• LaPrincipessa

Barnläkare via BVC?

Hej,

Har kommit fram till att vår 6 veckors tös har reflux. Hon ökar fint i vikt och är inte slö, men kräks ofta grynigt kräk i måttliga mängder och det stora problemet att hon klöks och får upp grynigt kräk i munnen konstant och skriker någon timme om dagen. Hon kan heller inte ligga ner utan att få sura uppstötningar och grimaserar och hulkar sig. På nätterna ligger stackarn i sängen och smaskar och klöks och hostar, ibland med öppna ögon och ibland med stängda ögon, tidigare sov hon jättefint så stor skillnad. Hon sätter även kräket i fel strup vilket skrämmer livet ur en. Kan ju inte ta upp henne konstant på nätterna då får vi ju ingen sömn. På BVC säger de bara att detta är vanligt och växer bort. Efter många "klökiga" dygn så bad jag att få träffa en barnläkare på bvc men bvc-tanten sa att då får vi sätta oss på akuten. Allvarligt??? Så frågade på vårdcentralen, men de hade inga barnläkare utan hänvisade till BVC. BVC-tanten ville vi skulle prova mjölkfritt och hon sa att vi själva skulle göra detta, så har nu uteslutit mjölk i två veckor och kompletterat med Althera och ska nu prova mjölk igen och blir det sämre ska vi köra vidare på Althera. Men borde vi inte göra detta i samråd med någon läkare? Har själv fått goggla alla frågor eftersom bvc inte verka ha en aning. Jag skulle inte äta havreprodukter utan endast soja sa hon, enligt 1177 är det ju precis tvärtom!! Har själv problem med att min magmun inte stänger sig och tidigare ätit Nexium i några år, bvc-tanten visste in om detta var ärftligt. Det enda hon säger är "kämpa på". Verkar som ni andra här inne har fått hjälp av barnläkare för reflux, var det via BVC? .

• Svar på tråden Barnläkare via BVC?
  • Trippelmamma76

Barnet ska utredas på barnmottagning på sjukhus, inte BVC. Det är inte ens alla BVC som har riktiga barnläkare, många har bara allmänläkare faktiskt! Vi är under utredning för reflux just nu. Visst, man börjar med mjölkfritt, men då gäller det att vara medveten om alla produkter det gömmer sig i (vi gick en lista), tex vissa kryddblandningar. Och det är klart att det ska göras tillsammans med barnläkare. Barnet ska ju givetvis undersökas. Och nej, ni ska inte "kämpa på" utan hjälp. Det kan ju bli sårigt i strupen på stackarn. Vi testar f ö Zantac just nu med halvbra resultat. Vi sökte direkt via barnakuten från början. Aldrig genom BVC, även om vi har ett väldigt bra bvc som jag är övertygad om skulle hjälpt oss med remiss etc.

• SSL

Vilken jävla dåre! Absolut inte soja. Prova utesluta mjölk i minst en månad. Det tar tid för dig att få ut mjölken från din kropp sen ytterligare tid att försvinna från barnets. Det kan mycket väl vara mjölkallergi. Undvik akuten man springer inte där med spädbarn om man inte måste. Självklart ska du få träffa barnläkare på bvc om du vill det. Men jag skulle aldrig sätta min fot på en sådan bvc. Jag har varit hos vårdcentralen med mitt spädbarn. Dom tittar påde på 6-åringar och spädbarn där jag bor.. Hoppas att det löser sig för er snabbt.

• LaPrincipessa

Hej,

Tack för era svar! Ringde barnmottagningen på sjukhuset idag, men där behöver man remiss från bvc (vilket vi inte får som sagt) eller från akuten (ska väl inte behöva sätta mig på akuten med alla basilusker men en bebis som inte är akut sjuk??) Kan nämna att hon går upp fint i vikt, dock lika besvärad av refluxen för det. Hade gärna velat prova Zantac då många verkar hjälpa av det Fick dock lite tips via telefon av barnmottagningen och de sa att man inte gärna medicinerar 6 veckors bebisar för reflux om de går upp i vikt. Vilket fall är där flera månaders väntetid om vi nu skulle få en remiss. Man har ju läst om så många bebbar som fått skador i halsen av magsyra som åkt upp. Vi hör hur det bubblar i halsen och så luktar det magsyra och lillan gallskriker så klart :( Men sjuksköterskan på gastro sa att de inte kunde få skador av magsyran som åker upp i halsen..

Får ju byta bvc annars

Tråkigt att det ska vara så svårt att få hjälp :(

• SSL

Stackars bebis. Vad jobbigt att behöva ha det så. Kan du läsa om alternativa metoder? Kanske det finns något naturligt hjälpmedel. Och sen hade jag som sagt provat undvika mjölkprotein helt i minst 1 månad.

• Trippelmamma76

Konstigt att det ska vara så olika! Oss har alla tagit väldigt mycket på allvar! Visserligen gick vi via barnakuten men det var ju pga att det verkligen var akut första gången med mer eller mindre andningsstopp. De la in tösen direkt och har gjort mängder av undersökningar.

• modsey

Mitt råd är att ringa er familjeläkare igen och be om en remiss till barnkliniken.
    Och fungerar inte det så har ni ju inget al och får sätta er på akuten i alla fall....

• Marie89

Byt bvc!!!! Jag fick gråta mig till en tid på barnmottagningen hos min bvc. När vi väl kom dit tyckte läkaren att vi väntat för länge så bytte bvc och den nya är extremt mycket bättre! Nu har vi helt andra bekymmer men man ska bli lyssnad på!

Svar på tråden Barnläkare via BVC?