NIPT - var? pris?
Jag skulle vilja göra ett NIPT-test pga dåliga erfarenheter av KUB.
Är det någon som har gjort det och vet var de gör detta test och vad det kostar? Finns det något landsting som subventionerar det?
Jag skulle vilja göra ett NIPT-test pga dåliga erfarenheter av KUB.
Är det någon som har gjort det och vet var de gör detta test och vad det kostar? Finns det något landsting som subventionerar det?
Varför får du ingen remiss från din MVC så kostar det inte ett öre? Moderkaksprov går ju att göra tidigt och jag tyckte det var nästan smärtfritt.
Finns det fler?
Jag läste på min egen MVC:s hemsida nu och de erbjuder NIPT men det står särskilt att kostnaden inte täcks av offentlig sjukvård så sannolikt får inget landsting subventionera. Är du i en riskgrupp?
Du får inte ett ja eller nej, utan svaret kommer som en sannolikhet precis som KUB. Resultatet är dock mycket mer tillförlitligt än KUB. Du kan läsa mer om testet på svenska på fostertest.se. Finns också många studier att hitta samt information hos företagen som gör testerna. De vanligaste är panorama, harmony och Nifty. Vet inte om det finns fler. Jag ska göra testet på Carlanderska i Göteborg och det är Nifty man gör hos dem.
Förra veckan (v.30) kom det nya riktlinjer för Sthlm där de som har förhöjd risk på kub (under 1/200) erbjuds att göra FV-prov, prov på moderkakan ELLER NIPT-test gratis! Jag går på mamamia i Sthlm och var på kub i början på veckan. Fick erbjudandet som en av dem första då jag hamnade på risk 1/180. Det är alltså väldigt nytt, men kan vara bra för er som är intresserade att kolla upp, särskilt om du bor i Sthlm!
Du får inte ett ja eller nej, utan svaret kommer som en sannolikhet precis som KUB. Resultatet är dock mycket mer tillförlitligt än KUB. Du kan läsa mer om testet på svenska på fostertest.se. Finns också många studier att hitta samt information hos företagen som gör testerna. De vanligaste är panorama, harmony och Nifty. Vet inte om det finns fler. Jag ska göra testet på Carlanderska i Göteborg och det är Nifty man gör hos dem.
Hur tänker ni kring när man ska göra nipt? Med tanke på ökad mf-risk till 12+0
Gör man ul efter 8 fulla veckor är missfallsrisken sedan under 1%. Att den annars anges som hög fram till vecka 12 är för att en ganska stor andel av alla missfall är sk Missed abortions och alltså sker tidigare men inte ger symptom på några veckor.
Jag tror att de flesta kliniker erbjuder ett UL i samband med testet.
Fast det är väl strunt samma vad folk säger, utan det man får gå på är ju vad som är vetenskapligt visat i studier vilket är att missfallsrisken är väldigt låg om embryot lever efter vecka 8.
Nu har jag läst båda era förslag på platser att läsa om missfall och nipt och det låter ju som om nipt är väldigt säkert ju. Så får nog ringa och beställa tid på måndag (trots det väldigt höga priset tyvärr). Men det är värt det om man kan slippa fvp/mkp och den osäkerhet kub innebär.
Efter nio fulla veckor verkade det ju bara vara 0,5 % risk för mf om jag förstått artikeln rätt, så det lät ju jättebra också. Tack för alla svar som underlättat mitt beslut!
Har fattat det som att de som fått falskt positivt svar på nipt har fått det pga att det varit kromosomfel i moderkakan och inte på fostret, vilket det kan vara i sällsynta fall. Så i det fallet kan väl inte moderkaksprov funka heller då?
Hej! Jag är så kluven!!!!! Jag vill gärna göra nipt test men sambon tycker det är dyrt. Velar även mellan kub, moderkaksprov... Men är rädd för missfall, samt kub är jag bara nöjd om jag får typ 1:20 000 el nått sånt.... Hjäääääälp vet inte alls vad jag vill..... Är i v 10
Är det någon skillnad på proverna? Nifty och panorama?
Vad jag menar med att kub visar fel är att många får hög risk och barnet är friskt och att de missar flera barn med avvikelser. Det finns siffror men kan dem inte helt. Jag och två nära kompisar fick högrisk på samma år och alla barn var friska, så jag är väldigt negativ till kub.
Tillförlitligheten är nog relativt lika oberoende av vilket nipt-test man väljer, sa en som jobbar med nifty. Medan en som jobbar med panorama sa att det var säkrare än de flesta andra. Så jag valde panorama, men det skiljer nog inte så mkt. Sen kan man se fler avvikelser med panorama än nifty. Men övriga har jag inte koll på, har bara varit i kontakt med personer som jobbar med dessa två. Kolla deras respektive hemsidor för mer info vad de testar för
Ja, jag tkr oxå det är väldigt mkt pengar, men jag personligen kan lägga det på detta och känner att det är värt det. Alla har inte den möjligheten tyvärr
Vad är det för avvikelser som man kan se med panorama som man inte ser med nifty? Med nifty kan man få svar på de tre trisomierena, könskromosomsavvikelser, deletionssyndrom samt kön på barnet. Man väljer dock själv hur mycket man vill veta.
Läkaren jag gjorde hos sa att det var större risk att det var för lite fosterdna ju tidigare man gjorde det, men också svårare om man hade högt bmi. Hade man lågt bmi så verkade det inte vara några problem efter v 10, tom i v 9+ kunde det gå bra. Men de rekommenderar v 10+