• Santine

Marsbebis 2016

MariaSthlmS skrev 2015-11-09 15:51:42 följande:

Ser att ni är många som pratar vagnar nu, det är ju alltid kul! Någon som har så små storasyskon att dubbelvagn blir aktuellt? Vår äldsta kommer vara strax under 2 år när bebisen kommer, och han har alltid gillat att åka vagn. Känns därför inte aktuellt att köra med enbart ståbräda. Eftersom sonen är ganska stor (väger snart 15 kg) går Emmaljunga Double Viking och Kronan Duo bort direkt (maxvikt 15 kg i deras sittdelar känns inte långsiktigt), och då återstår väl typ Bugaboo Double Donkey. Gillar att den kan bli en enkelvagn (skönt på dagtid när sonen är på förskola) men inte att den har lufhjul och icke-ergonomiskt handtag. Någon som har erfarenhet av denna, eller annan bra syskon vagn för 2-åring + nyfödd?

Har det förändrats eller varför har bugaboon högre Maxvikt när den totala max gränsen alltid varit på 15kg? Det e ju för att skulle det hända något så täcker inte det på garantin! Men när jag jobbade på babyproffsen, så köpte folk vagnar fast att deras barn vägde långt över maxvikten! Min dotter e 2,5snart hon väger 10kg och till mars vet jag ju inte om hon kommer vilja ligga i vagnen, men vi köper en ändå, sen har vi problemet om vi ska välja en Emmaljunga super Viking eller en Emmaljunga double Viking! Vill ju inte ha en double om hon tröttnat helt på vagnen då! Kollar nog vagn sist av allt bara för det!
  • Santine
    Frida Li skrev 2015-11-09 13:21:58 följande:

Nu är jag snart i v 21 o börjar knåpa på mitt brev till försäkringskassan för havandeskapspenning. Arbetar som förskollärare. Blev godkänd första gången med dottern men arbetar nu med äldre barn o är rädd att jag inte blir godkänd denna gång. Är det någon här i samma sits som mig?

Jag ska också söka, jobbar i en matbutik! Var 8år sen jag ansökte om det, minns inte ens att jag skrev ett brev till fk? Med dottern gick jag på kurser så behövde aldrig ansöka!
  • Santine
    MariaSthlmS skrev 2015-11-09 17:36:11 följande:

Aha, visste inte att det fanns ngn särskild "allmän" gräns liksom, tänker att det beror på schassits kapacitet. 17 kg har den i alla fall enligt www.bugaboo.com/SE/sv_SE/strollers/bugaboo-donkey/duo

Förstår att folk tänjer lite på gränserna, men vill inte köpa en vagn som är utväxt redan från dag ett, så får bli Donkeyn för oss av den anledningen om vi inte hittar någon annan som verkar bra.

Folk gör det om dem köper begagnat, men det e en sån där rekommenderad gräns som finns! Den e ju inte testad till högre, så tekniskt sett så går det ju att ha större barn i, men det e ju för att skulle ngt hända så ska barnvagnsförsäljaren inte behöva stå för eventuella kostnader, detta gäller ju endast dem med garanti! Kommer inte köpa en till bugaboo då vi redan har en som vi inte var nöjda med. Men Emmaljungas e vi gott sugna på, men ska in och klämma någon dag snart för att själva avgöra vad som kan kännas bäst, däremot har vi inte riktigt bestämt oss om det ska bli en syskonvagn som man kan göra om till en enkelvagn eller om vi ska köra på en dubbelvagn!
  • Santine
    Elenic skrev 2015-11-09 19:37:34 följande:

Vi hade en modell som inte finns längre I Sverige, Frog hette den. Var supernöjd med den faktiskt. Fick köpa den lätt begagnad av hon som hade agenturen för Bugaboo då (då var det ett rätt litet märke här, 2006) och sålde den vidare till en annan som jag vet var jättenöjd. Har ingen erfarenhet av Cameleon alls...

Okej! Det e bra när man e nöjd med val av vagn, den e ju trots allt den man använder mkt av, förutom babyskyddet men vi brukade faktiskt lämna kvar babyskyddet i bilen för orkade inte hooka fast den i vagnen! Haha.. Tung ändå, och så hade iofs min dotter kolik så hon sov ju mest när vi var hemma i ca 30min allt som allt på ett dygn! Vet inte men fick för mig att det kunde göra henne gott att lägga henne i lite olika ställningar så hon inte låg helt platt på ryggen hela tiden heller! Åh på tal om brie, såg ett recept man kunde göra och stoppa in i ugnen och då kan även vi gravida med äta det! Men samtidigt älskar jag brie precis som den e! Dock aldrig testat den i ugnen! Haha
  • Santine
    Smilla80 skrev 2015-11-09 21:57:18 följande:

Å vad svårt det är det här med ergonomisk sittdel vs plan... Stokke trailz har det förstnämnda o kronan duo s det sistnämnda... Vilket är bäst?! Därför jag tvekar så mellan dessa båda vagnar... :-/

Pratade med min syster idag, hon sa att på hennes stokke kan man avlägsna en babydel på den ergonomiska sittdelen så att större barn kan sitta i den sen! Hon e jättenöjd med sin, hon köpte sin helt ny och bor i innerstaden, så hon har bara erfarenhet med den i storstaden men sa att den e toppen, stor korg under och väska e också jättebra med bra fack! Riktigt härlig att köra! Håller själv med att den e skön att köra, som Emmaljungas! Men visst den e dyr, men finns ju några som kommer ut på blocket ibland i fräscht skick! Värt att spara pengar på ;)
  • Santine
    Smilla80 skrev 2015-11-10 06:01:58 följande:

Vad snällt av dig att förmedla detta o vad din syster sa! :) ja precis, det finns en insats i matchande färg att lägga i så att även ett litet barn sitter bra i sittdelen, som man sedan kan ta bort. De marknadsför iaf att vagnen är användbar upp till 4 år... Har hon en Stokke xplory eller crusi kanske? :) Tänkte eftersom hon bor i stan! :) Vi bor på landet och därför vi vill ha Stokke trailz, det enda som skiljer är chassit som har stora lufthjul, svängbara fram. Håller med om att den är dyr, aj aj... Trailz kostar ju typiskt nog mest av alla Stokke vagnar! :-/ och det kommer knappt ut någon Stokke trailz på blocket (mest xplory), har följt det i flera månader nu... Det har nog mkt att göra med att Stokke trailz är en helt ny vagn för i år, den kom nu 2015. Men ska så småningom försöka gå med i gruppen på FB med som CatEyes tipsade om också. Frågan är om det kommer ut fler från 2015 när vi går in i 2016 både beg från privata säljare o kampanjer från försäljare så man vågar ha is i magen till dess eller om ska slå till på med att köpa nytt... Hur lång leveranstid brukar det vara på nya vagnar?

Ha en bra dag! :)

Hon har en crusi :) e ni också förälskade i stokkes kollektion och ska köpa sängen och matmöbler m.m. till eran lilla bebis eller e det bara vagnen ni vill ha? Leveranstiden e så olika från stad till stad och även från vagn till vagn men skulle väl tro att längsta leveranstiden jag varit med om har varit upp till 12 veckor, men in och fråga er barnvagnsförsäljaren för det kan ju även gå superfort med, vissa kan få den redan någon dag efter! :) Om trailz e helt ny så kan den vara svår att få tag på då många vill ha den nyaste och väntetiden kan bli längre bara för det! Men sen kan en Brio go ha lång väntetid för att många efterfrågar just den! Så olika och så olika vart ens affär köper in ifrån! :)
  • Santine
    Reflexen skrev 2015-11-10 15:40:40 följande:

Är det någon som vet hur fk ser på jobb där hot och våld förekommer? Är det en grund för havandeskapspenning?

Ja!
  • Santine
    Reflexen skrev 2015-11-10 15:58:17 följande:

Santine: Finns det någon lista med vilka jobb det kan handla om? Eller hur "illa" det måste vara liksom?

Ingen aning faktiskt!? Det bästa e ju att skicka in till FK och se vad man får för beslut från dem?!
  • Santine

Håller med Smillan, tycker inte det e ett demokratiskt land längre när staten ska komma in och börja bestämma över familjefördelningen hemma!
    Då kanske dem ska börja införa lagar på hushållets sysslor med, så det blir samma jämställdhet hemma. Vet partners som kommer hem efter jobbet, sitter vid tvn tills maten står på bordet, äter, skiter och gå och lägger sig i princip.

Tycker även att dem som skaffar barn med någon dem inte vill leva ihop med, isåfall kan få någon form av hjälp i deras tillvaro precis som alla andra separerade par får.

• Santine

Någon mer som dragit på sig en jobbig förkylning? Har haft feber i en hel vecka nu och hoppats på att det ska släppa men mår fortfarande dåligt! Ang vikten så bryr jag mig inte så mkt, jag tränar ganska bra annars och sist gick jag ner allt efter ca 3 månader och lite till, däremot växer alltid mina bröst och efter en veckas amning typ så e dem snustorra och lika små som mini A! Däremot hade jag B kupa när jag var ung, nu vill jag bekosta på mig en op för att göra en bröstförstoring, då mina bröst försvinner helt och hållet och lite till, har bara två bröstvårtor som sticker ut typ!!

• Santine

Hej igen! Fick min dotter den 12/3, hon valde att komma 2 veckor förtidigt, hennes syskon har alla kommit i vecka 39, så nu sitter jag här med världens lugnaste lilla tjej på 2700g :) Hoppas ni andra inte behöver vänta längre och för er som också redan fått, Stort grattis!

• Santine

[quote=76452552][quote-nick]Smilla80 skrev 2016-03-18 13:01:39 följande:[/quote-nick]Stort grattis Santine! Gick fl bra? Blev det en liten... Minelle nu då? Om jag inte minns helt fel...? :)[/

Vattenavgång utan värkar i fredags, kom in dagen efter på uppföljning och mina värkar varierade allt från 2min -30min mellan värkarna! Dem var intensiva men långdragna, så när jag berättade att jag kan tänka mig att bli igångsatt redan då för med sonen hände samma sak och då fick jag vänta i 4dygn innan han kom utan att bli igångsatt! Dem ansåg att vi gör en ingångsättning, jag kontrollerade min andning och allt gick lugnt till, 3h senare kom hon! Hon var inte så stor, huvudomfång på 32cm så sprack inget eller fick ngn bristning! Däremot fick jag veta att vi som inte ammar får ingen tablett längre för att stoppa mjölkproduktionen så har fått både mjölkstockning och feber så idag beslöt jag mig för att skita i deras pissråd och så ammar jag ut brösten och låter henne snutta på dem och ger flaskan efteråt som jag alltid gjort så har säkert mjölken försvunnit inom en veckas tid men då slipper jag detta elände iaf!

• Santine
    mammave skrev 2016-03-18 16:19:06 följande:

Santine: grattis!

Sitter oxå mest i soffan o ammar dygnet runt känns det som. Jisses vad låst man är. Jag hade förträngt att det var så i början. Väldigt mysigt, men får dåligt samvete mot övriga familjemedlemmar Men har för mig att det lättade lite runt tre månader, så till sommaren blir man förhoppningsvis lite mer fungerande

Ja någon gång runt där eller runt 4månader! Helt beroende på hur barnet är! Men värst var barn nr 2 som fick kolik, då mådde jag sjukt dåligt över att sonen fick mer eller mindre klara sig själv på 4år!
  • Santine
    Carabellis kusp skrev 2016-03-18 22:09:16 följande:

Men usch vad elakt att ni inte får pravidel! Varför inte?

Skönt att allt gick bra i övrigt!

Tydligen e det inte så bra!? Läkaren gick inte in mer på det och jag orkade inte lyssna heller, ville ju bara hem och amma ur brösten! Skönt ändå att jag inte fått var eller någon infektion pga detta!

Och ja det blev en Minelle :D hon har svart halvlångt hår! Ser ut som en docka! Hehe..
  • Santine

Hinner knappt med härinne! Läste lite och det verkar som att ni har det ganska bra! Har kommit igång med både kost och träning, fast absolut inte som förr. Tränar bara några dagar i veckan och inte alls som förr. Känner att min kropp e inte helt läkt än!!! :( Något som e jobbigt e att jag tycks glömma bort saker, glömde dotterns tandläkartid häromdagen bl.a! :|

Svar på tråden Marsbebis 2016