Anonym (Hur?) skrev 2015-07-20 21:40:17 följande:
Har läst din andra tråd också, TS, och måste fråga - varför är just 49 kg din målvikt? Hur har du bestämt det? Vet du säkert att det är en bra vikt? Jag är 167 cm lång, när jag var typ 17 så ökade jag ganska rejält i vikt - från 46 till 52 kg, sådär fårn ingenstans men alla byxor passade fortfarande. Vet inte om det var något med träningen jag gjorde så, eller hormonellt, eller en blandning. Senare (typ 20 år) gick jag istället upp i byxstorlek utan att öka i vikt, och med åren har min vikt landat på 55-56 kg. På mig märks det stor skillnad när jag går ner till 51-52 kg, då sticker t.ex. mina nyckelben ut väldigt kraftigt, på ett sätt som inte är snyggt. Detta är då i kombination med en del muskler, även om jag aldrig tränat för att bygga muskler utan för att bli uthållig i konditionsidrott.
Med tanke på din ålder så behöver inte 49 kg vara helt fel viktmässigt, men jag tycker inte du ska fixera dig vid en siffra så. Fundera också på var du har en bra balans, mat och dryck är faktiskt en rätt trevlig del av livet, som är värt att njuta av!
Jag skulle gärna väga några kilo mindre, men min kropp har en så himla bra balans här, istället för att jag ska balansera mellan att inte bli fult mager samtidigt som jag då måste pressa in mer träning än jag hinner med och/eller försaka saker att äta. Som det är nu njuter jag av träning, mat och att jag har en sund och välmående kropp, som litet beroende på modell brukar ha stl XS eller S på klämningar.
Jag rekommenderar att hitta en vikt där du mår bra, helst både till kropp och själ... Och sen spelar det ingen roll vilken siffra det är!
Det behöver inte vara 49 exakt men vill bli smal helt enkelt och antar att jag måste gå under 50 strecket för det och då blev det närmsta 49 bara! Sen får jag se vad jag känner då. Vet inte om 3-4kg till kommer göra så stor skillnad på kroppen men jag hoppas verkligen det. Jag äter ett-två mål om dagen men det mår min kropp jättebra av jag har bara blivit piggare när jag dragit ner på matintaget och så motionerar jag väldigt ofta med så tror bara min kropp mår bättre av denna omställning jämfört med förut när det var skräpmat och viloläge hela dagarna. Jag ser också skillnad för jag vägde 58 för typ ett halvår sedan och nu när jag gått ner cirka 6 kilo så syns precis som du säger tex nyckelbenen tydligare och det gillar jag, men jag vet att det råder mycket delade meningar om det. Men jag gillar det och det får mig mer motiverad att jag ser att jag passar att väga mindre. Och kanske kan gå i bikini utan att skämmas över alla celluliter. Så ja, 49 känns bara som ett bra mål att ha nu.