• Blueskillen

Vårt barnbarn får inte mat hemma

Vi har ett barnbarn som är nio år och föräldrarna skilde sig för två år sedan. Vår dotter har ensam vårdnad om barnet. Efter skillsmässan så har det i stort sätt alltid varit tomt i kylskåpet. Det finns mjölk, smör, sylt på tub, en ost, sprutgrädde, någon matolja mm. I skafferiet är det flingor, bröd, lite kryddor och pasta. När det lagas mat så blir det snabbmat, halv eller helfabrikat, nudlar och mackor eller bara nudlar och mackor. Frukosten är flingor med mjölk och syltmackor. Maten äts väldigt oregelbundet. Middagen kan bli klockan 17 eller klockan 19. Lunchen är i stort sätt samma som middagen. Ibland finns det köttbullar eller Nuggets. Inga råvaror där vår dotter står och lagar mat. Det är från frysen hon tar sin mat och värmer på stekpannan.

Vi har ibland köpt mat och fyllt både kylskåp och skafferi för flera tusen kronor så de ska ha hela månaden. Det känns kränkande att göra det för vi tror inte hon tycker att det är så kul att hennes föräldrar ger henne mat när hon själv är vuxen men vi lider med vårt barnbarn och vill att hon ska ha mat, först och främst. När vi har besökt dem lite senare så ser vi att all mat inte har blivit uppäten och några matvaror har gått ut i datum.

En gång då vårt barnbarn var hos oss då vår dotter var på semester så hade hen svårt att äta de två tre första dagarna. Vi dukade upp värsta hotellbuffén vid varje måltid så hen kunde få välja precis vad hen ville ha. Sen de återstående dagarna så vräkte hen i sig mat och frågade till och med mellan måltiderna om hen fick ta frukt från fruktskålen. Det var många saker som hen provade för första gången.

Vår dotter är högt utbildad och har en lön en bra bit över genomsnittet. Även om det är tufft att vara ensamstående med ansvar för ekonomin så går det ingen nöd på henne. Hon har inga betalningsanmärkningar.

När hon var tonåring modellade hon ett par år. Hon blev väldigt fixerad på sin kost och kropp. Hon var smal men det var kontrollerat. Hon har själv sagt att hon drabbades av ätstörning ett tag vilket vi talade om då hon var inne i denna period men det var inget som gjorde henne fysik sjuk.

När de var gifta och pappan fanns med så var det han som lagade maten och det var mycket från grunden och nästan inget halv- eller helfabrikat som lagades. Skåpen var fyllda med mat. De var tillsammans i över tio år så då funkade maten hur bra som helst.

Jag och min fru mår väldigt dåligt av detta. Vi förstår att vårt barnbarn inte får den mat som hen så väl behöver för både sin uppväxt och för att kunna må bra idag för att klara av lek och skola. Vi har snuddat lite vid det här med maten med vår dotter och hon skyller ofta på att det har varit mycket nu ett ta så hon har inte hunnit med att laga mat som hon borde. Vi vet att hon aldrig lagar mat så som hon borde. Det är mycket pasta, mackor, och snabbmat.

Vi vågar inte "ta över" och styra upp det hela för hon är vuxen och mamma. Hon har en väldigt hög integritet så det är väldigt lätt att hon skulle bli arg när vi går över gränsen som föräldrar till en vuxen dotter. Vi förstår detta och respekterar henne men vi tänker på vårt barnbarn som inte mår bra. Vi tycker inte att hon mår bra.

Som det känns nu så finns det inget vi kan göra. Vi ser vad som pågår men vågar inte ta en komfrontation.

Eller kan vi det? Vad tycker ni att vi ska göra?

• Svar på tråden Vårt barnbarn får inte mat hemma
  • sextiotalist
    Indigo skrev 2015-07-20 09:24:21 följande:

Då är jag en av dem som missuppfattade dig, jag uppfattade det som att barnbarnet fick "lagad" halv- och helfabrikatsmat varje dag, köttbullar, nuggets etc.

Sorry. Jag tyckte att jag läst tråden noga, men fattade fel ändå.

Tycker ändå ni ska försöka prata öppet med er dotter om att barnet behöver lagad mat oftare än två gånger i veckan. Även om dottern har stark integritet. Hon brister ju faktiskt i sin omsorg. Barnet har ont magen till och med.

Säg det rakt ut och erbjud er hjälp.

Det är en sak om barnet är hungrig. Men man behöver inte lagad mat. Dvs man behöver inte processa maten (koka, steka etc). Det finns de som lever på raw food t.ex. Det viktigaste är väl att barnet får i sig tillräckligt av olika födoämnena.

Nu råkar vissa saker vi äter behöva processas innan. T.ex kött och fisk, men processandet behövs inte göras hemma.
  • IMHO

Tycker det är märkligt hur många drar igång på alla växlar att försvara halvfabrikat eller att påpeka för TS att skolmaten minsann inte heller är så bra. Det är ju INTE det TS frågar efter.

Det känns som många missar TS huvudbudskap:

-> Finns det något TS och hans fru kan göra annorlunda för att stötta barn och barnbarn utan att äventyra relationen? <-

Skolmaten var ju bara ett exempel på att mat, som även LaLola med flera kritiserar, är mer näringsriktig och varierad än barnbarnets mat hemma. Snälla med-FL:are, se det som en indikation på hemmamatens kvalitet, och inte en hyllning till skolmaten.

LaLola, även om du tar en billig poäng hos anonym(-), så är det pinsamt att se hur du kallar TS pinsam, på väldigt lösa grunder och byggt på att du inte verkar förstå grundproblemet. Där du ser det pinsamma, ser andra av oss en stor kärlek och omtanke från TS till barn och barnbarn. Ödmjukhet visar TS genom att skriva att de har en god relation med dottern i fokus, som de vill värna om. Därav TS fråga till oss om vi har fler råd, för att de själva har slut på idéer och undrar om de ens kan/bör göra mer.

Ödmjuka frågor som möts av sarkasm och hån, fy sjutton! Heder åt er som redan gett bra svar, som försöker hitta andemeningen snarare än att sätta dit TS.

Tycker, TS, att du redan fått många bra råd. Tror dialog med dottern är bästa vägen. Fundera på vem av dig och din fru som är bäst lämpad att enskilt prata om det när det kommer sig naturligt. Två mot en, liksom "planerade" allvarsamtal, kan upplevas pressande är min erfarenhet som dotter. Då brukar jag lättare gå in i försvarsställning. Lära barnbarnet laga mat är också ett av de bästa tipsen jag läst här.

Lycka till!

• LaLola
    IMHO skrev 2015-07-20 09:41:23 följande:

Tycker det är märkligt hur många drar igång på alla växlar att försvara halvfabrikat eller att påpeka för TS att skolmaten minsann inte heller är så bra. Det är ju INTE det TS frågar efter.

-> Finns det något TS och hans fru kan göra annorlunda för att stötta barn och barnbarn utan att äventyra relationen? <-

Skolmaten var ju bara ett exempel på att mat, som även LaLola med flera kritiserar, är mer näringsriktig och varierad än barnbarnets mat hemma. Snälla med-FL:are, se det som en indikation på hemmamatens kvalitet, och inte en hyllning till skolmaten.

LaLola, även om du tar en billig poäng hos anonym(-), så är det pinsamt att se hur du kallar TS pinsam, på väldigt lösa grunder och byggt på att du inte verkar förstå grundproblemet. Där du ser det pinsamma, ser andra av oss en stor kärlek och omtanke från TS till barn och barnbarn. Ödmjukhet visar TS genom att skriva att de har en god relation med dottern i fokus, som de vill värna om. Därav TS fråga till oss om vi har fler råd, för att de själva har slut på idéer och undrar om de ens kan/bör göra mer.

Ödmjuka frågor som möts av sarkasm och hån, fy sjutton! Heder åt er som redan gett bra svar, som försöker hitta andemeningen snarare än att sätta dit TS.

Tycker, TS, att du redan fått många bra råd. Tror dialog med dottern är bästa vägen. Fundera på vem av dig och din fru som är bäst lämpad att enskilt prata om det när det kommer sig naturligt. Två mot en, liksom "planerade" allvarsamtal, kan upplevas pressande är min erfarenhet som dotter. Då brukar jag lättare gå in i försvarsställning. Lära barnbarnet laga mat är också ett av de bästa tipsen jag läst här.

Lycka till!

Ja det är pinsamt att se hur denna förälder beter sig mot sitt barn bara för att de inte har samma uppfattning (och säkert intresse) ang mat.
    Barnet svälter inte.

Att servera en hotellmåltid (eller hur det nu stod skrivet) varje gång, vad var anledningen till det? För mig luktar det enbart skryt o en känsla av att slå sig på bröstet o verka "bäst".

• Anonym (Hmmm)

Svår situation... Jag tycker ni ska göra följande:

1) prata lite försiktigt med dottern och fråga om ni inte kan få hjälpa till lite kontinuerligt. T.ex. med matlådor. Se framför allt till att det finns frukt och grönsaker som barnbarnet kan ta själv av hemma.

2) fortsätt försöka träffa barnbarnet t.ex. minst två dagar i veckan och se till att hon får ordentlig lagad mat då med mycket grönsaker och nyttigheter som hon annars missar.

3) försök samtidigt tända barnbarnets matintresse. Om hon är 9 kan hon väl börja laga mat själv? Lär henne några enkla rätter. Kanske är det precis vad familjen behöver. Om barnbarnet visar glädje och entusiasm för matlagning så kanske även er dotter kommer igång lite.

Om ni gör alla dessa tre saker så kommer barnbarnet ju få en ganska varierad och bra kost (det är ju inte hela världen om det bara blir pasta och mackor några dagar i veckan så länge de andra dagarn innehåller lite mer näring, framför allt om det finns lite frukt och grönt varje dag). Och med tiden så kanske matkulturen i hemmet kan förbättras.

Lycka till!

• Virriga Vera
    IMHO skrev 2015-07-20 09:41:23 följande:

Lycka till!

Jag tycker faktiskt att man skall försvara halv/helfabrikat när det verkar som om folk i gemen inte verkar förstå att det är väldigt svårt att klara av normal matlagning utan att använda hel/halvfabrikat. Jag kan hålla med TS om barnbarnet inte får näringsriktig mat, men håller inte med om det enbart handlar om hel/halvfabrikat.

Det kanske är så att det äts hämtmat istället för att dottern lagar mat? Då finns det ingen anledning att fylla ett kylskåp med mat som ändå kommer att slängas. Jag kan inte annat än hålla med Sextiotalist, TS känns lite gränslös i sitt agrerande mot dottern.
  • Anonym (Caroline)

Jag håller med om att bi ska prata med mamman. Och om det är så som det framstår här i senaste inlägget att barnet får ayltmackor och flingor till lunch och middag fem av sju dagar/ vecka så är det en kost som leder till näringsbrist. Då bör man vara tydlig led det, för stämmer detta brister mamman i sitt föräldraskap.

Men ni bör nog också fundera på hur ni uttrycker er för att inte samma missförstånd ska uppstå med mamman som här i tråden. Klaga inte på pasta, halvfabrikat och att det inte finns någon matlagningskultur i hemmet. Det är ju inte det som är problemet utan att barnet inte får mat från hela kostcirkeln och därmed riskerar näringsbrist - vart maten lagas är inte det viktiga här.

Av det du skriver är det främst vitaminer som verkar saknas i kosten - och det är ju inga jobbiga saker att åtgärda. En paprika till frukostmackor och en skivad banan i morgonmjölken till flingorna, en skål med frukt hemma en påse morötter som barnet kan skala och äta till mellis osv. Och att middagen eller lunchen består av fler komponenter - men där borde ju halvfabrikat/heöfabrikat snarare vara något positivt - är ju jättebra om middagens syltmackor kan bytas ut mot en färdigportion fisksoppa tex.

Så självklart måste ni göra något kring näringsbristen i barnets kost. Men fundera först över vad som är problemet och ta upp detta med mamman - så att inte kritiken blir skev och därmed verkningslös.

Och fråga mamman vad hon vill ha hjälp med. Kanske är hon totalt okunnig i näringslära, så hon behöver en genomgång av kostcirkeln, kanske behöver hon istället praktisk hjälp - tex att ni veckohandlar (enligt hennes lista) en ggr/vecka.

Om ni är tydliga med vad som är felet och samtidigt öppna med att stötta henne utifrån hur hon vill lösa situationen (som måste lösas) utan att styra för mycket tror jag att ni kan hjälpa dottern och barnbarnet utan att det leder till konflikt.

• IMHO
    LaLola skrev 2015-07-20 09:54:32 följande:

Ja det är pinsamt att se hur denna förälder beter sig mot sitt barn bara för att de inte har samma uppfattning (och säkert intresse) ang mat.

Barnet svälter inte.

Att servera en hotellmåltid (eller hur det nu stod skrivet) varje gång, vad var anledningen till det? För mig luktar det enbart skryt o en känsla av att slå sig på bröstet o verka "bäst".

Tråkigt att du har en sådan låg tröskel för vad som är så pinsamt. Tråkigt att du främst ser det negativa i hur morföräldrarna beter sig. Exakt vilken uppfattning TS eller dottern har om mat har vi bara fått indikationer på. Jag upplever att du drar förhastade slutsatser och inte riktigt läser vad som står i TS svar. Verkar som att du m.fl. låser fast er vid en bokstavlig tolkning av rubriksättningen.

Nej, barnet svälter inte. Är det alltför långsökt att tro att TS oro grundar sig i att bristande variation i matintag kan leda till näringsbrist som i sig kan leda till sjukdom hos barnbarnet? Det är iaf den tolkning jag gjort. De vill sin avkomma det bästa. Det är rätt naturligt. Pinsamt kunde det varit om de visade noll respekt för dotterns integritet, men att de alls ber om råd här och hur de frågar om råd tyder på att de visst har den respekten. Möjligen inte i den mån som du skulle uppskattat, men de känner förhoppningsvis sin dotter bättre än de känner dig, så lita på att de gör sitt bästa i den avvägningen.

Skryt och slå sig för bröstet är också din egen tolkning. Jag har själv föräldrar som ordnar brakmåltider och vad man kan kalla hotellfrukostar, när vi är på besök. Vi (vuxna) barn, som alla äter nyttigt och varierat till vardags, säger att de inte behöver, men är ändå glada att de visar sin kärlek på det sätt som känns naturligt för dem. Även när kärlekshandlingarna inte träffar rätt försöker jag förstå avsikten och uppskatta iaf den.

Man KAN välja att tolka folks handlingar och uttalanden positivt eller negativt. Vad man väljer i gränsfallen tror jag speglar hur man mår, och det varierar förstås även för mig.
  • IMHO
    Indigo skrev 2015-07-20 09:24:21 följande:

Då är jag en av dem som missuppfattade dig, jag uppfattade det som att barnbarnet fick "lagad" halv- och helfabrikatsmat varje dag, köttbullar, nuggets etc.

Sorry. Jag tyckte att jag läst tråden noga, men fattade fel ändå.

Tycker ändå ni ska försöka prata öppet med er dotter om att barnet behöver lagad mat oftare än två gånger i veckan. Även om dottern har stark integritet. Hon brister ju faktiskt i sin omsorg. Barnet har ont magen till och med.

Säg det rakt ut och erbjud er hjälp.

Föredömligt att medge att du missuppfattat först. Tänk om fler vore lika kloka som du. Cred!
  • LaLola
    IMHO skrev 2015-07-20 10:47:37 följande:
    Tråkigt att du har en sådan låg tröskel för vad som är så pinsamt. Tråkigt att du främst ser det negativa i hur morföräldrarna beter sig. Exakt vilken uppfattning TS eller dottern har om mat har vi bara fått indikationer på. Jag upplever att du drar förhastade slutsatser och inte riktigt läser vad som står i TS svar. Verkar som att du m.fl. låser fast er vid en bokstavlig tolkning av rubriksättningen.

Nej, barnet svälter inte. Är det alltför långsökt att tro att TS oro grundar sig i att bristande variation i matintag kan leda till näringsbrist som i sig kan leda till sjukdom hos barnbarnet? Det är iaf den tolkning jag gjort. De vill sin avkomma det bästa. Det är rätt naturligt. Pinsamt kunde det varit om de visade noll respekt för dotterns integritet, men att de alls ber om råd här och hur de frågar om råd tyder på att de visst har den respekten. Möjligen inte i den mån som du skulle uppskattat, men de känner förhoppningsvis sin dotter bättre än de känner dig, så lita på att de gör sitt bästa i den avvägningen.

Skryt och slå sig för bröstet är också din egen tolkning. Jag har själv föräldrar som ordnar brakmåltider och vad man kan kalla hotellfrukostar, när vi är på besök. Vi (vuxna) barn, som alla äter nyttigt och varierat till vardags, säger att de inte behöver, men är ändå glada att de visar sin kärlek på det sätt som känns naturligt för dem. Även när kärlekshandlingarna inte träffar rätt försöker jag förstå avsikten och uppskatta iaf den.

Man KAN välja att tolka folks handlingar och uttalanden positivt eller negativt. Vad man väljer i gränsfallen tror jag speglar hur man mår, och det varierar förstås även för mig.
    Jag är väldigt övertygad om att det inte är så illa som Ts får det att låta som.
    Hotellfrukostar är en sak, men Ts skrev att det hände vid varje måltid (eller läste jag så galet?).
  • Anonym (Dennis, längs kalmarsund)
    Ego Lovers skrev 2015-07-20 05:47:30 följande:

Halvfabrikat är faktiskt det enda som serverad på dagens skolor som La Lola tidigare påtalat. Så att påstå att din dotter gör fel för att hon inte gör på ert sätt är ju fel av er. Jag köper inte heller på mig en massa så jag har utöver som kan bli dåligt utan jag köper exakt det jag behöver så en gång i veckan är kyl och frys helt tomma innan jag veckohandlar.

På våra barns skolor så används normalt inget helfabrikat, ytterst sällan används även halvfabrikat. Mycket av maten tillagas på plats med äkta råvaror. Kött kommer oftast nystyckade från närliggande gårdar. Så mycket som möjligt av maten som köps in kommer närproducerat och så ekologiskt som möjligt. Brödet som serveras till lunch och till mellanmål bakas på skolan.

Så att det bara är halvfabrikat som serveras på dagens skolor stämmer inte. Jag känner till fler kommuner/skolor som köper in närproducerat/närstyckad mat.
Svar på tråden Vårt barnbarn får inte mat hemma