• Anonym (arga morsan)

    Livsfarliga omkörningar

    Varit ute på bilsemester med familjen ett par dagar och kan bara inte fatta hur så många vårdslösa idioter som fått körkort i detta land. Man kan nästan tro det är beställt på postorder.

    Nu är inte jag heller guds bästa barn, har gjort felparkeringar och kört fort men inte när jag riskerat utsätta andra för fara.

    Ligger normalt sett och kör +-5 km kring hhastighetsgränsen. Känner inte att jag har brottom ändå finns det folk som lägger sig precis bakom och stressar. Finns absolut ingen anledning. Jag blir bara stressad och tappar fokus och slutar ofta med att jag saknar farten av ren nervositet.

    Det handlar inte om att jag är nybliven förare, har haft lappen i över 10 år och rullat fler mil än många andra.

    En gång höll en idiot på att försöka preja undan mig på mitträckesväg enfilig sådan. Hade av någon anledning hamnat lite långt åt höger varpå idioten försöker smyga förbi. När jag utan att ha sett honom korrigerar min position då blir idioten vansinnig och tutar som en jävla idiot.

    Kan tillägga att det var 110 väg så tänk själva olyckdförloppet om.vi krockat...

    Vid flera omkörningar på 2+1 vägar ligger det nån precis bakom och stressar på. Det är trångt nog när man har vajer på ena sidan och långtradare på andra. Om jag mot förmodan måste avbryta omkörningen eller lastbilen råkar gå ut i mitt körfält då är jag fast där, och bakomvarande har i regel gjort sig skyldig till dråp.

    Varför blir folk som sätter sig bakom ratten till kompletta idioter?

  • Svar på tråden Livsfarliga omkörningar
  • sportpappa

    Visst finns det många stressade idioter där ute, men då gäller det att man själv ser till att det blir så säkert som möjligt. Idioterna gör det ju inte.

    Du kör för långsamt för många. Om du ligger på +5 km/h enligt din hastighetsmätare så kör du strax under eller precis på hastigheten. Många kör lite över hastighetsbegränsningen och du blir en bromskloss vilket kan orsaka olyckor.
    Om någon kör för nära dig så bör du sänka hastigheten för att skapa större marginaler om något skulle hända.Det är säkert väldigt irriterande för de bakom, men vad ska man göra?

    När du girade ut till höger på den enfiliga vägen så trodde bilen bakom att du tänkte släppa förbi honom och det uppstod en farlig situation när du plötsligt girade tillbaka. Det är inte konstigt att han tutar. Långsamma förare släpper ofta förbi de som vill fram snabbare så där får du vara extra tydlig med dina intentioner. Det här låter dock som en väldigt märklig situation, men du kanske körde så långt åt höger och så långsamt och att vägen var så bred att bakomvarande trodde att det var medveten körning av dig.

    På 2+1-väg så är ofta omkörningssträckorna ganska korta och de man ska köra om är många, särskilt om det är en lastbil med i leken. Då gäller det att ligga på för att hinna om alla. Jag kör alltid 1-2 växlar ner och sen gasen i botten på såna sträckor. Eftersom du inte verkar vara lika tung på gasen som de bakomvarande så bör du vänta lite och släppa före de som har mer bråttom.
    Det är framförallt lastbilen som gör fel om den går ut i ditt körfält när du ligger där. Om du behöver avbryta omkörningen så saktar du ner och då får bakomvarande också sakta ner. Det är extremt osannolikt att du skulle bromsa kraftigt vid en omkörning i egen fil. Jämför med hur du kör på flerfilig motorväg. Du har en helt egen fil att köra i.

  • Anonym (arga morsan)
    sportpappa skrev 2015-07-18 23:50:09 följande:

    Visst finns det många stressade idioter där ute, men då gäller det att man själv ser till att det blir så säkert som möjligt. Idioterna gör det ju inte.

    Du kör för långsamt för många. Om du ligger på +5 km/h enligt din hastighetsmätare så kör du strax under eller precis på hastigheten. Många kör lite över hastighetsbegränsningen och du blir en bromskloss vilket kan orsaka olyckor.

    Om någon kör för nära dig så bör du sänka hastigheten för att skapa större marginaler om något skulle hända.Det är säkert väldigt irriterande för de bakom, men vad ska man göra?

    När du girade ut till höger på den enfiliga vägen så trodde bilen bakom att du tänkte släppa förbi honom och det uppstod en farlig situation när du plötsligt girade tillbaka. Det är inte konstigt att han tutar. Långsamma förare släpper ofta förbi de som vill fram snabbare så där får du vara extra tydlig med dina intentioner. Det här låter dock som en väldigt märklig situation, men du kanske körde så långt åt höger och så långsamt och att vägen var så bred att bakomvarande trodde att det var medveten körning av dig.

    På 2+1-väg så är ofta omkörningssträckorna ganska korta och de man ska köra om är många, särskilt om det är en lastbil med i leken. Då gäller det att ligga på för att hinna om alla. Jag kör alltid 1-2 växlar ner och sen gasen i botten på såna sträckor. Eftersom du inte verkar vara lika tung på gasen som de bakomvarande så bör du vänta lite och släppa före de som har mer bråttom.

    Det är framförallt lastbilen som gör fel om den går ut i ditt körfält när du ligger där. Om du behöver avbryta omkörningen så saktar du ner och då får bakomvarande också sakta ner. Det är extremt osannolikt att du skulle bromsa kraftigt vid en omkörning i egen fil. Jämför med hur du kör på flerfilig motorväg. Du har en helt egen fil att köra i.


    Det är helt befängt att påstå att jag blir en bromskloss som kan orsaka olyckor. Det är ett jävla argument som bara skulle komma från de som absolut inte kan ta det lugnt eller som kötskoleboken upprepar, att man ska köra defensivt.

    Det är när stressade bilister dyker upp på vägarna som det blir olyckor. De förväntar sig att jag som kör lagligt ska hålla mig undan och helst bromsa så fort de gör en omkörning i sista sekunden pp 2+1 väg.

    Att jag skulle behöva släppa fram de som har mer brottom är också bara fjantigt. I så fall skulle jag aldrig kunna köra om för det kommer alltid hinna ikapp folk när man ligger bakom lastbilen.

    Jag kör inte om med lätt gas jag kör om i säker hastighet, sen får ni tolka det hur ni vill. Sen har inte jag en sportbil som vissa andra som kan gasa på hur som helst. Men för det ska inte jag behöva ligga och hålla mig ur vägen för att andra anser sig ha mer bråttom.

    Jag hoppas du inte tycker att jag i fallet med att nästan bli omkörd på enkelfil med mitträckesväg borde hålla mig undan?

    För övrigt så finns hastighetsgränserna där av en anledning. Varför folk anser det så jävla okej att köra fortare begriper jag inte. Vissa argumenterar också för att de som kör precis under hastighetsgränserna ska bli av med körkortet för att de är en trafikfara. Vem är en trafikfara egentligen när de med sitt stressade beteende riskerar ha ihjäl folk?

    Sen är det begripligt att man inte ska köra för långsamt som den jag körde ikapp med 60 på 110 väg...men att köra 105-110 på 110 väg, finns inga argument mot mer än bara att folk inte har tålamod eller respekt för andra människor.

    Förbi skolor kör folk för fort, körde genom ett samhälle med flera övergångsställen, det var 50, låg strax över. Ändå ligger bilar tätt bakom och börjar glida fram och tillbaka i körfält för att visa att de vill fram fortare. Om nån går över gatan hur ska jag då kunna stanna om bilarna ligger 1 meter bakom? Om jag då kör ihjäl den där stackars pojken som bara skulle köpa godis på andra sidan gatan, vem får då skiten ta? Jo jag som inte kunde stanna. De bakom slipper lätt undan, bortsett från möjligen den milslånga kön som bildas av att pojkens kropp måste tas omhand av ambulans och dräpande förhöras av polis. Kanske bättre om jag smiter istället?

    Och det där med att lätta på gasen för att skapa avstånd funkar sällan ska jag upplysa dig om. Majoriteten av alla gånger fortsätter bakomvarande att köra nära och ligger inte helt oväntat kvar även vid möjliga omkörning stillfällen. Är det fortfarande jag som är en bromskloss och utgör fara i trafiken?
  • sportpappa

    Ditt svar visar en hel del på varför du anser så många är idioter i trafiken. Du tar inget ansvar själv för hur du kör utan anser att alla andra gör fel. Även om du anser att andra gör fel så har du en skyldighet att göra ditt bästa för att göra trafiken säkrare. Genom att hålla på någon påhittad rättighet skapar du trafikfarliga situationer. Det finns inga rättigheter i trafiken. Bara skyldigheter.

    Att lätta på gasen när folk kör upp för nära handlar inte om att skapa avstånd utan om att skapa större säkerhetsmarginaler. Ju långsammare du kör desto tidigare kan du upptäcka problem längre fram på vägen och kan då kontrollerat bromsa in utan att bakomvarande kör in i dig.

  • Anonym (Pappa31)
    Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-19 07:30:06 följande:
    Det är helt befängt att påstå att jag blir en bromskloss som kan orsaka olyckor. Det är ett jävla argument som bara skulle komma från de som absolut inte kan ta det lugnt eller som kötskoleboken upprepar, att man ska köra defensivt.

    Det är när stressade bilister dyker upp på vägarna som det blir olyckor. De förväntar sig att jag som kör lagligt ska hålla mig undan och helst bromsa så fort de gör en omkörning i sista sekunden pp 2+1 väg.

    Att jag skulle behöva släppa fram de som har mer brottom är också bara fjantigt. I så fall skulle jag aldrig kunna köra om för det kommer alltid hinna ikapp folk när man ligger bakom lastbilen.

    Jag kör inte om med lätt gas jag kör om i säker hastighet, sen får ni tolka det hur ni vill. Sen har inte jag en sportbil som vissa andra som kan gasa på hur som helst. Men för det ska inte jag behöva ligga och hålla mig ur vägen för att andra anser sig ha mer bråttom.

    Jag hoppas du inte tycker att jag i fallet med att nästan bli omkörd på enkelfil med mitträckesväg borde hålla mig undan?

    För övrigt så finns hastighetsgränserna där av en anledning. Varför folk anser det så jävla okej att köra fortare begriper jag inte. Vissa argumenterar också för att de som kör precis under hastighetsgränserna ska bli av med körkortet för att de är en trafikfara. Vem är en trafikfara egentligen när de med sitt stressade beteende riskerar ha ihjäl folk?

    Sen är det begripligt att man inte ska köra för långsamt som den jag körde ikapp med 60 på 110 väg...men att köra 105-110 på 110 väg, finns inga argument mot mer än bara att folk inte har tålamod eller respekt för andra människor.

    Förbi skolor kör folk för fort, körde genom ett samhälle med flera övergångsställen, det var 50, låg strax över. Ändå ligger bilar tätt bakom och börjar glida fram och tillbaka i körfält för att visa att de vill fram fortare. Om nån går över gatan hur ska jag då kunna stanna om bilarna ligger 1 meter bakom? Om jag då kör ihjäl den där stackars pojken som bara skulle köpa godis på andra sidan gatan, vem får då skiten ta? Jo jag som inte kunde stanna. De bakom slipper lätt undan, bortsett från möjligen den milslånga kön som bildas av att pojkens kropp måste tas omhand av ambulans och dräpande förhöras av polis. Kanske bättre om jag smiter istället?

    Och det där med att lätta på gasen för att skapa avstånd funkar sällan ska jag upplysa dig om. Majoriteten av alla gånger fortsätter bakomvarande att köra nära och ligger inte helt oväntat kvar även vid möjliga omkörning stillfällen. Är det fortfarande jag som är en bromskloss och utgör fara i trafiken?
    Det första man får lära sig när man får körkort är att INTE hålla på sin rätt. Samt att underlätta för andra.

    Håll inte så hårt på din rätt att köra -5km/h. Likaså - underlätta för andra som kör fortare än dig, och var tydlig om du inte tänker göra det.

    / Audi A4 Av 2.0TDI Quattro 177hk
  • Aikido

    Håller med om att det finns många spännande förare där ute. Råkar man köra efter skyltarna på en 2+1 väg eller på 70-sträckor får man alltid någon 5-10 meter bakom sig för det är ju ett manligt och beprövat sätt att visa hur bråttom man har. Sedan svänger de av i nästa by eller samhälle och har då tjänat 15-45 sekunder. Men de fick ju sin lilla adrenalinkick när de körde om i alla fall.

    Yrkesförare i tunga fordon brukar vara bra på att klappa sig själva på axeln över hur duktiga de är i trafiken men skulle man gud förbjude råka hålla 70 när hastighet sänks vid t.ex. en korsning får man dem obönhörligen i 5 meter bakom sig och ofta försöker de köra om så snart det blir 2 filer igen.

    Rondeller i morgonrusningen är också spännande. Ytterst få saktar in utan snarare tar man sats för att den stackare som sakta glider fram i nästa utfart inte ska ha en chans att komma före. Skulle vederbörande drista sig att sticka ut fronten så den snabbe blir tvungen att sakta in blir den sävlige inte sällan bestraffad genom att den snabbe hänger sig på tutan och följer efter hela varvet viftandes med näven.

    Och så undrar folk varför det finns så många väpnade konflikter i världen...

  • Flash Gordon
    Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-18 23:17:09 följande:

     Vid flera omkörningar på 2+1 vägar ligger det nån precis bakom och stressar på.



    När du kör om på en 2+1-väg så se till att gasa järnet förbi den bil du kör om. Sportpappa har förklarat varför.

    Om du promt ska köra om genom att köra 4-5 km/h fortare än bilen du passerar så släpp då först förbi alla andra bilar du har bakom dig - så kan du köra om i lugn och ro senare. 

    Sedan undrar jag varför folk som kör långsamt, inte sällan långsammare än tillåtet, inte bara svänger av en minut på en parkeringsficka och släpper fram den kö som bildats bakom dem av folk som vill köra fortare? Det skulle underläta mycket och ta bort många farliga omkörningar i trafiken.
  • Ambulansliv

    Får jag nån djävel som prompt ska upp i röven på mig råkar jag alltid skymta älg eller rådjur vid vägkanten....sen ligger dom inte lika nära. Jag ligger oftare en bit över vad skylten visar än mitt på. Och jag vet att det dröjer innan det blir lämpligt att köra om.

  • Gert
    Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-18 23:17:09 följande:

    Varför blir folk som sätter sig bakom ratten till kompletta idioter?


    Jag har kört taxi i Stockholm i 10 år så jag har sett en del.

    Mina teorier är att många bilförare har bråttom, är stressade, mår psykiskt dåligt, inte äter tillräckligt nyttigt så att dom mår bra, är oerfarna bilförare, tänker inte, är inte koncentrerade, är dåliga bilförare, kan inte lagar och regler, pratar i mobil när de kör, surfar och smsar när de kör, hett temperament, alkoholpåverkade, narkotikapåverkade.

    Ja, det var en del men det finns säkert fler anledningar till att folk kör som idioter.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • SpanskaFlugan

    Kanske värt att hålla i huvudet att man inte får köra fortare än hastighetsbegränsningen bara för att man vill köra om. Man ska inte gasa på och köra fortare än angiven hastighet bara för att man vill köra om en lastbil på 2+1 väg, ser polisen blir man lappad, har man otur ryker körkortet. Jag tänker inte riskera mitt körkort för att någon fartkåt snubbe i Audi vill spara in 30 sekunder på vägen mot Pärleporten....


    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Flash Gordon
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-19 11:05:19 följande:

    Kanske värt att hålla i huvudet att man inte får köra fortare än hastighetsbegränsningen bara för att man vill köra om. Man ska inte gasa på och köra fortare än angiven hastighet bara för att man vill köra om en lastbil på 2+1 väg, ser polisen blir man lappad, har man otur ryker körkortet. Jag tänker inte riskera mitt körkort för att någon fartkåt snubbe i Audi vill spara in 30 sekunder på vägen mot Pärleporten....


    Nä, man får formellt sett inte köra fortare än hastighetsbegränsningarna när man kör om. Sedan kan det ibland vara trafiksäkrare att bryta mot regelverket.

    Men att köra om en lastbil som kör sina max 90 på en 110-väg och göra det i 95 är inte bra bilkörning när andra bilister ligger bakom och också vill om lastbilen.

    Nu var det ett bra tag sedan jag tog körkortet men jag vill minnas att körskoleläraren sa att man ska köra om så fort som möjligt för att underlätta för andra.

    Det enda man åstadkommer genom att hålla på sitt och sina rättigheter är farliga situationer. Kan man svälja stoltheten och ligga kvar bakom lastbilen och sedan köra om, när alla andra dragit förbi så har alla vunnit mycket i trafiksäkerhet.

    Jag tror att förutom ren inkompetens så är stolthet och "jag ska minsann visa dem. jag flyttar inte på mig" det farligaste i trafiken.
Svar på tråden Livsfarliga omkörningar