• frofro

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej!
    Ser många BF-trådar där alla flyttar över på Facebook, men tänkte att här kan vi som väntar barn i mars/april och som gärna också vill prata i en gammal hederlig tråd här på FL kan samlas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 09:11
    Jag har även skapat en grupp för oss som väntar marsbebisar 2016 om någon vill gå med! Det fanns dock redan en grupp för aprilbebisar. :)
    www.familjeliv.se/forum/group/123779

• Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
  • Modesta
    halfmoon skrev 2015-08-06 17:46:37 följande:

Så svårt det är att inte oroa sig för missfall. Idag har jag inte varit illamående alls utan mått som vanligt. Jag och sambon åkte på magsjuka som höll i sig tisdag kväll - onsdag morgon. Sen var jag illamående igår och idag är det väck och matlusten är åter. Har lite molvärk men annars inget.

Hur gör ni för att inte noja ur och googla ihjäl er?

Efter ägglossning är det en väntan på att få mens och bli besviken. Nu känns det som det blir en väntan på att få missfall och bli besviken. Får försöka rycka upp mig! :)

Jag nojar och googlar alldeles för mycket! Om allt, inte bara missfall...

Det gäller väl att försöka sysselsätta sig med massa annat så att man inte har tid kanske Skrattande
  • Syoss
    Modesta skrev 2015-08-07 11:03:07 följande:

Jag gör KUB mest bara för att få UL!! Får vi ett dåligt besked får vi ta den frågan när den kommer.

Vi har privata kliniker här men jag tycker det känns bättre att göra det på sjukhuset där de verkligen kan sina grejer. Förra graviditeten "hittade" inte bm huvudet vid en vanlig kontroll och hon och en kollega skulle då försöka med ul på bm-mottagningen. Men de kunde ju inte hantera den (var med om det två gånger) och hade jättesvårt att säga om huvudet var upp eller ner. Sen fick jag komma till sjukhuset och de såg direkt att huvudet var uppåt, det tog inte mer än fem sekunder!

Jag gjorde kub med mina andra två. Men nu får inte kvinnor under 35 år göra kub i vårt landsting längre.
  • Erese

Jag mår piss faktiskt :( är super trött, idag har jag i princip sovit hela dagen igår samma fast jag testade att ta en motions promenad. Det gick br:) mår illa och är trött. Tack och lov att jag inte börjar jobbet förs om några dagar. Hur kommer det bli då?

• Sommarmalva

Det där kub testet. Har aldrig gjort något men eftersom jag nu är 36 år så blir jag antagligen erbjuden eller? Hur går det till? Är det enbart Downs syndrom man ser?

• Saltig

[quote=75611082][quote-nick]Erese skrev 2015-08-07 16:22:19 följande:[/quote-nick]

Jag mår piss faktiskt :( är super trött, idag har jag i princip sovit hela dagen igår samma fast jag testade att ta en motions promenad. Det gick br:) mår illa och är trött. Tack och lov att jag inte börjar jobbet förs om några dagar. Hur kommer det bli då?

Jag är oxå jättetrött och mår lite illa på kvällarna än så länge. Har börjat jobba och det funkar bra. Förmodligen kommer illamåendet bli värre. Mådde riktigt illa med mina två andra. Började i vecka 8 och fram till vecka 14.... Är nu i vecka 6+3 så det värsta börjar snart.... Då vet jag inte hur det kommer gå på jobbet. Jobbar som förskollärare och kan inte direkt sätta mig eller springa och kräkas mitt i blöjbyten eller samling.

• RAM77
    halfmoon skrev 2015-08-06 17:46:37 följande:

Så svårt det är att inte oroa sig för missfall. Idag har jag inte varit illamående alls utan mått som vanligt. Jag och sambon åkte på magsjuka som höll i sig tisdag kväll - onsdag morgon. Sen var jag illamående igår och idag är det väck och matlusten är åter. Har lite molvärk men annars inget.

Hur gör ni för att inte noja ur och googla ihjäl er?

Efter ägglossning är det en väntan på att få mens och bli besviken. Nu känns det som det blir en väntan på att få missfall och bli besviken. Får försöka rycka upp mig! :)

Oj vad jag känner igen mig. Googlar på allt möjligt och omöjligt var tyvärr likadan förra graviditeten. Hade inte mkt symtom då och inte nu heller, tror det kan vara därför. Hade lovat mig själv att vara lugnare denna graviditet, jag höll det i ca en vecka

Tyvärr har jag inget tips, men mottar gärna också.
  • Syoss
    Sommarmalva skrev 2015-08-07 17:39:04 följande:

Det där kub testet. Har aldrig gjort något men eftersom jag nu är 36 år så blir jag antagligen erbjuden eller? Hur går det till? Är det enbart Downs syndrom man ser?

Ja då borde du bli erbjuden det isf. Man gör ett ultraljud runt v13-14, där bm mäter nackspalten. Någon vecka innan ultraljudet lämnar man ett blodprov. Sen gör dom någon slags uträkning på blodprovet, ultraljudet och kvinnans ålder. Det är Downs syndrom och två till lite mindre vanliga kromosomfel som dom kollar. Observera att man inte får ett 100%igt svar, utan endast en sannolikhet.
  • Sommarmalva

Tack för info Syoss! UL känns ju helt ok att göra, men sen att fortsätta med fostervattenprov är jag skeptisk till. Känns inte helt ok att göra ett om det inte är nåt allvarligare än typ Downs syndrom de hittar. Skulle aldrig i mitt liv få för mig att ta bort ett Downs syndrom barn...

• pomperiposa

Fast det är inte bara downs som upptäcks det finns allvarligare kromosonavvikelser som innebär att bebisen inte alltid kan leva utanför magen, det är ganska ovanligt framför allt om man är yngre men de finns, tror de heter 13 och 18. Jag som är 40 kommer göra fvp om jag får dåliga siffror på kub, men gjorde inte kub eller fvp på mina tidigare barn och de var friska

• Erese

Saltig: jobbar oxå med barn dock lite större. Men det är inte lätt att smita undan för att vila. Tack och lov spyr jag ännu inte men mår illa lite heeeela tiden :( jag borde var i V 6-7 nu vet inte säkert ännu.

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)