• Anonym (Mamman)

Vi kommer inte åka nånstans i sommar. Finns ett väldigt bra skäl men jag får dåligt samvete!

Vi är en familj med fyra barn som inte kommer att gör nånting i sommar. Vi kommer enbart vara hemma. Anledningen är att vår 14-åring står inför en utredning av adhd och nåt inom autismspektrat. Barnet kan inte behärska sig och har svårt att hantera situationer där det händer saker hela tiden, t.ex. ett besök på en djurpark eller tivoli. Förra årets besök på en djurpark var hemskt. För att bespara både barnet och resten av familjen dessa tråkiga stunder har vi beslutat att detta året är vi hemma. Jag har förklarat för barnet att vi får ta igen det nästa år när vi är klara med utredningen och fått mer hjälp. Barnet säger att det förstår men jag vet att barnet är besviken. Och jag känner mig som en skurk! Men barnet orkar inte med, h*n blir trött i huvudet av aktiviteter och det blir kaos och utbrott. Nu blir vi inte sittandes i en lägenhet i stan utan vi bor i hus på landet med badplats 3 min bort. Men ändå, det skär i hjärtat att det blir så här i år. De överlag barnen har inget emot att vara hemma men jag har ändå dåligt samvete.

• Svar på tråden Vi kommer inte åka nånstans i sommar. Finns ett väldigt bra skäl men jag får dåligt samvete!
  • Anonym (Laura)

Verkar som du har fel prioriteringar om du tror att man måste resa bort för att ha det bra. T o m dina barn vill vara hemma, säger det inte en del om vad de prioriterar? Ta vara på denna tid med barnen, istället för att jaga status.

• Anonym (Gör annat!)

Man behöver inte välja på att sitta hemma eller åka till ett ställe med massor av människor och aktiviteter och rörelse, det finns ju tusen andra saker man kan göra! Nu kan hyra en stuga någonstans även om ni bor på landet och vid vattnet, miljöombyte kan bara det vara en stor sak! Ni kan åka iväg och bo på hotell och/eller gå på spa (många har öppet även för barn nu i sommar och just sådant brukar ju vara rogivande och avslappnat utan en massa liv och rörelse och stress. Ni kan hyra en båt. Åka och hälsa på vänner som bor längre bort. Hyra kajak. Tälta. Vandra i fjällen eller på någon av alla de vandringsleder som finns spridda över vårt avlånga land. Ja, det finns mängder med andra saker man kan göra än att gå på nöjes-/djurpark!

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Laura) skrev 2015-07-19 22:07:57 följande:

Verkar som du har fel prioriteringar om du tror att man måste resa bort för att ha det bra. T o m dina barn vill vara hemma, säger det inte en del om vad de prioriterar? Ta vara på denna tid med barnen, istället för att jaga status.

Nu missförstod du mig, eller så förklarade jag lite dåligt. Jag jagar inte status, jag är själv mer än gärna hemma. Har absolut inget behov av att åka bort och hitta på saker. Det är vår 14-åring som är låst vid den tanken. Och varje år brukar vi iallafall se till att komma iväg till Kolmården, men så blir det inte i år.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Gör annat!) skrev 2015-07-19 22:18:31 följande:

Man behöver inte välja på att sitta hemma eller åka till ett ställe med massor av människor och aktiviteter och rörelse, det finns ju tusen andra saker man kan göra! Nu kan hyra en stuga någonstans även om ni bor på landet och vid vattnet, miljöombyte kan bara det vara en stor sak! Ni kan åka iväg och bo på hotell och/eller gå på spa (många har öppet även för barn nu i sommar och just sådant brukar ju vara rogivande och avslappnat utan en massa liv och rörelse och stress. Ni kan hyra en båt. Åka och hälsa på vänner som bor längre bort. Hyra kajak. Tälta. Vandra i fjällen eller på någon av alla de vandringsleder som finns spridda över vårt avlånga land. Ja, det finns mängder med andra saker man kan göra än att gå på nöjes-/djurpark!

Just nu fungerar inget av det där särskilt bra. Barnet har svårt för miljöombyte, sova borta etc. Barnet har svårt för att hantera sina känslor när det händer saker som är lite spännande som vanligtvis inte händer.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-07-19 22:24:22 följande:
    Nu missförstod du mig, eller så förklarade jag lite dåligt. Jag jagar inte status, jag är själv mer än gärna hemma. Har absolut inget behov av att åka bort och hitta på saker. Det är vår 14-åring som är låst vid den tanken. Och varje år brukar vi iallafall se till att komma iväg till Kolmården, men så blir det inte i år.
    Men kan ni inte göra något annat istället? Och kan ni inte dela upp er, så en av er gör något med 14-åringen och den andre stannar hemma med de andra? Då drabbas ju inte de om det inte blir som det är tänkt.

(Ja, jag missförstod, tolkade det som att det var du som ville, sorry)
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-07-19 22:26:41 följande:

Just nu fungerar inget av det där särskilt bra. Barnet har svårt för miljöombyte, sova borta etc. Barnet har svårt för att hantera sina känslor när det händer saker som är lite spännande som vanligtvis inte händer.

Jag tycker absolut inte att det är fel att vara hemma på semestern, ska jag börja med. Men jag förstå inte riktigt. Barnet vill själv åka iväg på något - vad är då orsaken att det i te blir av? Är du rädd att barnet ska bli för besviken och känna sig "misslyckad" om det blir jobbiga situationer som hen inte klarar av?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Laura) skrev 2015-07-19 22:27:47 följande:

Men kan ni inte göra något annat istället? Och kan ni inte dela upp er, så en av er gör något med 14-åringen och den andre stannar hemma med de andra? Då drabbas ju inte de om det inte blir som det är tänkt.

(Ja, jag missförstod, tolkade det som att det var du som ville, sorry)

Den tanken har jag också haft. 14-åringen är mitt barn, inte min mans, och det vore bra för oss att få göra nåt tillsammans. Måste dock ha vår bebis med oss om vi ska göra nåt och då försvinner lite av det spontana och vi måste anpassa oss efter bebisens behov. Sen brukar det ändå sluta med ett utbrott när vi har gjort nåt eftersom barnet har en bild i huvudet på hur saker ska vara och blir det inte så, så får barnet utbrott. Men det tåls att tänkas på.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Linnea) skrev 2015-07-19 22:32:32 följande:

Jag tycker absolut inte att det är fel att vara hemma på semestern, ska jag börja med. Men jag förstå inte riktigt. Barnet vill själv åka iväg på något - vad är då orsaken att det i te blir av? Är du rädd att barnet ska bli för besviken och känna sig "misslyckad" om det blir jobbiga situationer som hen inte klarar av?

Jag vet att barnet inte orkar med och det hela slutar i utbrott! Det är både för barnets skull och för övriga familjens skull som vi avstår denna sommar.
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-07-19 22:44:00 följande:

Jag vet att barnet inte orkar med och det hela slutar i utbrott! Det är både för barnets skull och för övriga familjens skull som vi avstår denna sommar.

Om barnet får ett "utbrott", känner barnet då att det inte var "värt" utflykten (eller hur man ska uttrycka det).

Finns det aktiviteter att föra som är mindre omfattande i tid och som är mer "kontrollerbara" (mindre möjligheter till oförutsägbara saker), som ni skulle kunna göra? Som förslaget med kanottur bara du och barnet tex? (Då är det ju ingen annan som ser "utbrottet" heller om barnet tycker att det är jobbigt.)
  • Anonym (U)

Varför måste man åka iväg jämt?? När jag var liten var vi bara hemma och myste. Hade det jättebra med grannar, familj, syskon, släkt och vänner. Eller ensam.

• beccagranen

Varför inte dela upp sig så att e förälder stannar hemma med 14åringen och gör något tillsammans medans den andra tar med dem andra på n dagsutflykt? alt. om någon mor/farförälder kan passa upp 14åringen ´några timmar medans i andra åker iväg. Jag anser int att man måste resa och göra massa saker heatiden. Men att kunna klämma in några aktiviteter utanför hemmet känns väl ändå rimligt, dom andra barnen ska väl kunna ha en trevligsommar trotts att 14ringen inte vill/kan.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Linnea) skrev 2015-07-19 22:49:02 följande:

Om barnet får ett "utbrott", känner barnet då att det inte var "värt" utflykten (eller hur man ska uttrycka det).

Finns det aktiviteter att föra som är mindre omfattande i tid och som är mer "kontrollerbara" (mindre möjligheter till oförutsägbara saker), som ni skulle kunna göra? Som förslaget med kanottur bara du och barnet tex? (Då är det ju ingen annan som ser "utbrottet" heller om barnet tycker att det är jobbigt.)

Ja lite så, barnet får utbrott och blir besviken för att det inte blev så som h*n hade tänkt.

Barnets utbrott kan komma för att h*n blir besviken på att det inte blir så som h*n hade tänkt! så som barnet hade planerat det i sitt huvud. Men barnet kan också få utbrott när hela "grejen" är över och vi kommit hem igen, då kan barnet komma på att det inte alls var så det skulle varit, att h*n hade velat göra både det ena och det andra också etc. Utbrotten kan alltså komma när vi t.ex. gör det vi ska göra eller när vi åker hem, eller när vi kommit hem.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (U) skrev 2015-07-19 23:06:47 följande:

Varför måste man åka iväg jämt?? När jag var liten var vi bara hemma och myste. Hade det jättebra med grannar, familj, syskon, släkt och vänner. Eller ensam.

Det måste man inte. Jag är mer än gärna hemma och ser inget fel i det. Får dåligt samvete för att barnet vill göra nåt.
    beccagranen skrev 2015-07-19 23:16:16 följande:

Varför inte dela upp sig så att e förälder stannar hemma med 14åringen och gör något tillsammans medans den andra tar med dem andra på n dagsutflykt? alt. om någon mor/farförälder kan passa upp 14åringen ´några timmar medans i andra åker iväg. Jag anser int att man måste resa och göra massa saker heatiden. Men att kunna klämma in några aktiviteter utanför hemmet känns väl ändå rimligt, dom andra barnen ska väl kunna ha en trevligsommar trotts att 14ringen inte vill/kan.

Det är 14-åringen som allra helst vill göra nåt. De andra är inte så intresserade och kan lika gärna vara hemma. Den äldsta är 17 år och sköter sig mer själv och hittar på saker med sin kille. Sen finns det en 10-åring som är en "hemmakille", och så en bebis på 9 månader. 14-åringen hänger upp sig på en del saker, just nu är det att göra nåt under sommarlovet. H*n går helt in i det och pratar inte om nåt annat, tjatar och upprepar sig. Eftersom vi inte riktigt vet vad för diagnos h*n har så är det jättesvårt att hantera barnet. Vi har inte fått någon konkret hjälp av Bup heller utan det var mer att "utredningen startar i augusti, vi ses då".
  • Anonym (Linda)

Där vi bor är alla hemma på semestern. Inte för att de inte har råd att åka bort för det gör de på de andra loven men just för att vi bor vid havet och är alla hemma så har ju de ju alltid någon kompisarna hemma också.

Svar på tråden Vi kommer inte åka nånstans i sommar. Finns ett väldigt bra skäl men jag får dåligt samvete!