. Förvara i kylskåp.

• Aniiee
    Dunderochbrak skrev 2015-07-16 23:23:13 följande:

Tack för alla tips! :)

Äter väldigt nyttigt så läsk. Fikabröd. Chips lch godis är inget provlem. Äter havregrynsgröt med zucchini i vanliga fall utan nåt på, lite frysta bär bara och kanel så det fortsätter jag med. Kanske får äta det till lunch också :)

Barnen får lördagsgodis men i övrigt inget onyttigt om det inte är npt speciellt. Har tillgång tills alla affärer i stort sätt men vill ju inte köra upp pengarna i bensin så vet inte riktigt vad som är smartast? Vill gärna sätta kn pengar på ett kort så jag bara verkligen använder de pengar jag ska till mat, men ska kah handla på olika affärer får jag väl ta ut kontanter lch ha i ett kuvert eller nåt hemma :)

Bara som experiment föreslår jag att du laddar ned appen Food Planner till mobilen/surfplattan. Funkar utmärkt i gratisversionen. 

Orsaken till att du bör ladda ned och experimentera med den är att du kan ladda ned ett recept från vilken hemsida som helst (kolla så det blir rätt, den har svårt för delar, så 1 1/2 blir lätt 1 och så, annars funkar den toppen) (eller skriva i egna recept, naturligtvis), lägga alla varor från receptet i varukorgen, fylla i priser (en gång för varje sak och måttenhet, det sparas sedan) och sedan se vad receptet kostar per portion. Gör en liten notering i receptet vad priset blir och spara om det känns bra, eller ta bort.

Jag tänkte dela några bilder så du får se, men jag kom på att FL nog skulle kalla de alltför "reklamigt"
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Dunderochbrak
    Aniiee skrev 2015-07-17 22:50:08 följande:

Bara som experiment föreslår jag att du laddar ned appen Food Planner till mobilen/surfplattan. Funkar utmärkt i gratisversionen. 

Orsaken till att du bör ladda ned och experimentera med den är att du kan ladda ned ett recept från vilken hemsida som helst (kolla så det blir rätt, den har svårt för delar, så 1 1/2 blir lätt 1 och så, annars funkar den toppen) (eller skriva i egna recept, naturligtvis), lägga alla varor från receptet i varukorgen, fylla i priser (en gång för varje sak och måttenhet, det sparas sedan) och sedan se vad receptet kostar per portion. Gör en liten notering i receptet vad priset blir och spara om det känns bra, eller ta bort.

Jag tänkte dela några bilder så du får se, men jag kom på att FL nog skulle kalla de alltför "reklamigt"

Tack :) bra ide!!
  • Dunderochbrak

[quote=75536288][quote-nick]nnnnnnnn skrev 2015-07-17 22:14:15 följande:[/quote-nick]

När vårt ena barn var superkänslig mot mjölkprotein och färdigmat så gjorde vi även godis själv ibland (när vi inte köpte ekologiskt) annars blev han sjuk...

Men det var både kul och gott, räkna lite på det - det kanske är billigare med? Samtidigt som man vet vad där är i + har kul tillsammans.

Våra favoriter kommer här:

Marchmallows:

2,5 msk  gelatinpulver

2,5 dl  vatten

3,75 dl  strösocker

2,5 dl  ljus sirap

0,25 tsk  salt

2 msk  vaniljsocker

karamellfärg, ev

sorosolja, till formen

2 dl  florsocker, att rulla bitarna i

VI blandade florsocker och vaniljsocker att rulla bitarna i, eller tog florsocker med jordgubbssmak. Det var godare!

Tillagning

1. Blanda gelatinpulvret med 1 1/4 dl av vattnet och låt det svälla och

mjukna.

2. Ta under tiden fram en kastrull och häll i socker, sirap, salt och

1 1/4 dl vatten.

3. Låt allt smälta samman på svag värme, rör hela tiden. Koka därefter

sockerlagen till 120 grader.

4. Häll den heta sockerlagen försiktigt över gelatinet. Rör ihop detta

och vispa sedan med elvispen i ca 10 minuter tills smeten är vit och riktigt

kladdig. Tillsätt vaniljsockret mot slutet och ev karamellfärg.

5. Klä en form med ugnsfolie och pensla den med solrosolja. Häll

sedan i smeten, bred ut med hjälp av en slickepott. Du kan behöva pensla

slickepotten med olja för att smeten inte skall fastna på den.

6. Låt stå över natten. Skär den sedan i lagom stora bitar och rulla

bitarna i florsockret.

Hallonkola med choklad

50 g smör

2 dl socker

4 msk siktad kakao

1 dl hallonsylt

3 dl vispgrädde

1 1/2 dl ljus sirap

1 krm salt

1 tsk ättiksprit

Så här gör du

Detta recept är gjort för 60 st.

Blanda alla ingredienser i en vid kastrull och låt koka upp. Låt småkoka under omrörning tills kolasmetens temperatur är 124°C (eller hårt kulprov). Tänk på att det bränner vid lätt och att graderna stiger snabbt mot slutet.

Häll upp kolan i en form med bakplåtspapper, ca 15x25 cm (för 60 st), och låt svalna i rumstemperatur.

Klipp eller skär kolan i önskad storlek och rulla in i smörpapper. Förvara i kylskåp.

[/Ska testa

Ska testa :) tack

• haaannaaae

Storkok! Det kan ju också bli lite enformigt men du är kanske inte så kräsen.
    Jag brukar annars göra en soppa som är god och billig, lite tråkig kanske men. Potatis, morötter, kyckling/köttfärs/korv, vatten, vitlök och grönsaksbuljong. Bara att slänga i allt i vattnet och koka i 20 minuter ca :) eller ja, först ska självklart kyckling/köttfärs/korv stekas. Testa, det kommer bli gott!

• LaLola
    haaannaaae skrev 2015-07-19 22:43:26 följande:

Storkok! Det kan ju också bli lite enformigt men du är kanske inte så kräsen.

Fast...storkok måste ju inte innebära att man äter samma sak i flera dagar om det var så du menade?
  • Chianti

Hej Aiinee, vet du vem som är utgivare till appen? Hittar den inte.
  • Aniiee
    Chianti skrev 2015-07-20 19:02:49 följande:
    Hej Aiinee, vet du vem som är utgivare till appen? Hittar den inte.
    Här har du deras hemsida med länkar till google och apple store (skrolla längst ned)

www.foodplannerapp.com/

Om du inte kan klicka länkar så heter de MiniMobile.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Chianti skrev 2015-07-20 23:07:34 följande:
    TAck så mycket, ska testas!
    Hojta till om du blir förvirrad. Det tog ett tag att lära sig den =)
  • Bryggan007

Nice, jäkligt bra ide!

• Linda5

Gratismat
    Nu levererar skog och mark jättemycket gratis.
    Svamp, bär och frukt.
    Snart kommer det frukt i trädgårdarna också. Många blir jätteglada om man ringer på och frågar om man får plocka lite frukt.
    Gör egen sylt, sajt och marmelad, äppelmos.
    Frys ner frukt o bär och ha till vintern då frukten är dyr.

• Linda5

Willys har Gouda ost för 29:90/kg denna veckan. Passa på att bunkra. Håller till efter jul.

• Linda5

Willys hade gouda ost 29:90 / kg förra veckan. Köpte 10kg. Håller säkert till jul.

• Aniiee
    Linda5 skrev 2015-08-06 09:45:49 följande:

Willys har Gouda ost för 29:90/kg denna veckan. Passa på att bunkra. Håller till efter jul.

Ska jag betala 90 spänn för att köpa ost på Willys, tycker du?

Nä, skippar den.... Men annars var det ju ett bra tips. Solig
    Though we think we witness, we're part of the scene.
  • Johan70
    LaLola skrev 2015-07-19 23:48:52 följande:
    Fast...storkok måste ju inte innebära att man äter samma sak i flera dagar om det var så du menade?
    Nä, precis. Man kan ju frysa in.
  • Linda5
    Aniiee skrev 2015-08-10 14:32:40 följande:
    Ska jag betala 90 spänn för att köpa ost på Willys, tycker du?

Nä, skippar den.... Men annars var det ju ett bra tips. Solig
    Ja det tyckte jag. Varför inte?
    Självklart inte om ni inte äter ost men om ni äter mackor så, hembakt bröd gör jag 4 limpor för 10:- sen kokar jag blåbärsmarmelad nu, ost som räcker läääänge. Det är så jag fungerar och gör. Har alltid den framförhållningen så blir mitt matkonto aldrig högt trotts stora portioner och god vällagad mat.
  • Aniiee
    Linda5 skrev 2015-08-10 18:25:14 följande:
    Ja det tyckte jag. Varför inte?
    Självklart inte om ni inte äter ost men om ni äter mackor så, hembakt bröd gör jag 4 limpor för 10:- sen kokar jag blåbärsmarmelad nu, ost som räcker läääänge. Det är så jag fungerar och gör. Har alltid den framförhållningen så blir mitt matkonto aldrig högt trotts stora portioner och god vällagad mat.
    Det är inte värt att betala 90 spänn för att köpa ost för 29.90......

Mitt matkonto är (var) högt, för mat är det jag slösar pengar för. Jag betalar hellre 89-99-119-249 kr för ett kg god ost än betalar 90 kr för att köpa ost. 

Om jag hade bott i närheten av en willys så hade det kanske varit värt, men det gör jag inte. Däremot så har jag lantställe i närheten av en bondgård, så ibland köper jag en hel gris eller en halv ko (inte industridjur, de har en gård för självhushållning) för typ 0 kr, slaktar och styckar och tar hand om själv. Jag gör även ost själv ibland, fiskar, röker fisk, jagar, plockar svampar de flesta aldrig ens hört talas om, och vi ska inte tala om den fantastiska rönnbärsgelen..... =)

Det har inte blivit så mycket sådant sen jag blev sjuk, dock.....

TROTS det så har jag alltid haft ett matkonto på typ 3500 kr i månaden. Ensam.
    Though we think we witness, we're part of the scene.
Svar på tråden Billigaste maten!!