Anonym (känner mig tråkig och rastlös) skrev 2015-07-20 11:10:11 följande:
semestertider... inget strandväder, en man som helst inte vill lämna hemmet, eller träffa folk, han vill helst spela tv/datorspel eller se på tv... precis som sonen på 4 år, han älskar det! hans pappa är hans idol..
vi har även en liten dotter på 2 år, som egentligen inte vill så mycket, hon går runt och fixar..
och jag håller på att gå sönder, känner mig rastlös, känner att e de fint väder måste man göra något, vi måste göra något för barnen på semestern, vi måste ha minnen att visa upp på skolan när man ska göra semesterkollage..
Jag försöker dra ut familjen på saker, men det är så jobbigt, så tungt att dra ut en vuxen som inte vill och som inte vill lyssna.. e de fler mammor som sitter i samma situation, som kämpar för att göra sommaren till en upplevelse, ett bra minne för sina barn, som släpar med motspänstiga gubbar, när barnen kanske tycker det bästa är att vara hemme och bara vara.. snälla hjälp..
Men bläää en sån tråkig karl du har. Men vet du vad?! Det finns massor att göra! Det behöver inte vara långt bort och det behöver inte kosta massor av pengar.
Hemma hos oss är vi två vuxna och ett barn. Just i år måste vi göra en större renovering på vårt hus och det arbetet utför min man och jag gör lite på kvällar och helger. (Varje kväll drar vi ut pappa på att leka kurragömma, bada eller spela fotboll. Sen somnar vi alla i dubbelsängen. (Inget "vuxenliv" här denna sommar!

)
Vi kommer dock att resa bort hela familjen till hösten.
Det betyder att det är jag som får stå för sommaraktiveteter. Vi har varit på museum, i den stora lekparken inne i stan, badat när det varit möjligt, cyklat, varit på minizoo, metat med farfar, shoppat med mormor i en annan stad, lagat vår bil med morfars hjälp och kokt saft med farmor. Någon dag har vi haft "bara tråkigt hemma".
Flera gånger har barnet haft en kompis med sig så de har varit två. Flera kompisar har småsyskon som tar mycket tid från deras föräldrar och då kan det vara skönt att få äta en glass på en brygga utan att ha småsyskonen runt hela tiden.
En fyraåring är ett nyfiket litet monster. De slukar nästan allt och vill prova på så mycket som möjligt. Det är ju helt fantastiskt att se deras energi. Och det är sååå sött och mysigt när de somnar på kvällen.
Kanske hänger din gubbe med på era äventyr när han vaknar upp från sin "tvspelskoma" eller så blir han ännu tristare. (Fast om det blir det sistnämnda så ar du nog ändå tröttnat för länge sen och kvar står han med sitt spel och halv-vuxna barn som han missade att spela fotboll med....)