Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Ni som väger under 54 kilo

Var jag än läser så står det att väga typ 53 kilo som jag gör skulle vara äckligt och undernärt. Alla skriver saker som "vägde det förut och benen stack ut det är inte snyggt alls". Blir nästan arg. De som väger 85 kilo blir ju inte beskyllda för att se äckliga ut bara för att de är på gränsen till överviktiga. Så ni som väger så "lite", hur ser det ut på er? Hur långa är ni? Ni är väl hälsosamma och ser hälsosamma ut? Att väga under 50kg är nog ovanligare men de som gör det kan ju också vara naturligt smala? Eller har folk fått för sig att man är sjuk om man väger lite? Att man måååste gå upp i vikt för att må bra. Jag föredrar dock en smal kropp som faktiskt har lite synliga ben. Skulle jag se äcklig ut, vara undernärd, vara för mager, vara singel hela livet för det? Nej. Finns säkert andra som också föredrar en sådan kropp, hoppas jag. Och ändå är fullt friska.

• Svar på tråden Ni som väger under 54 kilo
  • Anonym (?)
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-19 09:42:37 följande:

Jag är 165 cm och väger nånting mellan 50-54. Har inte vägt mig på länge, men skulle tippa på 52 kg, eller nått.

Jag är inte undernärd. Är förvisso hälsosam, men knappast extrem.

Kollade mitt BMI och inte ens enligt BMI är jag undernärd. Så de du pratat med är nog bara oförskämda.

Skönt att höra. Nej och även om man skulle vara underviktig enligt BMI så har man fortfarande olika kroppstyper så någon som väger 50 kilo kan se ut som någon som väger 60 och må precis lika bra.
  • Anonym (?)
    Anonym (hanna) skrev 2015-07-19 09:44:59 följande:

Var länge sedan jag vägde mig nu, men sist jag kolla så vägde jag 52,5 kg, och jag ser inte annorlunda ut nu så jag förmodar att jag ligger runt samma vikt. 

Jag är 168 cm lång och ganska dålig på att laga mat så det blir mycket skräpmat.

Vet inte riktigt vad du menar med ben som sticker ut, kan ju se höftbenen om jag inte har käkat på några timmar eller om jag ligger ner, men annars så vet jag inte vad för ben du pratar om, revbenen har jag inte sett (utan att lyfta armarna o suga in magen) sedan jag vägde 44 kg.

Jag föredrar absolut att väga mindre än att väga mer. Min livsstil är väl inte den bästa, men den jobbar jag på.

På mig så ser varenda ben över brösten, nyckelben och ryggrad ganska tydligt men än en gång så har vi ju olika kroppar. Jag är några centimetrar över 170cm också. Men jag har dock sett folk som väger 10 kilo mer än mig men har jättesynliga revben vilket inte jag har, men det beror helt och hållet på vilken kroppstyp man har och oftast inte om man är för smal eller ej. Föredrar också väga mindre och undrar varför det nästan är tabu att vilja ligga på runt 50 kilo vad är det för fel med det.
  • Anonym (?)
    Anonym (hanna) skrev 2015-07-19 10:05:57 följande:

Jahaja, jo, jag kan se mina ryggkotor och mina nyckelben, men det beror nog mycket på hållningen, mina ryggkotor syns mycket eftersom jag har en kass hållning.

Har aldrig hört någon säga att runt 50 är "fel". Dock kan jag förstå om folk tycker att det är lite om man är 180 cm lång.

Jasså okej då förstår jag jag har dock ingen kass hållning har varit elitgymnast i 10 år så hållningen har jag allt tränat upp. Nej gud vad skönt att du sluppit höra det men det har jag fått höra på ett eller annat sätt men inte ordvalet "fel" förstås.
  • Anonym (?)
    LittleSunshine84 skrev 2015-07-19 10:23:47 följande:

Less på andras kommentarer jämt om att man är så smal hit och dit, inte är jag ohyfsad tillbaka och säger hur feta de är för det är sanningen. Komiskt när folk kallar sig kurviga/mulliga mm när de är ohälsosamt feta.

WORD.
  • Anonym (?)
    Anonym (hej) skrev 2015-07-19 09:59:41 följande:

Intressant att varje inlägg du gör TS så kommenterar du hur man ser ut om man väger X kilo.

Ja det var väl lite av det tråden handlade om? Att man kan vars frisk och hälsosam oavsett vikt och kropp så att andra inte ska lägga sig i och säga onödiga kommentarer.
  • Anonym (?)

Ja precis som jag trodde ser dom flesta normalviktiga ut, men många har ändå fått kommentarer man inte ska behöva få precis som jag.. Sen glömde jag skriva cirka 170cm och under 54kg, folk som är kortare/längre är ju inte så relevant eftersom det inte går att jämföra, fel av mig!!

• Anonym (?)

Fast är man kortare men väger också mindre så blir det ju ändå samma bmi typ så då är det ju förstås intressant :)

• Anonym (?)

Ja absolut har man rätt att säga hur man själv såg ut vid en viss vikt, även om det är negativt.

Själv tycker jag inte om former/kurvor (jag måste vara den enda som inte gör det). Så visst kan förstå att många tycker 49kg är för lite för 170cm men det är min målvikt och det tänker jag inte skämmas över längre. Vill man vara smal så har man all rätt att få vara det även om man ser mager ut och är utan former. Då trivs jag som bäst i mig själv och det är huvudsaken!

• Anonym (?)
    K grrl skrev 2015-07-20 10:01:55 följande:

Jag tycker att det är en sak när man äter intuitivt och tränar några gånger i veckan och håller en låg vikt på grund av man inte riktigt orkar äta de mängder som krävs för att komma upp i en normalvikt för att man har hög NEAT, och att aktivt och medvetet:

- kaloriräkna för att underäta sig till en undervikt

- träna kompensatoriskt, det vill säga att konditionsträna mycket för att bränna fett på en kropp som redan är underviktig.

Det skriker ätstörning.

Det är det där jag menar. Hur kan det skrika ätstörning? Du har ju ingen aning om ifall jag tränar eller vad jag äter. Det kanske är en hälsosam vikt jag ska nå på en hälsosam väg. Dessutom väger jag ju 52-53 nu och på min kropp ser det inte alls lite ut, men det kanske det hade gjort på någon annan. Så att sånt där skiljer från person till person. Varför ska inte jag kunna få väga 49kg när andra väger 99kg utan att någon säger att dom är ätstörda, nej dom får äta på utan kommentarer trots övervikt och farliga risker.
  • Anonym (?)
    K grrl skrev 2015-07-20 10:33:16 följande:

Om du inte kaloriräknar eller tränar kompensatoriskt behöver du ju inte bry dig heller, eller hur?

Dock: att ha ett BMI på 17 är på gränsen till vad som räknas till "allvarlig undervikt". Jag tycker att alla och envar bör veta att undervikt är förenat med hälsorisker, precis som övervikt är det. Att vara underviktig är lika lite "hälsosamt" som det är att vara överviktig, bara det att hälsoriskerna ser annorlunda ut. Precis som man kan vara överviktig och äta hälsosamt - observera, inte på ett hälsosamt sätt -  kan man vara underviktig och äta hälsosamt (här gäller samma observandum). Det innebär inte att vikten i sig är hälsosam. 

Hur det skriker ätstörning? Tja, titta på diagnoskriterierna för anorexia:

begränsning av energiintag i förhållande till behov [min anmärkning: dit räknas att begränsa sitt kaloriintag med hjälp av kaloriräkning] som medför en signifikant låg kroppsvikt utifrån ålder, kön, utvecklingsbana och fysisk hälsa. Signifikant låg kroppsvikt definieras som en vikt som är lägre än nedre normalgränsen [min anmärkning: BMI under 18,5].

intensiv rädsla för att gå upp i vikt eller bli tjock, trots undervikt

störd kroppsupplevelse avseende vikt eller form, självkänslan överdrivet påverkad av kroppsvikt eller form, eller förnekar allvaret i den låga kroppsvikten

Om man tränar kompensatoriskt och kaloriräknar trots att man har ett BMI på 18, så uppfyller man i alla fall två diagnoskriterier. Upplever man sig tjock trots ett BMI på 18, så uppfyller man alla tre. Man uppfyller i alla fall den tredje om man kallar ett BMI på 17 för "hälsosam vikt".

Och sen gissar jag att du är en ludensvans, alternativt är lite väl naiv, om du tror att kraftigt överviktiga får "äta på" utan kommentarer.

Fast nu har ju inte jag några muskler knappt och inga bröst i princip heller för den delen så vikten är bara en siffra enligt mig. Och jag kan förstå om vikten inte passar tex 40 åring som fött barn men jag är 19 år och de flesta av mina vänner är smalare än mig. Har aldrig sagt att jag är tjock heller? Har sagt att på MIG är 49 kilo en hälsosam vikt eftersom jag har den kroppstypen att jag fortfarande skulle se normalviktig ut. Så dra inga förhastade slutsatser :) Nej jag tror inte kraftigt överviktiga får äta utan kommentarer. Jag menade de som är lite överviktiga men skrev fel siffror, precis som jag är liiite underviktig enligt bmi som iförsig egentligen inte stämmer.
  • Anonym (?)
    Petite Chérie skrev 2015-07-20 11:15:19 följande:

Du behöver inte skämmas, du behöver bara inse att det är på tok för lite för din längd och tänka om.

Ja så kan det vara eller så kanske du och många andra behöver inse att folk får väga vad dom vill och vet nog själva vad som passar sin kroppsbyggnad och vad man är nöjd i, man ska inte stirra sig blind på bmi för det är missvisande. Huvudsaken är väl att man mår bra? The end
  • Anonym (?)
    Petite Chérie skrev 2015-07-20 11:36:43 följande:

Suck. Poängen är ju att din kropp kommer ta stryk av din undervikt till slut men du har rätt, folk får göra som de vill och med tanke på vad jag själv väger så har jag ingen större rätt att säga något om vad du väger.

Det var inte meningen att låta så otrevlig så jag ber om ursäkt för det. Vet att du bara menar väl. Vad väger du då, om du ens vill säga det och varför väger du lite för att du inte kan gå upp eller för att du inte vill??
  • Anonym (?)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-07-20 21:40:17 följande:

Har läst din andra tråd också, TS, och måste fråga - varför är just 49 kg din målvikt? Hur har du bestämt det? Vet du säkert att det är en bra vikt? Jag är 167 cm lång, när jag var typ 17 så ökade jag ganska rejält i vikt - från 46 till 52 kg, sådär fårn ingenstans men alla byxor passade fortfarande. Vet inte om det var något med träningen jag gjorde så, eller hormonellt, eller en blandning. Senare (typ 20 år) gick jag istället upp i byxstorlek utan att öka i vikt, och med åren har min vikt landat på 55-56 kg. På mig märks det stor skillnad när jag går ner till 51-52 kg, då sticker t.ex. mina nyckelben ut väldigt kraftigt, på ett sätt som inte är snyggt. Detta är då i kombination med en del muskler, även om jag aldrig tränat för att bygga muskler utan för att bli uthållig i konditionsidrott.

Med tanke på din ålder så behöver inte 49 kg vara helt fel viktmässigt, men jag tycker inte du ska fixera dig vid en siffra så. Fundera också på var du har en bra balans, mat och dryck är faktiskt en rätt trevlig del av livet, som är värt att njuta av!

Jag skulle gärna väga några kilo mindre, men min kropp har en så himla bra balans här, istället för att jag ska balansera mellan att inte bli fult mager samtidigt som jag då måste pressa in mer träning än jag hinner med och/eller försaka saker att äta. Som det är nu njuter jag av träning, mat och att jag har en sund och välmående kropp, som litet beroende på modell brukar ha stl XS eller S på klämningar.

Jag rekommenderar att hitta en vikt där du mår bra, helst både till kropp och själ... Och sen spelar det ingen roll vilken siffra det är!

Det behöver inte vara 49 exakt men vill bli smal helt enkelt och antar att jag måste gå under 50 strecket för det och då blev det närmsta 49 bara! Sen får jag se vad jag känner då. Vet inte om 3-4kg till kommer göra så stor skillnad på kroppen men jag hoppas verkligen det. Jag äter ett-två mål om dagen men det mår min kropp jättebra av jag har bara blivit piggare när jag dragit ner på matintaget och så motionerar jag väldigt ofta med så tror bara min kropp mår bättre av denna omställning jämfört med förut när det var skräpmat och viloläge hela dagarna. Jag ser också skillnad för jag vägde 58 för typ ett halvår sedan och nu när jag gått ner cirka 6 kilo så syns precis som du säger tex nyckelbenen tydligare och det gillar jag, men jag vet att det råder mycket delade meningar om det. Men jag gillar det och det får mig mer motiverad att jag ser att jag passar att väga mindre. Och kanske kan gå i bikini utan att skämmas över alla celluliter. Så ja, 49 känns bara som ett bra mål att ha nu.
  • Anonym (?)

Jag

todo nada skrev 2015-07-20 21:41:01 följande:

Jag är 170 cm och väger 50 kg.

Det är inget jag har valt, det är så jag är skapt. Oavsett hur jag äter rör inte vågen sig.

Om du måste anstränga dig för att bli så smal, och äta mindre än vad din kropp behöver, är det inte naturligt för dig att vara så smal.

Tycker du det är viktigare att dina ögon mår bra av vad de ser, än att din kropp gör det?

Vadå alla måste väl anstränga sig för att gå ner i vikt? Hur gör dom på biggest loser? Det är ju självklart att man måste dra ner på kalorierna om man ska gå ner i vikt. I kombination med träning och att ändå få i sig alla näringsämnen osv. Normalstora ska väl också kunna få gå ner i vikt och banta utan att det är tabu om man vill vara lite tightare!
  • Anonym (?)
    K grrl skrev 2015-07-20 12:43:37 följande:

Det är ju en del av poängen. Det är inte bra att inte ha några muskler, till exempel. Det som också händer vid långvarig undervikt är att dina ben tappar densitet.

Jag drar inte några speciella slutsatser. Jag uttrycker mig generellt och du tar åt dig.

Att se ut på ett visst sätt är inte samma sak som att vara det. Jag såg jättefin ut när jag vägde 50 kilo! Jag hade till och med större bröst än vad jag har idag. Men att jag gick upp i vikt (vilket de flesta gör när de är 16-19 år) var någonting bra, inte någonting dåligt.

BMI stämmer inte uppåt. Det beror på att BMI-gränserna räknades ut på människor som har större muskelmassa än vad gemene man tenderar att ha idag. Och det är just det som BMI stämmer illa med: muskelmassa. Det tar inte hänsyn till om du har hög vikt med stor muskelmassa och liten fettmassa. Och den tar inte hänsyn till om du har stor fettmassa och liten muskelmassa och på grund av det senare håller dig inom gränsen för det normala.

Hör här, jag förstår dig faktiskt, för jag har varit som du. Det lustiga är att jag ser på bilder på mig själv från när jag var 18-19 år och ser en tjej som är precis lika smal som övriga, men vi hade olika kroppsformer. Ett annat tips är faktiskt att styrketräna.

Ja styrketräna ska jag göra. För hade jag redan gjort det kan man väl anta att siffrorna skulle vara högre på vågen då och jag tex skulle ha vägt ideala 59kg trots att kroppen hade sett i princip likadan ut som den gör idag men starkare? Och mitt mål cirka 49 utan muskler kan ju se likadant ut som om min jag styrketränar och väger 52? Så det var ett bra tips!! Ska försöka att inte bry mig om siffrorna så mycket. Men varför går man upp när man är 16-19år, det var intressant jag har aldrig hört det förut. Jag har inte märkt av att jag gått upp något men då kanske det är dags snart, vad beror det på att man går upp då? Tack för svar
  • Anonym (?)
    todo nada skrev 2015-07-20 22:14:41 följande:

Är du överviktig som dom i biggest looser menar du? att du är så tjock att du riskerar diabetes och andra sjukdomar..?

Du vill ju bli underviktig, varför satsar du inte på att börja träna hårt och skulptera din kroppsform istället?

Jag gick upp 30 kg när jag var gravid, efter ett år var jag tillbaka på 50 utan några ansträngningar, eftersom jag är skapt så här.

Jag hade gladeligen gått upp 2-3 kg, men jag har förstått att det isf måste ske via träning, eftersom jag inte kan "äta upp mig".

Vilket jag har varit för bekväm för att ta tag i..

Nej jag menade bara hur dom gör för att gå ner i vikt såklart jag inte tycker att jag är överviktig! Å jag har heller inte sagt att jag vill bli underviktig. Det kanske är underviktigt enligt BMI men än en gång så är mitt mål fullkomligt normalviktigt på min kropp eftersom jag har lite muskelmassa osv så det går inte att jämföra! Det är det jag menar. Man kan inte gå på någons vikt. Jag vill inte skulpturera min kroppsform. Visst lite muskler absolut så jag inte blir för svag men annars tränar jag kondition mycket. Jag tycker som jag också redan tidigare nämnt att min kropp är finare utan kurvor och muskler osv. Bara slank. Och det är det väl flera som tycker.
  • Anonym (?)

Men jag syfta på dom som är runt 1.70 ni som inte ens är 1.60 eran vikt är inte ett dugg relevant i denna tråd

• Anonym (?)
    Evbol skrev 2015-07-21 08:47:16 följande:

Jag är 21år 155 cm lång och väger mellan 51-53 kg. Har inte vägt såhär lite sen jag gick i 4-5 klass. Utan mina gamla gravid kilon bara rinner av mig. Känner mig snygg och attraktiv. Jag är absolut inte för smal tycker jag utan super nöjd med min kropp!!

Det låter skönt, bra att du är nöjd! Men jag syfta på dom som är runt 1.70 och väger under 54 kg :)
Svar på tråden Ni som väger under 54 kilo