• Anonym (arga morsan)

    Livsfarliga omkörningar

    Varit ute på bilsemester med familjen ett par dagar och kan bara inte fatta hur så många vårdslösa idioter som fått körkort i detta land. Man kan nästan tro det är beställt på postorder.

    Nu är inte jag heller guds bästa barn, har gjort felparkeringar och kört fort men inte när jag riskerat utsätta andra för fara.

    Ligger normalt sett och kör +-5 km kring hhastighetsgränsen. Känner inte att jag har brottom ändå finns det folk som lägger sig precis bakom och stressar. Finns absolut ingen anledning. Jag blir bara stressad och tappar fokus och slutar ofta med att jag saknar farten av ren nervositet.

    Det handlar inte om att jag är nybliven förare, har haft lappen i över 10 år och rullat fler mil än många andra.

    En gång höll en idiot på att försöka preja undan mig på mitträckesväg enfilig sådan. Hade av någon anledning hamnat lite långt åt höger varpå idioten försöker smyga förbi. När jag utan att ha sett honom korrigerar min position då blir idioten vansinnig och tutar som en jävla idiot.

    Kan tillägga att det var 110 väg så tänk själva olyckdförloppet om.vi krockat...

    Vid flera omkörningar på 2+1 vägar ligger det nån precis bakom och stressar på. Det är trångt nog när man har vajer på ena sidan och långtradare på andra. Om jag mot förmodan måste avbryta omkörningen eller lastbilen råkar gå ut i mitt körfält då är jag fast där, och bakomvarande har i regel gjort sig skyldig till dråp.

    Varför blir folk som sätter sig bakom ratten till kompletta idioter?

  • Svar på tråden Livsfarliga omkörningar
  • SpanskaFlugan
    Flash Gordon skrev 2015-07-19 11:19:23 följande:

    Nä, man får formellt sett inte köra fortare än hastighetsbegränsningarna när man kör om. Sedan kan det ibland vara trafiksäkrare att bryta mot regelverket.

    Men att köra om en lastbil som kör sina max 90 på en 110-väg och göra det i 95 är inte bra bilkörning när andra bilister ligger bakom och också vill om lastbilen.

    Nu var det ett bra tag sedan jag tog körkortet men jag vill minnas att körskoleläraren sa att man ska köra om så fort som möjligt för att underlätta för andra.

    Det enda man åstadkommer genom att hålla på sitt och sina rättigheter är farliga situationer. Kan man svälja stoltheten och ligga kvar bakom lastbilen och sedan köra om, när alla andra dragit förbi så har alla vunnit mycket i trafiksäkerhet.

    Jag tror att förutom ren inkompetens så är stolthet och "jag ska minsann visa dem. jag flyttar inte på mig" det farligaste i trafiken.


    Nej, man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Men om du inte kan köra om lastbilen säkert utan att bryta mot hastighetsbegränsningen, då ska du inte köra om helt enkelt, utan vänta till ett bättre tillfälle. Du måste inte köra om lastbilen bara för att den i te kör exakt gränsen.

    Finns ju ett fall där polisen bötfällde en man som körde över hastighetsbegränsningen för att han hade en ambulans under utryckning bakom sig. Det fanns ingen vägren så han ökade hastigheten för att komma fram till omkörningsfilen fortare. Tror han blev friad senare men det visar ju hur strikt lagen är.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Anonym (K)
    Flash Gordon skrev 2015-07-19 11:19:23 följande:
    .

    Nu var det ett bra tag sedan jag tog körkortet men jag vill minnas att körskoleläraren sa att man ska köra om så fort som möjligt för att underlätta för andra.
     
    Det är inte samma sak som att köra över hastighetsbegränsningen. Det förstår nog du också.

    Kör man om en lastbil som håller 90, så kör man om i 110, om det är en 110-väg.

    Håller jag på att köra om en rad lastbilar, och det kommer någon som vill köra snabbare än laglig hastighet får de vänta tills jag är klar.


  • Gert

    Problemet med bilister här i Sverige är att många kör i mittenfilen när dom ska köra i högerfilen.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (rshg)
    Ligger normalt sett och kör +-5 km kring hhastighetsgränsen. Känner inte att jag har brottom ändå finns det folk som lägger sig precis bakom och stressar. Finns absolut ingen anledning. Jag blir bara stressad och tappar fokus och slutar ofta med att jag saknar farten av ren nervositet. 

    Detta gör ju att du blir den största faran om du tappar fokus för sånt.

    En gång höll en idiot på att försöka preja undan mig på mitträckesväg enfilig sådan. Hade av någon anledning hamnat lite långt åt höger varpå idioten försöker smyga förbi. När jag utan att ha sett honom korrigerar min position då blir idioten vansinnig och tutar som en jävla idiot.

    Givetvis inte ok på enfilig väg med mitträcke, men om du går ut åt höger så signalerar du för den bakom att köra om.

    Vid flera omkörningar på 2+1 vägar ligger det nån precis bakom och stressar på. Det är trångt nog när man har vajer på ena sidan och långtradare på andra. Om jag mot förmodan måste avbryta omkörningen eller lastbilen råkar gå ut i mitt körfält då är jag fast där, och bakomvarande har i regel gjort sig skyldig till dråp.

    Nej dom har inte gjort sig skyldig till dråp. Dom ligger bakom som förberedande för kommande omkörning. De tror de kommer klara omkörningen och om du ligger framför så kommer du ju garanterat klara den.

    Agendan är att Ja många kör som idioter, men de farligaste personerna på vägarna är de som tvekar eller inte följer med flow:et
  • Aikido
    Gert skrev 2015-07-19 16:32:27 följande:
    Problemet med bilister här i Sverige är att många kör i mittenfilen när dom ska köra i högerfilen.
    Nu finns det ju lite mer km väg i Sverige än de snuttarna i Stockholm och Göteborg som är trefiliga.
  • Anonym (F)
    sportpappa skrev 2015-07-18 23:50:09 följande:

    Visst finns det många stressade idioter där ute, men då gäller det att man själv ser till att det blir så säkert som möjligt. Idioterna gör det ju inte.

    Du kör för långsamt för många. Om du ligger på +5 km/h enligt din hastighetsmätare så kör du strax under eller precis på hastigheten. Många kör lite över hastighetsbegränsningen och du blir en bromskloss vilket kan orsaka olyckor.

    Om någon kör för nära dig så bör du sänka hastigheten för att skapa större marginaler om något skulle hända.Det är säkert väldigt irriterande för de bakom, men vad ska man göra?

    När du girade ut till höger på den enfiliga vägen så trodde bilen bakom att du tänkte släppa förbi honom och det uppstod en farlig situation när du plötsligt girade tillbaka. Det är inte konstigt att han tutar. Långsamma förare släpper ofta förbi de som vill fram snabbare så där får du vara extra tydlig med dina intentioner. Det här låter dock som en väldigt märklig situation, men du kanske körde så långt åt höger och så långsamt och att vägen var så bred att bakomvarande trodde att det var medveten körning av dig.

    På 2+1-väg så är ofta omkörningssträckorna ganska korta och de man ska köra om är många, särskilt om det är en lastbil med i leken. Då gäller det att ligga på för att hinna om alla. Jag kör alltid 1-2 växlar ner och sen gasen i botten på såna sträckor. Eftersom du inte verkar vara lika tung på gasen som de bakomvarande så bör du vänta lite och släppa före de som har mer bråttom.

    Det är framförallt lastbilen som gör fel om den går ut i ditt körfält när du ligger där. Om du behöver avbryta omkörningen så saktar du ner och då får bakomvarande också sakta ner. Det är extremt osannolikt att du skulle bromsa kraftigt vid en omkörning i egen fil. Jämför med hur du kör på flerfilig motorväg. Du har en helt egen fil att köra i.


    Men om ts skriver att hon kör +5 km/h då kör hon väl inte strax under hastighetsangivelsen heller?! Hur tänkte du där?

    Tex står det 50 km/h så kör ts alltså ca 55 km/h.
  • Anonym (41:an)

    Jag förstår inte heller denna hets och det risktagande människor sysslar med på vägarna. Jag bor längs med 41an, delar av den har mycket bred vägren. Denna vägren anses vara en egen fil, därför kör folk om vid mötande trafik och mer eller mindre prejar ut en i vägrenen. Så sent som i förrgår blev jag omkörd på insidan på samma väg (jag låg 85, det är en 80km/h sträcka). Tidigare på dagen var jag ca 5 m från att få en bil i sidan (trevligt nog åkte denna galning in i mitt refugen jag precis passerat, och inga andra bilar blev drabbade). Så sent som igår skedde en dödsolycka 2 mil norrut på samma väg.

    Jag har under flera år i mitt liv pendlat fram och tillbaka till Göteborg. Vet inte hur många gånger jag sett olyckor ske på älsvborgsbron eller i gnistängstunneln. För att komma fram 5 minuter fortare byts det filer kors och tvärs. Vissa använder sina fordon som murbräcka.... Nej, fy fan för vissa bilister. Alla kan göra fel, men att systematiskt riskera sitt eget och alla andras säkerhet för att komma hem till tvsoffan 5 min fortare är bara rent vansinne.

  • Voluptuous Shalimar

    Det är såna som du, ts som orsaker olyckor då du agerar osäkert och inte har uppsikt bakåt. Om du inte upptäckt att det ligger någon bakom dig så har du glömt att kasta ett öga i backspegeln då och då. Hur man kan missa att någon försöker köra om en vid ENFILIGT med MITTRÄCKE är för mig obegripligt, eftersom det är en rätt ovanlig situation. Där borde DU ha haft koll.  

    Sedan kan jag säga att det gör mig galen när man väntat på tvåfiligt för att själv kunna köra om en radda långsamma bilar/lastbilar och så går det ut en jäkla klant framför en som helt egoistiskt kör om så långsamt att endast han själv hinner köra om, helt utan att bry sig om bakomvarande bilar. Det är dålig bilkörning!!!

    UPPSIKT
    FRAMFÖRHÅLLNING
    RESPEKT
    OMTANKE
    ska prägla din bilkörning.

    Som jag ser det finns inget av detta med när du kör bil.

  • SpanskaFlugan
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-19 17:24:15 följande:

    Det är såna som du, ts som orsaker olyckor då du agerar osäkert och inte har uppsikt bakåt. Om du inte upptäckt att det ligger någon bakom dig så har du glömt att kasta ett öga i backspegeln då och då. Hur man kan missa att någon försöker köra om en vid ENFILIGT med MITTRÄCKE är för mig obegripligt, eftersom det är en rätt ovanlig situation. Där borde DU ha haft koll.  

    Sedan kan jag säga att det gör mig galen när man väntat på tvåfiligt för att själv kunna köra om en radda långsamma bilar/lastbilar och så går det ut en jäkla klant framför en som helt egoistiskt kör om så långsamt att endast han själv hinner köra om, helt utan att bry sig om bakomvarande bilar. Det är dålig bilkörning!!!

    UPPSIKT

    FRAMFÖRHÅLLNING

    RESPEKT

    OMTANKE

    ska prägla din bilkörning.

    Som jag ser det finns inget av detta med när du kör bil.


    Gnäll allt du vill. Jag kör om exakt i den hastighet jag anser är säker vid omständigheterna. Om du inte gillar det skiter jag i, jag riskerar inte mitt körkort, min bil, mitt liv och andras liv för att du vill bestämma hur fort jag ska köra.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
Svar på tråden Livsfarliga omkörningar