• outerspace

Kattkiss i tygsoffa

Jag har en svart divansoffa, klassiska modellen med svart/grått tyg, och sen har jag en katt. Hon har hitills låtit bli soffan, fram tills i torsdags då hon lämnat en souvenir i den, (Hunden knuffar igen toalettdörren, så ibland kommer inte katten in där nattetid, dock löst det problemet nu). 

Får dock inte bort doften ifrån soffan, har tagit av tyget och tvättat, så det luktar gott numera. Kuddarna sprayade jag med ättika/vinäger och lade ut på balkongen till idag men doften ligger kvar. Inte jättestark, men nog för att jag iaf ska känna av den. Tror även att lite av doften gått ned i stommen på soffan, under kuddarna. Är det någon som har något riktigt bra tips på hur man får bort doften? 

• Svar på tråden Kattkiss i tygsoffa
  • Nyfikna72

Det är snudd på omöjligt att få bort det helt så jag tror du har gjort vad du kan. Man kan ju lämna bort den och få den ozonbehandlad men det kostar nog mer än en ny soffa.

• hejnina

Säger också piss-off, funkade över alla förväntningar på min soffa :) hade också ättikebehandlat innan utan större resultat.

• outerspace

Tror ni att piss-off kan funka även om doften gått in i kudden? Fixade iordning soffan idag och har nu suttit där under kvällen och kände att mina byxor stank kattpiss efter att jag suttit ett tag.

Har nyligen bytt soffa och känner mig inte sugen på att kassera denna än :/

• hejnina

Ja det tror jag! Det hade gått in i min kudde också. Jag använde typ en hel flaska, vet inte om det behövs så mycket men jag tänkte att det är bättre att överdriva än inte ta i tillräckligt. Så jag typ dränkte soffan/kudden o sen satte jag en fläkt mot så det skulle torka snabbare. Luktade inget efter! Hoppas det funkar för dig med :)

• outerspace
    hejnina skrev 2015-07-19 11:20:29 följande:

Ja det tror jag! Det hade gått in i min kudde också. Jag använde typ en hel flaska, vet inte om det behövs så mycket men jag tänkte att det är bättre att överdriva än inte ta i tillräckligt. Så jag typ dränkte soffan/kudden o sen satte jag en fläkt mot så det skulle torka snabbare. Luktade inget efter! Hoppas det funkar för dig med :)

Skönt att det försvann :)

Jag har nu dränkt kuddarna i badkaret och blandat med ättika (hade det hemma redan), samt en del olika rengöringsmedel. Dem ligger på tork nu, om inte det funkar så ska jag ta mig iväg och köpa piss off :) Soffan är bara 3 månader ungefär, så vill ju verkligen få bort det. 

• hejnina

Ja det klart! Min var dryga året gammal, också ungt för en soffa o ville inte köpa en ny :p hehe. Håller tummarna!

• outerspace
    hejnina skrev 2015-07-19 21:43:45 följande:

Ja det klart! Min var dryga året gammal, också ungt för en soffa o ville inte köpa en ny :p hehe. Håller tummarna!

Jag tror jag har lyckats! :D Ett dygn neddränkt med ättika, och rengöringsmedel i duschen och nu luktar inte dynorna längre :) Verkar inte heller som om ngn doft kommer när man sitter i den heller. 
Svar på tråden Kattkiss i tygsoffa