Inlägg från: Penguinlover |Visa alla inlägg
  • Penguinlover

NIPT - var? pris?

Du får inte ett ja eller nej, utan svaret kommer som en sannolikhet precis som KUB. Resultatet är dock mycket mer tillförlitligt än KUB. Du kan läsa mer om testet på svenska på fostertest.se. Finns också många studier att hitta samt information hos företagen som gör testerna. De vanligaste är panorama, harmony och Nifty. Vet inte om det finns fler. Jag ska göra testet på Carlanderska i Göteborg och det är Nifty man gör hos dem.

• Penguinlover
    mammave skrev 2015-07-29 08:49:58 följande:

Mobilen gjorde visste lite som den ville. Det jag skulle fråga var när du ska göra det och om man får en siffra som i kub elr vad baserar de hög el lågrisk på?

Jag gjorde det igår så nu har väntan på svar börjat. Jag har förstått det som att man fortfarande får en sannolikhetssiffra, men mer tillförlitlig än den man kan få från KUB. Man får inget ja/nej, därför tycker jag att det verkar konstigt att Stockholm landsting inför det som ett alternativ till fostervattensprov och moderkaksprov.
  • Penguinlover

Barnmorskan där jag gjorde testet sa i alla fall att ett dåligt resultat alltid måste bekräftas med fostervattensprov för att vara helt säkert.

• Penguinlover
    mammave skrev 2015-08-03 22:12:07 följande:

Var gjorde du ditt? Var det NIFTY? Jag har bokat tid i Linköping, där gör de Panorama

Jag gjorde det på Carlanderska i Göteborg och det var Nifty.
  • Penguinlover
    riparbella skrev 2015-08-04 13:22:27 följande:

Är det någon skillnad på proverna? Nifty och panorama?

Olika företag som har olika handelsnamn på testet. Jag vet inte om det är någon skillnad i hur proverna analyseras.
  • Penguinlover
    mammave skrev 2015-08-04 21:23:32 följande:

Vad jag menar med att kub visar fel är att många får hög risk och barnet är friskt och att de missar flera barn med avvikelser. Det finns siffror men kan dem inte helt. Jag och två nära kompisar fick högrisk på samma år och alla barn var friska, så jag är väldigt negativ till kub.

Tillförlitligheten är nog relativt lika oberoende av vilket nipt-test man väljer, sa en som jobbar med nifty. Medan en som jobbar med panorama sa att det var säkrare än de flesta andra. Så jag valde panorama, men det skiljer nog inte så mkt. Sen kan man se fler avvikelser med panorama än nifty. Men övriga har jag inte koll på, har bara varit i kontakt med personer som jobbar med dessa två. Kolla deras respektive hemsidor för mer info vad de testar för

Vad är det för avvikelser som man kan se med panorama som man inte ser med nifty? Med nifty kan man få svar på de tre trisomierena, könskromosomsavvikelser, deletionssyndrom samt kön på barnet. Man väljer dock själv hur mycket man vill veta.
  • Penguinlover

Även Carlanderska erbjuder testet i Göteborg och ett ultraljud ingår. Jag är nöjd och kan rekommendera dem. Engagerade barnmorskor och proffsigt bemötande. Vid ultraljudet tog barnmorskan sig tid att verkligen se över att allt såg bra ut vilket var väldigt skönt.

Ett tips är att läsa på om innan och ta ställning till hur mycket ni vill veta. Man kan förutom trisomierena även få svar på kön, deletionssyndrom och könskromosomsavvikelser. Vi valde allt, men efter att vi var där ångrade vi oss gällande könskromosomsavvikelserna. Anledningen var att vi behållt barnet oavsett och då hellre inte velat veta då det bara skulle leda till onödig oro. Som tur var hittades inga avvikelser.

• Penguinlover

Oss ringde de efter 13 dagar och sa att det skulle dröja ytterligare någon vecka på grund av låg halt foster-DNA i provet. Svaret fick vi 17 dagar efter provtagning.

• Penguinlover

Ja, det är större risk att det är för låg koncentration om man tar provet tidigt. Därför bör man vara minst vecka 10+0. Det väldigt individuellt hur hög koncentrationen av foster-DNA i blodet är men för de allra flesta är den tillräckligt hög vid det laget. Jag gjorde provet 11+0 och hade en låg koncentration men de kunde lösa det genom extra analys så jag slapp ta om det.

Vet du vilken typ av NIPT du ska göra? Det finns flera företag som erbjuder testet under olika handelsnamn. Som jag förstått det så är det vissa skillnader i hur proverna analyseras även om grundprinciperna är samma. Jag gjorde det test som heter NIFTY och det är inte säkert att mina svar gäller för de andra varianterna.

Svar på tråden NIPT - var? pris?