• Anonym (Uppgiven mamma)

7 åring förstör eller tappar bort alla sina kläder

Är så himla trött och ledsen på 7 åringen här hemma som kladdar och spiller på alla sina kläder. De klädesplagg som inte är fläckiga och förstörda tappas bort på fritids. Hon tar av sig jackan på skolgården och lämnar den sedan där, samma sak med mössor, vantar och allt annat.. tom skor tappas bort! kan knappt dricka ett glas saft utan att få allt i knät och är allmänt oförsiktig. Puttat lite för hårt på lillasyster när dom leker kull så näsblod sprutar osv. Vi pratar om vikten av att vara försiktig, att ta ansvar och hjälpa till nu när hon går i skolan och hon lovar att bättra sig men sekunden efter så är det ketchup på hela tröjan.

Vi låter henne hjälpa till att hänga tvätt och diskuterar pengars värde för att få henne att förstå, vi pratar om att alla barn inte har så mycket fina kläder som hon och att många barn lever i fattigdom, vi skäller, vi mutar, vi ger konsekvenser men inget hjälper.

inga diagnoser eller handikapp har hon utan är en liten tankspridd filosof uhan konsekvenstänk helt enkelt.

Känner mej bara så uppgiven. Så mycket fina kläder som försvunnit och blivit förstörda under åren men nu är hon ju ganska stor och kläder är dyrt. Lillasyster har vi inga problem med.

Är jag ensam? Finns det fler kladdiga och slarviga skolbarn där ute?

• Svar på tråden 7 åring förstör eller tappar bort alla sina kläder
  • Nyfikna72

Inte för att jag vill sätta en diagnos men det låter precis som sambons dotter som har adhd. Hon började få svårigheter och visa mer och mer sånt i den åldern. Nu är hon snart 10 år och hon saknar helt det hyperaktiva som de flesta adhd killar har. Mer åt add alltså även om de inte särskiljer dem längre.

Skulle nog vara väldigt svårt att få till en utredning av dottern eftersom hon inte har några andra problem :/

Skulle inte ha några problem alls med eventuell diagnos men folk skulle nog skratta åt mej om jag ens tog upp en sån sak eftersom allt annat funkar kanon.

• Nyfikna72

Nä nu nä men det är just när skolorna sätter igång rejält när allt börjar märkas på riktigt. När kraven ökar och saker ska slutföras och utföras på vissa sätt.

• Anonym (J)

Min lillebror var precis sån ,extremt slarvig och glömsk :). Jag var oxå lite åt det hållet... Nu är han 16 och riktigt ordentlig! Det växer nog bort..tills dess försök hitta rutiner, packa väskan kvällen innan, nycklar sitter fast i väskan osv..

• Anonym (J)

Och köp bara begagnade kläder !

Jo jag hoppas ju att det ska växa bort, för min skull men även för hennes. Hon blir ju ledsen och besviken på sig själv varje gång något nytt händer. Begagnade kläder är en bra idé, så behöver det inte kännas lika drygt när det försvinner.

Ska prata med personalen i skolan när terminen startar, dom vet ju om att hon är väldigt slarvig men har mest skrattat bort det. Hon är mitt första barn och har ingen annan att jämföra med annat än 5 åringen som är extremt noga med att inte bli kladdig och får panik av att få vatten på kläderna tex. Så olika det kan vara.

• Anonym (mark kladerna)

Mark kladerna med namnlappar (finns att antingen stryka pa eller sy fast). Da har du chansen att fa tillbaka en del klader om nagon pa fritids/skolan hittar den bortslarvade jackan/trojan/mossan.

• Mälaröbo

När det gäller "klumpigheten" så är det så att i 6-8-årsåldern tar de finmotoriska musklerna lite paus och de större musklerna utvecklas. Det är därför 7-åringar helt plötsligt spiller, välter glas, tappar saker, inte kan sitta"ordentligt", helt plötsligt inte kan knyta skor mm. Kan vara bra att veta och bespara en från onödiga konflikter!

• Fjärilslarv
    Nyfikna72 skrev 2015-07-18 12:41:00 följande:

Inte för att jag vill sätta en diagnos men det låter precis som sambons dotter som har adhd. Hon började få svårigheter och visa mer och mer sånt i den åldern. Nu är hon snart 10 år och hon saknar helt det hyperaktiva som de flesta adhd killar har. Mer åt add alltså även om de inte särskiljer dem längre.

ehm kvinnlig adhd:s hyper är på helt annat sätt än den manliga adhd:s hyper....
    den manliga är den hyper som vi ofta förknippar med adhd nämligen skrik, gap, stök och bök medans den kvinnliga är mer prat, dagdrömmande, självskadebeteende osv. 

så nej er sambos dotter kan mycket väl ha adhd istället för add.
  • Anonym (G.)
    Anonym (Uppgiven mamma) skrev 2015-07-18 13:13:17 följande:

Jo jag hoppas ju att det ska växa bort, för min skull men även för hennes. Hon blir ju ledsen och besviken på sig själv varje gång något nytt händer. Begagnade kläder är en bra idé, så behöver det inte kännas lika drygt när det försvinner.

Ni kanske ska skippa det där pratet om att kläder är dyra och alla barn inte har det så bra ett tag. Det är tufft att vara liten och klantig och om hon ändå blir ledsen behövs inte mer skuld.
    Kanske kan ni göra en kul grej av att köpa begagnat eller mer robusta kläder och bestämma att det inte gör nåt alls om de blir kladdiga och slitna, just de här plaggen är till för att skita ner?
  • Nyfikna72
    Fjärilslarv skrev 2015-07-18 13:44:42 följande:

ehm kvinnlig adhd:s hyper är på helt annat sätt än den manliga adhd:s hyper....

den manliga är den hyper som vi ofta förknippar med adhd nämligen skrik, gap, stök och bök medans den kvinnliga är mer prat, dagdrömmande, självskadebeteende osv. 

så nej er sambos dotter kan mycket väl ha adhd istället för add.

Ja? Jag har inte påstått nåt annat men rent generellt så ser man adhd barn som gapiga och skrikiga. Tjejer är oftast av add typen som redan nämnts men inom vården så särskiljer man dem inte längre utan fenomenet som sådant heter adhd oavsett.
  • Fjärilslarv
    Nyfikna72 skrev 2015-07-18 13:50:36 följande:
    Ja? Jag har inte påstått nåt annat men rent generellt så ser man adhd barn som gapiga och skrikiga. Tjejer är oftast av add typen som redan nämnts men inom vården så särskiljer man dem inte längre utan fenomenet som sådant heter adhd oavsett.
    ok då försöker jag igen.
    vetenskapen visar två olika typer av adhd, en kvinnlig och en mannlig. den manliga typen är den som ofta förknippas med fördomsbilden av adhd nämligen bök, stök, skrik och gap, medans den kvinnliga formen av adhd också har hyper men som ter sig på andra sätt som som prat, dagdrömmar, självskadebeteende. add är när man inte har hyper alls över huvud taget, inte när man har den kvinnliga formen av adhd, som också är adhd inte add.

www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Neurospykiatriska-funktionsnedsattningar/Flickor-och-kvinnor-med-adhdadd---Uppdaterat/

habilitering.se/sites/habilitering.se/files/flickor_och_kvinnor_med_adhd.pdf

så kan du sluta kalla kvinnlig adhd för add tack!
  • Nyfikna72

Men nu får du väl ge dig? Har du ens läst vad jag har skrivit? Det enda jag skrev till ts var att man kan ha adhd utan att vara hyper eftersom de flesta ser hyperaktiva barn framför sig när man nämner adhd barn. Tidigare kunde man få en add diagnos men numera samlas alltihopa inom adhd som huvuddiagnos.

• Fjärilslarv

Nyfikna 72: Det är inte min mening att låta hård, men det du skriver tyder på förutfattade meningar om kvinnor med adhd som jag (som är  utbildad inom funktionshinder) gärna vill förinta, därav kan jag i min framtoning låta hård när jag istället vill upplysa.

• Anonym (motorik)

För att stärka motoriken så att tjejen får kontroll på sin kropp så kan jag varmt rekommendera en judo- eller jujutsu-grupp för barn.

Att träna olika rörelser med både höger och vänster sida först och växla hjärnhalvor är betydligt jobbigare än man tror och stärker kroppsmedvetandet och säkerheten i rörelserna. Funkar lysande för killar som är 5-6 också och har svårt med att tex cykla. Vår son har gått på jujutsu sen han var 5 år och är utan tvekan säkrast i klassen på att inte spilla och vifta till saker med kroppen nu när han är 10. Jag blir helt förvånad när jag ser hur klumpiga hans kompisar är i jämförelse.

Barngrupperna blandar lek och träning, och vill man hellre vara "flickig" än tuff så finns det numera även rosa gi-dräkter att beställa. Om inte det låter spännande så finns det ju alltid gymnastik, men där får man inte lika mycket höger/vänster/byt håll-träning.

• Nyfikna72

Ja men begreppet add finns ju fortfarande så jag vet inte vad du försöker utrota? Man kan ha adhd med drag av både det ena och det andra men numera så får man en adhd diagnos. Sen kan man dock vara mer åt add eller aspberger eller annat och det både som tjej eller kille. Det har ingenting med genus att göra. Finns inga klara regler alls utan alla är olika och har olika svårigheter.

Tack för alla hjälpsamma svar, alla hennes kläder är namnade redan, hjälper en hel del men mycket försvinner ändå. Ska läsa på lite om adhd då jag är helt övertygad om att min mamma skulle kunnat få den diagnosen samtidigt som hon är lika säker på att jag skulle kunnat ha adhd, vi är båda utbildade och välfungerande människor men med vissa egenskaper som är typiska.

Dottern går på balett sen 2 år tillbaka och ska börja på kampsport nu till hösten då vi redan tänkt på att hon behöver öva på kroppskontroll.

Även en bra idé att inte skuldbelägga henne men samtidigt vill jag ju att hon ska vara medveten om hur otroligt lyckligt lottad hon är som får växa upp i sverige med allt vad det innebär, fina, hela och rena kläder, mat att äta och en säng att sova i, utlandssemestrar och fritidsnöjen. Vi ger henne och systern allt för att få en så fin barndom som möjligt. Självklart kärlek, närhet, engagemang också men just pengar ger oss möjlighet att sätta guldkant på hennes tillvaro. Både jag och fadern är födda i olika flyktingläger på olika kontinenter och är väl medvetna om vilken tur vi haft i livet och vi vill lära döttrarna att inte ta just pengar för givet. Det är inte så lätt att vara mamma alla gånger.

Tack igen för alla svar!

Svar på tråden 7 åring förstör eller tappar bort alla sina kläder