• Alexi

Vilka glassar får era barn?

Ni som har barn i åldern typ 4-10 år, vad gäller för glassätande hos er?

Hur mycket glass får de äta på sommaren och framför allt, vad för glass får de välja mellan när ni köper i affärer? Tex på Gbs glasskarta, får de köpa de största när de vill?

• Svar på tråden Vilka glassar får era barn?
  • sina

På sommaren får de äta ungefär så mycket de vill, faktiskt. Vissa dagar inget alls, vissa dagar kan det bli fem glassar. Hade de velat ha dajmstrut varje gång hade jag sagt nej, men fem små isglassar en varm sommardag har jag inget problem med.

De får inte heller välja fritt från hela glasskartan varje gång vi köper glass i affären, men hittar alltid något som vi kan enas om.

• Elsis

Mina äldsta barn, fyra och sex år, äter glass ibland, när vi är ute och glassugna. Hittills har vi inte behövt fundera över vad de kan få välja eftersom de alltid brukar välja någon mindre pinnglass. Till minstingen som är knappt två väljer vi vuxna. När alla vill välja själva kan jag tänka mig att det kan bli aktuellt att begränsa valmöjligheterna om de börjar vilja ha de största glassarna alltid. Är det föräldrar eller annan vuxen som köper glassen tycker jag inte att det är fel att låta barnet välja mellan några sorter och inte hela kartan.

• Maddi

Eftersom vi sällan äter glass, så får de välja vilken glass dom vill när vi är i affären. De handlar om 2-3 gånger om året.

På sommaren blir de istället mycket glass, när de är riktigt varmt kan de bli glass flera dagar i rad. Men då blir det oftast en liten isglass.

• Elsis

Måste tillägga att vi bor på landet och är ofta inte i närheten av ställen där glass kan köpas, och det är ju inte alltid det passar att köpa glass när vi är borta heller. Igår blev det nej för att vi skulle hem och äta.

• Sockervaddspinnen

Min son, snart 5 år, får välja vilken han vill. Men han får glass endast en gång i veckan.

Innan han fick upp ögonen för Marabouglassen, så blev det Daimstrut eller Vaniljpinne.

Varför ska inte ett barn få välja glass?

• Cornellia

Vår son följer mycket sällan med när det handlas, så vi väljer åt honom. Jag är inte ens säker på om han vet att det finns andra glassar än piggelin typ. 

• Alexi

För att en stor glass innehåller 200-300 kalorier per glass, vilket är rätt mycket sett tillbarns kaloribehov.

• Elsis

Det kan ju också finnas ekonomiska skäl till att inte alla barn kan få välja vilken glass de vill ha varje gång. Det kan ju tänkas att föräldrar resonerar hellre glass ofta än en stor ibland, eller att det finna många barn som ska bjudas av tex mor-/farförälder. Den som blir bjuden får väl ta vad som bjuds?

• Sockervaddspinnen
    Alexi skrev 2015-07-17 09:12:17 följande:

För att en stor glass innehåller 200-300 kalorier per glass, vilket är rätt mycket sett tillbarns kaloribehov.

Jaha, haha! Men min unge orkar knappast äta en hel Daimstrut. Han äter den där toppen och tar en miniminitugga på struten, sedan slänger han resten.

För övrigt så har vi en enkel väg på cirka 2,5 km till affären, från huset. På den halvmilen, fram och tillbaka, så har han nog bränt de kalorierna. Dessutom stannar vi alltid till vid stora lekparken i stan i minst en halvtimma varje gång vi går till stan.

Denna sträcka går han ungefär fyra ggr i veckan. Så det är nog lugnt.
  • Sockervaddspinnen
    Elsis skrev 2015-07-17 09:15:35 följande:

Det kan ju också finnas ekonomiska skäl till att inte alla barn kan få välja vilken glass de vill ha varje gång. Det kan ju tänkas att föräldrar resonerar hellre glass ofta än en stor ibland, eller att det finna många barn som ska bjudas av tex mor-/farförälder. Den som blir bjuden får väl ta vad som bjuds?

Jag ser hellre att min son får välja den glass han tycker är godast. Oavsett ekonomi, eller storlek på glass, så får han ändå äta endast en glass i veckan (eller ett kinderägg, om han hellre vill ha det).

Detta gäller om han är med mig. Blir han bjuden av kompisens mamma, så är det självklart att hon får bestämma. Anser hon att Daimstruten är för dyr, så får han ta en annan, givetvis. Nu har det iof aldrig hänt och jag tror inte att han skulle välja någon annan glass än någon av de tre han vet att han gillar. Möjligen Piggelin, om kompisen också väljer den.

Han går hellre utan glass och godis, än tar något han inte tycker om.
Svar på tråden Vilka glassar får era barn?