• Blueskillen

Vårt barnbarn får inte mat hemma

Vi har ett barnbarn som är nio år och föräldrarna skilde sig för två år sedan. Vår dotter har ensam vårdnad om barnet. Efter skillsmässan så har det i stort sätt alltid varit tomt i kylskåpet. Det finns mjölk, smör, sylt på tub, en ost, sprutgrädde, någon matolja mm. I skafferiet är det flingor, bröd, lite kryddor och pasta. När det lagas mat så blir det snabbmat, halv eller helfabrikat, nudlar och mackor eller bara nudlar och mackor. Frukosten är flingor med mjölk och syltmackor. Maten äts väldigt oregelbundet. Middagen kan bli klockan 17 eller klockan 19. Lunchen är i stort sätt samma som middagen. Ibland finns det köttbullar eller Nuggets. Inga råvaror där vår dotter står och lagar mat. Det är från frysen hon tar sin mat och värmer på stekpannan.

Vi har ibland köpt mat och fyllt både kylskåp och skafferi för flera tusen kronor så de ska ha hela månaden. Det känns kränkande att göra det för vi tror inte hon tycker att det är så kul att hennes föräldrar ger henne mat när hon själv är vuxen men vi lider med vårt barnbarn och vill att hon ska ha mat, först och främst. När vi har besökt dem lite senare så ser vi att all mat inte har blivit uppäten och några matvaror har gått ut i datum.

En gång då vårt barnbarn var hos oss då vår dotter var på semester så hade hen svårt att äta de två tre första dagarna. Vi dukade upp värsta hotellbuffén vid varje måltid så hen kunde få välja precis vad hen ville ha. Sen de återstående dagarna så vräkte hen i sig mat och frågade till och med mellan måltiderna om hen fick ta frukt från fruktskålen. Det var många saker som hen provade för första gången.

Vår dotter är högt utbildad och har en lön en bra bit över genomsnittet. Även om det är tufft att vara ensamstående med ansvar för ekonomin så går det ingen nöd på henne. Hon har inga betalningsanmärkningar.

När hon var tonåring modellade hon ett par år. Hon blev väldigt fixerad på sin kost och kropp. Hon var smal men det var kontrollerat. Hon har själv sagt att hon drabbades av ätstörning ett tag vilket vi talade om då hon var inne i denna period men det var inget som gjorde henne fysik sjuk.

När de var gifta och pappan fanns med så var det han som lagade maten och det var mycket från grunden och nästan inget halv- eller helfabrikat som lagades. Skåpen var fyllda med mat. De var tillsammans i över tio år så då funkade maten hur bra som helst.

Jag och min fru mår väldigt dåligt av detta. Vi förstår att vårt barnbarn inte får den mat som hen så väl behöver för både sin uppväxt och för att kunna må bra idag för att klara av lek och skola. Vi har snuddat lite vid det här med maten med vår dotter och hon skyller ofta på att det har varit mycket nu ett ta så hon har inte hunnit med att laga mat som hon borde. Vi vet att hon aldrig lagar mat så som hon borde. Det är mycket pasta, mackor, och snabbmat.

Vi vågar inte "ta över" och styra upp det hela för hon är vuxen och mamma. Hon har en väldigt hög integritet så det är väldigt lätt att hon skulle bli arg när vi går över gränsen som föräldrar till en vuxen dotter. Vi förstår detta och respekterar henne men vi tänker på vårt barnbarn som inte mår bra. Vi tycker inte att hon mår bra.

Som det känns nu så finns det inget vi kan göra. Vi ser vad som pågår men vågar inte ta en komfrontation.

Eller kan vi det? Vad tycker ni att vi ska göra?

• Svar på tråden Vårt barnbarn får inte mat hemma
  • puss

Ni måste givetvis anmäla detta. Det vet du redan. Eller hur?

• Maddi

Oj vilken svår situation. Med risk att hon bryter kontakten med er och inte får träffa erat barnbarn så måste ni prata med henne först och främst.

Eller om ni lagar mat och hör lite extra, skulle eran dotter kunna betala för matlådor till hen? Inget som funkat i längden, men en början.

Om hon inte lyssnar och tar tag i detta, då måste ni ju ta hjälp från andra.

• Minza83

Vilka fina föräldrar/morföräldrar ni verkar vara!
    Det jag tycker ni kan göra är att helt enkelt fråga er dotter om hon vill ha hjälp?
    Att kanske komma dit om söndagarna och laga storkok för kommande veckan och frysa in matlådor? Så har de nyttiga måltider att ta av och slipper skitmaten?

Kan ju helt enkelt vara så att er dotter hatar att laga mat? Ser ingen mening i det osv.. (Tråkigt dock att det ska gå ut över hennes egen dotter.. :/ )

• Bryggan007
    puss skrev 2015-07-19 12:25:54 följande:

Ni måste givetvis anmäla detta. Det vet du redan. Eller hur?

Anmäla? Är du seriös?

Den högutbildande dottern förstår säkert problemet och omtanken som hennes föräldrar hyser.

Kanske hon inte tänker på det och kanske de äter "bättre" ibland?

Erbjud henne lite hjälp med matlagning ibland, det skulle hon säkert uppskatta!
    Bli bjuden på middag lite oftare kanske? Sen kan ju barnbarnet kanske komma över och äta efter skolan, det tycker jag inte man ska behöva betala för som vissa föreslår.

Barn slutar aldrig vara barn och vad kan vara kärare än ett barnbarn?

• Blueskillen

Tack för era svar. Vi har lagat mat som vi lagt i frysen och det har funkat bra. Det känns som lite av konstgjord andning men vi gör så lite stötvis. Det funkar inte att göra det för ofta för då går vi över gränsen för vår dotter. Vi passar barnbarnet och hämtar efter skolan så ofta vi kan och då ger vi mycket mat med protein och fett som hon ska kunna bli mätt på. Som vi ser det nu så får hon mycket snabba kolhydrater hemma.

En gång så stod vårt barnbarn och tittade in i vårt kylskåp och sa att sååå mycket mat har de aldrig haft i deras kylskåp. Det tar i hjärtat.

Vi är väldigt försiktiga med att komma på kant med vår dotter. Vi vill absolut inte riskera något med vår relation till henne.

Vi har för övrigt mycket bra relation med henne så det är och har aldrig varit problem med henne förutom detta.

• Anonym (-)

Ser inget problem med färdiga köttbullar, pytt, korv och Fiskpinnar. Det fick jag under min uppväxt och jag mår bra.

• LaLola

Tycker rubriken rimmar illa med vad du skriver....
    Barnet får ju mat men kanske inte den maten ni anser att barnet ska äta.

• Blueskillen
    Anonym (-) skrev 2015-07-19 14:28:48 följande:

Ser inget problem med färdiga köttbullar, pytt, korv och Fiskpinnar. Det fick jag under min uppväxt och jag mår bra.

Absolut inte fel i det om det hade varit oftare än en eller två gånger i veckan.
  • puss
    Bryggan007 skrev 2015-07-19 14:00:47 följande:

Anmäla? Är du seriös?

Den högutbildande dottern förstår säkert problemet och omtanken som hennes föräldrar hyser.

Kanske hon inte tänker på det och kanske de äter "bättre" ibland?

Erbjud henne lite hjälp med matlagning ibland, det skulle hon säkert uppskatta!
    Bli bjuden på middag lite oftare kanske? Sen kan ju barnbarnet kanske komma över och äta efter skolan, det tycker jag inte man ska behöva betala för som vissa föreslår.

Barn slutar aldrig vara barn och vad kan vara kärare än ett barnbarn?

Tydligen så gör hon ju inte det, eftersom problemet finns.
  • Blueskillen
    LaLola skrev 2015-07-19 14:33:31 följande:

Tycker rubriken rimmar illa med vad du skriver....

Barnet får ju mat men kanske inte den maten ni anser att barnet ska äta.

Att som nioårig få mackor med sylt och en tallrik med mjölk och flingor till frukost och nudlar och syltmackor till middag och någon gång få korv, köttbulle eller liknande tycker inte vi är helt rätt. Möjligt att du äter så men du är vuxen och har valt det. Men vi tycker inte det är acceptabel mat när man växer upp. Som jag skrev i inlägget innan så är det protein i form av färdiglagad mat som värms upp en eller två gånger i veckan.

Det som gör att vi känner att det inte är skadligt för henne är att hon äter i skolan varje dag. Men nu under sommarlovet finns inte den maten.
Svar på tråden Vårt barnbarn får inte mat hemma