• Sous

NIPT - var? pris?

annasv1980 skrev 2015-07-29 16:09:03 följande:

Om det fortfarande bara är ett sannolikhetstest känns det definitivt inte värt pengarna. Jag tvekade iof aldrig att göra moderkaksprovet för jag ville veta med hundra procent säkerhet och var även alltför nyfiken på könet.

Nej, det är säkert resultat beträffande så till vida att ett negativt resultat med säkerhet är negativt. Däremot så har det förekommit i ytterst få fall att positiva resultat varit falska (mindre än en procent) och därför kan de inte skriva med hundraprocentig sannolikhet ett klart positivt eller negativt.

Det är därför ett positivt resultat (dvs en kromosomförändring) måste bekräftas med fvp.

Läs om de senaste stora studierna. Typ 19000 fall där man även gjort kub, inkl 1500 kvinnor från norrland. Mkt bra resultat.
  • Sous
    riparbella skrev 2015-07-30 01:34:26 följande:

Vart kan jag läsa om den studien?

Publicerades nyligen (april 2015) i new england journal of medicine. Googla på det och nipt så dyker den upp!
  • Sous
    Mantrasina skrev 2015-08-05 03:44:32 följande:
    Även om KUB visar högrisk, innebär det ju inte att det måste vara avvikelser. Det är ju snarare bra om det visar högrisk och barnet föds fullt friskt. Visst det kan leda till oro och annat under graviditeten, men hellre det än att det vore tvärtom...
    Nej, det är inte bra! Det leder till onödiga mkp och fvp, och i förlängningen till onödiga missfall. Ett mer korrekt test vore förstås bättre.
  • Sous
    riparbella skrev 2015-08-28 06:51:06 följande:

Jag ska göra nipt hos vasamamma i Stockholm på tisdag. Hur lång tid tar det innan man får svar? Jag ska på bröllop den 12 september,alltså tio dagar efter provet. Hoppas att vi har fått svar då så jag kan vara öppen med varför jag inte dricker vin. Man måste ju tyvärr ha en anledning till varför man avstår.

Jag gjorde också där, tror jag hade svaret på torsdagen veckan efter. Nio dagar alltså. Men det kan säkert vara olika.
Svar på tråden NIPT - var? pris?