• MADHN

Solveig? Hedvig? Turid? Astrid?

Vilket namn röstar ni på (gäller min dotter)?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Solveig? Hedvig? Turid? Astrid?
  • Sockervaddspinnen
    minerva123 skrev 2015-07-17 18:01:33 följande:

Röstade på Turid! Ovanligt utan att vara påhittat.

Hur kom namnet till då?
  • Giovanna
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-17 18:07:46 följande:
    Hur kom namnet till då?
    Skänkt från ovan förstås :)
  • Sockervaddspinnen
    Giovanna skrev 2015-07-17 18:27:28 följande:

Skänkt från ovan förstås :)

Ah, precis som människan?
  • Giovanna

Jag röstade för övrigt på Turid. Vackert namn och jag tänker förstås på Turid Lundqvist :)

• Giovanna
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-17 18:29:59 följande:
    Ah, precis som människan?
    Äh, nu lägger vi av å retas va? ;) Men det är lite lustigt att folk stör sig på att nybildade namn anses påhittade till skillnad från äldre namn :)
  • Sockervaddspinnen
    Giovanna skrev 2015-07-17 18:36:26 följande:

Äh, nu lägger vi av å retas va? ;) Men det är lite lustigt att folk stör sig på att nybildade namn anses påhittade till skillnad från äldre namn :)

Ja, sådana människor brukar kort och gott kallas för bakåtsträvare.

Man tycker att allt redan är bra som det är. Tror att allt som är, är allt som finns och någonsin kommer att finnas. - Inga innovatörer precis. ;)
  • Giovanna
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-17 18:39:30 följande:

Man tycker att allt redan är bra som det är. Tror att allt som är, är allt som finns och någonsin kommer att finnas. - Inga innovatörer precis. ;)
    Håller med.

TS, förlåt för OT. Det är fina namn alla fyra :)
  • Sockervaddspinnen
    Giovanna skrev 2015-07-17 19:02:21 följande:

Håller med.

TS, förlåt för OT. Det är fina namn alla fyra :)

Håller helt med! Jättefina namn. Trots att de är hittepå. :O

;)

:*
  • minerva123
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-17 18:39:30 följande:

Inte några särskilt trevliga inlägg ni kommer med, Sockervaddspinnen och Giovanna. Och jag tror ni mycket väl förstår vad jag menar med "påhittat" så jag tänker inte lägga tid på att förklara mig.
  • DenNamnbitne
    Giovanna skrev 2015-07-17 18:36:26 följande:
    Nja, nybildade namn är påhittade i en betydligt högre grad än äldre namn. De flesta namn har mycket gamla anor. Om vi tar de fornnordiska som exempel så är de väldigt ofta tudelade och har betydelser som ansågs vara lyckobringande. Ofta härleddes barnens namn från föräldrarnas osv. Men det var alltså när namnen uppkom. Väldigt sällan har namngivare genom historien varit medvetna om namnens betydelse utan de har snarare tagit vid i en lång kedja av namnbrukande där själva traditionen snarare än betydelsen betytt något. Om jag döper min dotter till Regna och min son till Minno är det betydligt mer påhittat. 

Hela språket är en mänsklig uppfinning, fast vår förmåga att uppfinna den kanske var gudagiven. 

Sen kom det nybildade namn på 1800-talet också, intet tal om det. 
  • MADHN

Tack för att ni röstar! Och jätteroligt och intressant när ni motiverar!

• summa21

Vi hade tänkt döpa vår första till Solveig men det blev en pojke. Tycker det är jättevackert. Gillar även turid.

• Indigo

Alla är fina, men jag röstade på Astrid av den enkla anledningen att det namnet påminner om en av mina favoritblommor, aster.

Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • fluu

Solveig - Himla trevligt, käckt och redigt. Tänker blommig hemmafru förr(vilket är en trevlig koppling). Dock är det något med namnet som stör mig, vet inte riktigt vad. Kanske att de Solveigs jag känt haft tråkiga smeknamn, kanske något med ljudet... Så njaaee.

Turid - Vackert! Lite mystiskt och väldigt sött, lite för sött för mig. Lite kaxigt, men ändå inte ståtligt eller starkt. Eget, men inte konstigt. Kopplar dock bara till sångerskan, men det är nog inte så många yngre som är bekant med henne.

Hedvig - Love! Starkt, ståtligt, vackert, gångbart på precis alla vis. Behagligt och lite mystiskt.

Astrid - Mitt absoluta favvonamn alla kategorier. Så starkt, så vackert, så rivigt. Både vackert och feminint och "fuck of and die" samtidigt. Gångbart.

1. Astrid
    2. Hedvig
    3. Solveig
    4. Turid

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dijon

Astrid! Det heter vår dotter och jag älskar namnet.

Svar på tråden Solveig? Hedvig? Turid? Astrid?