Fråga till er som gillar att ha barn
Alltså, ni som gillar att ha barn, kan ni snälla definiera noggrant för mig exakt vad det är ni tycker är så roligt?
Bortse från det (förhoppningsvis) självklara att ni älskar barnet. Fokusera mer på livet med barn osv.
Jag hör nämligen så ofta folk som säger:
"Livet har fått en mening sen jag fick barn"
"Det är så roligt att ha barn"
"Det är värt allt det jobbiga"
"Det är det mest fantastiska jag varit med om"
"Dagen då jag fick barn var den bästa i mitt liv"
Men jag, som har ett barn i 2-årsåldern, kan inte identifiera mig med någonting av detta.
För min del är det snarare såhär:
"Jag har förlorat allting i mitt liv som jag älskade att göra, och hela min självständighet och identitet, sen jag fick barn"
"Precis allting mitt barn vill göra är tråkigt, jobbigt, energikrävande, eller farligt"
"Det är ABSOLUT inte värt det. Jag tänker inte skaffa fler"
"Det är det mest krävande och jobbiga och tråkiga och påfrestande jag varit med om"
"Dagen då jag fick barn var startskottet för de värsta åren i mitt liv"
Ursäkta om jag låter lite brutal här, men det finns i mina ögon INGENTING i livet som blivit bättre eller roligare sedan jag fick barn. Precis allting har bara blivit sämre, svårare, tråkigare, etc etc. Jag är mer begränsad på precis alla plan, jag är fattigare, jag är mer stressad, frustrerad, ledsen, sömnlös, sjukare, argare, en sämre människa på alla sätt och vis helt enkelt. Enda stunderna i mitt liv då jag mår verkligt bra är när mitt barn är borta hos sin mormor eller något, och jag får vara mig själv för en dag eller två.
Så jag tänkte att ni som tycker om att ha barn kan få definiera noggrant för mig EXAKT vad det är ni upplever som så roligt och bra med att ha barn, så kanske jag kan försöka finna de sakerna i mitt liv, och kanske en dag kan komma till en plats i livet då jag kan uppskatta att ha barn.
Tack.