• Anonym (Nybliven mamma)

Lämna 3mån bebis med pappa över natten?

Hej, jag funderar om det är okej att lämna min bebis med sin pappa under natten? Vi är båda hemma med bebisen som är väldigt lugn och lättskött. Hen sover mellan kl 21-8.30 och vaknar 1-2 gånger per natt för att äta och somnar sen om. Hen vaknar inte ens då vi byter blöja och har haft samma sovrutin sen 2 veckors ålder. Jag nattar alltid bebis som somnar på 15min. Jag tänkte fars och fira min bästaväns möhippa, kommer vara tärna på bröllopet och hon är gudmor till mitt barn. Är det bäst att jag nattar barnet och sen åker iväg och kommer hem några timmar senare men sover i vardagsrummet för jag kommer antagligen dricka lite alkohol. Kan det här skada anknytningen? Barnet äter från flaska vi har testat.

• Svar på tråden Lämna 3mån bebis med pappa över natten?
  • TillFlorida

Jag tog hand om min son varje natt de första två veckorna så att min fru kunde återhämta sig. Nu tar jag tre nätter i veckan. Jag kan inte tänka mig att det skulle skada någon anknytning. I så fall skulle anknytningen till pappan vara rejält skadad för många barn där ute.

• Anonym (:))

Det tror jag verklige inte är skadligt. Barnets anknytning till fadern är ju lika viktig som till modern.

• Frontline

Jösses gör inte det för då kan lilla plutten få en uppväxt som inte är av denna värld.
    Fasen att vara med farsan några timmar får effekter i runt 25 år...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Santin
    Frontline skrev 2015-07-18 23:49:57 följande:

Jösses gör inte det för då kan lilla plutten få en uppväxt som inte är av denna värld.

Älskar ironin i detta inlägg.

Men allvarligt. Nej det kommer inte skada anknytningen. Det är pappan till barnet och inte en vilt främmande människa. Åk och ha skoj!
  • Anonym (-)

Har du alltid tagit uppvaken hittills?
    Om inte, så kan du ju åka utan bekymmer.
    Men är bebisen vad vid att du är där när hen vaknar, så kanske hen blir svårare att trösta och söva om, om det är pappan som är där.
    Men jag kan inte tänka mig att det skulle skada någon anknytning, bara att det kanske inte blir lika lätt för pappan att ta över på natten - alltså för pappan då.

• Frontline
    Santin skrev 2015-07-19 00:01:04 följande:
    Älskar ironin i detta inlägg. Men allvarligt. Nej det kommer inte skada anknytningen. Det är pappan till barnet och inte en vilt främmande människa. Åk och ha skoj!
    Mmmm tack vi pappor är ju oftast värdelösa om att ta hand om våra barn när dom är små enligt mammor.
    Men alla kan om dom vill..
  • Kim Possible

Tja, jag vet ju att det finns dårar som på allvar tror att barn skadas av att tillbringa tid hos sin pappa eller andra närstående och som tror att barn skadas om de inte ligger dikt till mammas tuttar 24/7 i flera år, men såna dårar är tack och lov rätt ovanliga, så jag ifrågasätter nog din seriositet här.

• Michael 310
    Frontline skrev 2015-07-18 23:49:57 följande:

Fan då är sonen förstörd för evigt då, han spenderade sina första 6 timmar i mn famn eftersom hans mamma opererades för blödning efter moderkakan... Kommer nog bli yrkeskriminell..
  • Frontline
    Michael 310 skrev 2015-07-19 00:13:16 följande:
    Fan då är sonen förstörd för evigt då, han spenderade sina första 6 timmar i mn famn eftersom hans mamma opererades för blödning efter moderkakan... Kommer nog bli yrkeskriminell..
    Beklagar fixa ett frikort på ett bra fängelse bara..

Min son var hemma med mig pappan från han var 8 månader och knappa året framåt och jag tror inte det finns en snällare pojke en han..
    Fast det är ju vad jag tycker...

• Anonym (-)
    Michael 310 skrev 2015-07-19 00:13:16 följande:

Förmodligen inte.

Dock är det bevisat att barnets stresshormon sjunker drastiskt, om barnet får hamns på mammas mage direkt efter födseln. Strwsshornonet ökar när någon annan tar barnet från mamman, för att sedan sjunka igen när barnet hamnar hos mamman igen. Det är samma instinkt som hos djurungar.

Dock så skadas inte ett barn för livet, pga det. Men det blir stressat just där och då.
Svar på tråden Lämna 3mån bebis med pappa över natten?