• Anonym (Ta bäst man vill...)

Varför är inte menstruationsskydd och preventivmedel gratis?

Det vore ju hur bra som helst om det var det!

• Svar på tråden Varför är inte menstruationsskydd och preventivmedel gratis?
  • Påven Johanna

Varför skulle det vara det? 

• Olympia
    Anonym (Ta bäst man vill...) skrev 2015-07-19 21:52:54 följande:

Det vore ju hur bra som helst om det var det!

Ännu bättre vore ju om mat var gratis. Och boende.
    Foten i munnen
    isbjörnen skrev 2015-07-19 21:54:27 följande:

För att det inte är något som politikerna prioriterar.

Förfärligt, don't you agree?
    Påven Johanna skrev 2015-07-19 21:54:57 följande:

Varför skulle det vara det? 

För att det är något som man behöver, utan att man kan ignorera det. Åtminstone menstruationsskydd.
  • Anonym (Anna)

Min gissning är att det är någonting som bara kvinnor behöver. Hade det varit tvärtom så skulle det inte förvåna mig om det varit gratis för längesen. Kan det bero på att det fortfarande är männen som har mest makt?

• nnnnnnnn

tror det kan bero på...

* preventivmedel är gratis på ungdomsmottagningen och här är det OK att gå dit tills man fyllt 25 år, sen kanske man har råd att prioritera preventivmedel om man inte är redo att bli förälder.
    * i vissa delar av landet är det dessutom gratis med sterilisering, så när man är klar med barn så kan man skydda sig.

(Landsting med gratis sterilisering
    Här behöver du bara betala patientavgiften:Blekinge, Halland, Jönköping, Kronoberg, Stockholm, Värmland, Västmanland, Västra Götaland, Örebro och Gotland.)

* om mens skydd - vilken sorts skydd skulle det vara? Bindor, tamponger, menskopp? Och andra krav - ekologiska, miljövänliga, återanvändningsbara/tvättbara? Och hur skulle man hämta ut dem? Och hur många/dyrt får det bli? Här tror jag att det blir omöjligt att bestämma!

• FrökenCarlsson

Jag tänker att det finns massor av andra saker som är viktigare att subventionera i sf.
    Glasögon, tandläkare, andra typer av hjälpmedel.
    Mens-skydd är inget stor kostnad, 50-60 kr/mån?

• Lucius Vorenus

Det finns ingenting som är gratis. I slutändan är det alltid någon som måste betala och jag ser helst att mina skattepengar prioriteras annorstädes.

Anonym (Anna) skrev 2015-07-19 22:22:25 följande:

Min gissning är att det är någonting som bara kvinnor behöver. Hade det varit tvärtom så skulle det inte förvåna mig om det varit gratis för längesen. Kan det bero på att det fortfarande är männen som har mest makt?

Ja, jag tror detta. Hade kvinnor och män haft lika mycket makt hade nog de sakerna varit gratis redan.
Svar på tråden Varför är inte menstruationsskydd och preventivmedel gratis?