• Anonym (/:)

Less på "bonusbarnlivet"

Efter 3 härliga veckor med lugn och ro kom styvdotter hit igen. Lägger sig i stora soffan och jag , min sambo sitter fällkniv i den mindre soffan eftersom den stora är hennes "tror hon"

Gick och la mig 21.30 då orkade jag inte ha ont i kroppen mer.

:/ Ville bara avreagera mig

• Svar på tråden Less på "bonusbarnlivet"
    Anonym (*) skrev 2015-07-19 23:15:12 följande:

OK, ingen av er kan säga till henne?

Det får pappan säga inte jag.
    uska81 skrev 2015-07-19 23:19:52 följande:

Stackars dig då! Du får väl sätta gränser. Det är ditt ansvar som vuxen. Eller om ni hade haft en bra relation kanske ni hade suttit tillsammans i den stora soffan och haft det mysigt?! Men du verkar inte vilja ha en bra relation, utan bara bli av med flickan.

Inte min unge. Hade jag velat sätta gränser och uppfostra hade jag skaffat egna ungar.

Sitta i soffan och leka familj med en 15 åring? Tror hon vet vilka som är hennes familj.

J
    uska81 skrev 2015-07-19 23:23:25 följande:

Ni som inleder en relation med en partner som redan har barn borde veta att man tar hela paketet. Annars får man hitta en partner som inte har barn. Så trött på ansvarslösa vuxna som beter sig som 3 åringar! Och då lever Jag själv i en kärnfamilj. Men har sett hur vissa vänners respektive beter sig mot bonusbarn!

Eftersom du inte levt i styvfamilj kanske du inte riktigt ska uttala dig om saken heller. Varför ska jag ta hela paketet när det är min sambo jag vill ha. Är inte ett dugg intresserad av hans unge. Därmed inte sagt att jag respekterar henne.
    uska81 skrev 2015-07-19 23:48:50 följande:

Ledsen att säga det men hon är en del av din familj.....

Nej det är hon inte. Min släkt är min släkt och jag har inga blodsband med henne.

inte mitt hem. flyttat in till pojkvän och hans barn

Jag upplever att det är svårt att tillrättavisa en 15 åring, som har under hela sitt liv haft vissa rutiner, speciellt i hennes egna hem. Jag tycker inget illa om flickan och det är inte hennes fel, men jag känner bara att jag drar mig undan både henne och min sambo. Tyvärr får min sambo lida för detta och småsaker likt "detta med soffan" gör mig väldigt irreterad.

Anonym (...) skrev 2015-07-20 00:56:34 följande:

Jag flyttade oxå in till min sambo och hans tonåring. Precis som dig har jag ingen lust att uppfostra andras barn, så om ngt stör mig tar jag upp det med sambon så brukar han prata med bonusen. Har du tagit upp det med honom?

Vi har pratat många gånger om flickans "divafasoner" och han lyssnar öppet och pratar om det. Sedan kan det bli bättre någon dag "som sambon ställer ett krav på henne e.x sätt in din tallrik i diskmaskinen" Sen är det samma gamla visa. Jag känner mig frustrerad och ledsen på detta.

Jag känner kanske mig åsidosatt samtidigt. Svårt att sätta ord på hur jag känner.
    Anonym (...) skrev 2015-07-20 01:24:20 följande:

Fast då är det din sambo som behöver "uppfostran".. Gör inget för att underlätta divafasonerna, dvs rör inte disken el likn. Lämna allt åt sambon. Då kommer det bli fart på honom att lära henne hur en diskmaskin funkar..

Är jo stort sett det jag skriver...och jo sambon gladeligen gör allt åt henne.

Jag vet att det inte ligger något ont i flickan om soffliggandet men som ovanstående skrev hon har alltid legat i stora soffan och pappan i den mindre.

Jag har bra kommunication med pappan och kan tala om när saker är fel men detta själv tycker jag är lite barnsligt även om det irreterar mig något fruktansvärt.

Jag hade en liten förhoppning av att flickan själv skulle inse sina divalater men inte.

Ett annat tydligt exempel är att vi ska ut och resa tillsammans. Vi planerade resa ihop och "vi" planerade resmål ( jag blev snarare nedröstad och orkade inte ta en disskussion) till ett land där pappan och dottern varit flera gånger tidigare.

Känslan hos mig är nu att jag ska följa efter de till ett land de känner väl och jag inte tidigare varit.

Detta irreterar mig med. Besviken på sambons tankesätt. Hade det inte varit roligare att resa till något nytt vi tillsammans?

Anonym (mrs) skrev 2015-07-20 09:38:15 följande:

Har du tagit upp detta med din sambo?

Jag förstår att du tycker att det är jobbigt att hon vräker ut sig i den stora soffan,medan du och din sambo trängs i den mindre soffan.

Har tagit upp detta tidigare med sambon och han inser själv hur dumt det är, sen går det någon dag och allt går tillbaka till det vanliga.
    Ess skrev 2015-07-20 10:39:38 följande:

Varför inte flytta till ett gemensamt boende som ni inreder efter att alla ska kunna få plats och sitta bekvämt. Då blir det dessutom så att ingen har pinkat revir ännu, utan alla har chans att finna sig tillrätta.

Vissa klarar av att flytta in hos någon och göra det till sitt hem, men de flesta jag känner (utom en) får det inte att funka.

Vi letar gemensamt boende.
    Julia J skrev 2015-07-20 10:22:31 följande:

Stackars dig, vuxna människa som flyttar in med andra personer som bott tillsammans i åratal, och tror att du inte kommer att behöva ta en enda konflikt. Sedan blir du irriterad på att en tonåring inte kan tankeläsa dig. Du är äldre och har valt den här situationen, så du har ett betydligt större ansvar för kommunikationen än vad hon har.

Mina sympatier går till den så kallade divan. Från hennes synvinkel ser det nog ut som att hon kommer hem och får sitta granne med ett litet åskmoln. Hon känner förmodligen av vibbarna, men eftersom du inte säger vad det är får hon gissa. Antingen så kommer hon då att tro att du är skitsur av naturen eller att du tycker illa om henne. Det senare verkar ju dessvärre stämma.

Du känner dig åsidosatt, skriver du. Kanske dags att börja hantera dina känslor istället för att projicera dem på ungen. Annars blir det soffan du stör dig på ena dagen och nästa kommer det att vara något nytt.

Du kommer att få bo med en helt olidlig unge tills du lär dig att hantera dig själv och säga vad du vill.

Varför ska jag behöva ta en konflikt? Det får hennes pappa göra. Jag blir irriterad av att flickan vid 15 års ålder inte har respekten att kunna se när någon inte har det bra eller medmännsklighet.

Nej kan inte påstå att jag gillar hennes fasoner men jag respekterar henne.
    Anonym (Doris) skrev 2015-07-20 11:39:00 följande:

Varje gång jag läser en sån  här tråd är jag extra glad att jag inte längre har några styvbarn!

Åh, så jag njuter när jag tänker på att jag slipper dem!

Lyckos dig!
    Påven Johanna skrev 2015-07-20 11:40:11 följande:

Men har du helt glömt hur det var att vara 15 år? Inte ens de allra mest väluppfostrade barnen som tidigt har utvecklat stor empati kan förväntas göra rätt i det sammanhang du beskriver här. Att pappa och hans flickvän/fru/sambo sitter i tvåsitssoffan och att frun/sambon/flickvännen verkar sura över det (om hon nu alls satte ditt tidiga sänggående i samband med att du satt illa i en vanlig soffa) är ju inte något som kan anses ska framkalla medmänsklighet. 

Du kunde inte förmå dig att fråga om du kunde få sitta i soffan vid sidan av henne då? Det var min poäng i ett tidigare inlägg - det behöver ju inte bli eller vara en konflikt alls, att föreslå att man delar på en soffa eller annat i samma stil. Men att sitta och förvänta sig medmänsklighet över en i grunden bagatell tror jag kommer att bli mycket besvärande för allas era relationer. 

Minns väl när jag var 15. Hade flyttat 7 mil till eget boende, gjorde min egna mat och studerade helt på egen hand. Denna flickan skulle inte hitta till köket. Jag väljer hellre att dra mig undan än att fråga om jag får sitta i soffan. Bättre än att jag ska sitta kvar och vara irriterad eller få ont i kroppen.Jag har påtalat till sambon om flickans beteende hjälper föga noll. Jo när du är 15 har du utvecklas såpass empati och förståelse för att två personer trängs i en liten soffa.

Denna morgonen inget undantag. Hon ligger med sovtäcket i soffan , jag lagar frukost och hennes far städar.
    Nenne666 skrev 2015-07-20 16:01:29 följande:

Jag håller med dig. Vad är det för jävla fasoner? Aldrig att mina barn, och dom är betydligt yngre skulle bete sig så, vare sig hemma eller någon annanstans. Nä, det är brist på respekt, jag håller med dig.

Ja enligt vissa har femtonåringar ingen empati alls, och tydligen ska man älska sina bonusbarn eller så är man en hemsk människa. Jag är helt ärlig när jag säger att nej, jag tycker inte om hennes sätt att vara och nej varför skulle jag vara glad i henne? Jag får dock leva med henne under samma tak ett par gånger i veckan. Vågar man skriva att biomamman är helt skruvad med?! Värst är de som skriver att vi är familj...nej jag blir aldrig familj med henne.

Ni mammor kanske någon gång inse att det är bara ni som tycker era egna barn är fina och bäst. Vi andra tycker mest att era barn är onödigt ont, varför i helsike skaffade ni ungar när ni ändå separerar?
    Anonym (Doris) skrev 2015-07-20 18:20:18 följande:

De som verkligen på riktigt älskar sina styvbarn är nog få.

Varför öht kalla dem för "bonus"`? En bonus innebär en fördel och ett styvbarn är definitivt INTE någon fördel. Alls. Mer ett ok, en belastning, som ofta innebär att förhållandet spricker.

Jag tyckte inte ens om styvbarnen för det mesta, hade en liten period där ena barnet och jag fungerade ihop men det var tidsbegränsat.

Att de skulle vara min familj var det inte frågan om på några villkor även hur hesa vissa gapar sig om att så var fallet. Någon annan ungar är inte och kommer aldrig bli min familj.

Fast, som tur är så är jag av med hela rasket nu. Ungarna och deras båda föräldrar, pappan som jag gjorde misstaget att satsa på och lägga 8 år av mitt liv på. Det var dumt.

Jag förstår dig ts.

Ja en bonus är det inte utan ett nödvändigt ont som man måste respektera och inte förvänta sig någon respekt tillbaka.
    Pymsan skrev 2015-07-22 12:38:58 följande:

Nej, fine, hon har inte skrivit det ordagrant men väl att hon ifrågasätter varför man skaffar barn om man ändå separerar. Undrar om hon inser att hon i och med det också ifrågasätter sin sambos livsval och livsstil. Och visst, hon har inte skrivit rent ut att hon tycker illa om flickan men det skiner igenom o det är inte rätt mot någon inblandad att ha det på det viset.

Har aldrig skrivit att jag ogillar flickan. Självklart ifrågasätter jag sambons tidigare liv men inte rakt ut till honom. Men nu var det ju inte detta tråden handlade om utan jag skrev min frustration angående divafasonerna.
    Anonym (Va?) skrev 2015-07-21 02:38:37 följande:
    Att vara en bonusförälder till en 15-åring är väl inget stort ansvar? Att komma in som vän till familjen och fungera som en vän till familjen är ju inget svårt om man blir behandlad med respekt. För det är väl ingen ledsen 4-åring vi pratar om?
    Inget stort ansvar? Nej kanske inte i mitt fall men ändå är det eftersom jag och pappan gör allt hemma ,då hon aldrig lyfter på röva.
    Tycker inte synd om mig själv men har en stor frustration över hennes sätt. Nej jag kommer inte in som en vän fungerar inte och det vill jag inte. Men att vara en god vuxen var min tanke men det är svårt då hennes sätt gör mig irriterad. Jag behandlar hennes självklart med respekt och håller god min. Jag hade hellre sett en grinig 4 åring än en 15 åring som tror jorden snurrar kring märkesväskor, yta och skönhet. Grunden till min irritation är hennes "jag är lite bättre än alla andra" sätt. Och utan ord men med kroppsspråk kan jag läsa av vad som inte är tillräckligt fint för henne.
Svar på tråden Less på "bonusbarnlivet"