• Anonym (Bostad)

Är det vanligt att föräldrar står för kontantinsatsen till sina barns första bostadsrätt i Sthlm?

Jag bor i Sthlm och har uppmärksammat att de flesta jag frågat inte själva har stått för insatsen till sina bostadsrätter (den första alltså) utan att det är föräldrarna eller deras (ofta äldre) partner som gjort det.

Så nu undrar jag hur utbrett detta är. Är det så vanligt som det verkar att föräldrarna hjälper till med kontantinsatsen? Hur har det varit för er? Jag frågar nu bara er som bor i Sthlm och har en bostadsrätt. Detta gäller alltså första bostadsrätten, inte de efterföljande om ni haft flera.

• Svar på tråden Är det vanligt att föräldrar står för kontantinsatsen till sina barns första bostadsrätt i Sthlm?
  • Anonym (Vanligt)

Jag köpte min bostadsrätt för 10 år sedan. Betalade själv.
    Sålde den förra året. Mamman till köparen betalade kontantinsatsen och stod som medlåntagare på lånet. (Jag vet detta då jag också satt i styrelsen för föreningen).

Jag har en syster som arbetar på bank. Vi har pratat om detta och det är tydligen MYCKET vanligt att föräldrarna tar ut lån på sina bostadsrätter och villor för att betala kontantinsatsen till barnen i Stockholm. Inte så konstigt kanske då barnet måste ha 200-300 tusen att lägga kontant.

• Fjärilslarv

Inte bland mina vänner i alla fall och jag skulle inte göra det själv heller till mina framtida barn.

• Jill 79

Jo en stor del av min kontantinsats fick jag av mina föräldrar och min mormor. Och en mindre del hade jag lyckats sparat ihop till. Nu rörde det sig endast runt hundra tusen om jag minns rätt men ändå svårt att ha dessa pengar själv i tjugoårsåldern åldern när man vill ha ett eget hem.

• Topcom

Ja, min mamma stod för en del av min kontantinsats, ett sparande för mig som lades redan när jag var liten. Hon stod även som medlåntagare på lgn.

• Butterscotch

Det tror jag absolut är vanligt, inte många tjugoåringar som själva lyckats spara ihop flera hundra tusen.

• Anonym (Bostad)
    Butterscotch skrev 2015-07-17 21:56:01 följande:

Det tror jag absolut är vanligt, inte många tjugoåringar som själva lyckats spara ihop flera hundra tusen.

Men köper folk verkligen sin första bostad i denna ålder då? Den första bostaden har man väl först senare? Många flyttar ju inte hemifrån förrän de är 25 i storstäderna. Jag känner själv jättemånga i den åldern som bor kvar hemma hos föräldrarna (åtminstone killarna). Tjejerna brukar väl som regel skaffa en äldre pojkvän som jobbar och flytta in i hans lägenhet medan de själva fortfarande studerar.
  • Mrs Green

Jag fick hjälp att få en hyreslägenhet genom att min mamma bytte vår lägenhet mot två mindre när det var dags för mig att flytta hemifrån. Senare ombildades den till bostadsrätt så indirekt fick jag ju hjälp med köpet.

Jag hoppas att min dotter kommer använda de pengar vi har sparat åt henne sedan hon föddes till insatsen på en lägenhet, men jag kommer inte ta ett extra lån för att hjälpa henne utöver det.

• Topcom
    Anonym (Bostad) skrev 2015-07-17 22:17:20 följande:
    Men köper folk verkligen sin första bostad i denna ålder då? Den första bostaden har man väl först senare? Många flyttar ju inte hemifrån förrän de är 25 i storstäderna. Jag känner själv jättemånga i den åldern som bor kvar hemma hos föräldrarna (åtminstone killarna). Tjejerna brukar väl som regel skaffa en äldre pojkvän som jobbar och flytta in i hans lägenhet medan de själva fortfarande studerar.
    Märkligt, de flesta i min umgängeskrets flyttade runt 20-årsålder. Hyresrätter är inte så enkelt alltid att få tag på, för att komma runt mycket väntande osv. Är därför bostadsrätt ett bra alternativ.
  • Seven Costanza
    Anonym (Bostad) skrev 2015-07-17 22:17:20 följande:

Om man (eller ens föräldrar) har möjlighet att köpa så blir ju den första bostadsrätten ens första bostad efter föräldrahemmet. Jag är 31 nu och de flesta jag känner flyttade hemifrån vid 19-21 för att börja plugga. Hade man råd köpte man en lägenhet, annars försökte man få tag i studentbostad elker andrahand. Detta gällde Stockholm men även universitetsstäderna. Jag tror att de flesta vill flytta efter studenten om man kan. Tjejer som pluggar skaffar en egen bostad, hur de andra gör vet jag inte.
  • Anonym (Från Ö-malm till S-malm)

Hej!

För min del stämmer det.
    Mina föräldrar stod inte bara för kontantinsatsen, utan för hela summan som bostadsrätten (en tvåa på Södermalm) gick på.
    Jag skulle plugga vidare efter gymnasiet. Så för att slippa bo hemma eller i en studentlägenhet under studietiden, så köpte de lägenheten till mig istället.

Väldigt tacksam för det.

Svar på tråden Är det vanligt att föräldrar står för kontantinsatsen till sina barns första bostadsrätt i Sthlm?