• Anonym (känner mig tråkig och rastlös)

Vad är bra sommarlov för ett barn?

semestertider... inget strandväder, en man som helst inte vill lämna hemmet, eller träffa folk, han vill helst spela tv/datorspel eller se på tv... precis som sonen på 4 år, han älskar det! hans pappa är hans idol.. 
    vi har även en liten dotter på 2 år, som egentligen inte vill så mycket, hon går runt och fixar.. 
    och jag håller på att gå sönder, känner mig rastlös, känner att e de fint väder måste man göra något, vi måste göra något för barnen på semestern, vi måste ha minnen att visa upp på skolan när man ska göra semesterkollage.. 
    Jag försöker dra ut familjen på saker, men det är så jobbigt, så tungt att dra ut en vuxen som inte vill och som inte vill lyssna.. e de fler mammor som sitter i samma situation, som kämpar för att göra sommaren till en upplevelse, ett bra minne för sina barn, som släpar med motspänstiga gubbar, när barnen kanske tycker det bästa är att vara hemme och bara vara.. snälla hjälp.. 

• Svar på tråden Vad är bra sommarlov för ett barn?
  • Fjäril kär

du är förälder, du bestämmer över barnen.  Skit i din partner. VIll han sitta hemma och vara tråkig är det upp till honom. Han är vuxen och bestämmer det själv.  

Men aktivera barnen med nånting , gå ut och mata änderna i parken, ta en picknickkorg med och utforska omgivningen.  Det kan räcka med en barnvagnspromenad bort till lekplatsen i nästa kvarter. 

åk på IKEA och ät mjukglass 
    ut och hoppa i vattenpölarna i regnet, på med gummistövlar bara 

åk till mormor och fika en dag

spontanbestäm att ni sover över någonstans. 

Nånstans i det här kommer det att vakna en nyfikenhet hos 4åringen och vilja göra mer av det du föreslår. 
    Kanske det även kan trigga din partner att faktiskt se att det finns annat och göra. 

tv-spel o tv är helt okej en regnig söndag. Men inte flera dagar i streck.

Du är den som bestämmer.  Låt inte din trista sambo förstöra dom möjligheter du ändå har.  Upp med humöret! 

• Anonym (yyy)

skit i mannen och gör saker med barnen istället..

• Anonym (Annan gubbe?)
    Anonym (känner mig tråkig och rastlös) skrev 2015-07-20 11:10:11 följande:

semestertider... inget strandväder, en man som helst inte vill lämna hemmet, eller träffa folk, han vill helst spela tv/datorspel eller se på tv... precis som sonen på 4 år, han älskar det! hans pappa är hans idol.. 

vi har även en liten dotter på 2 år, som egentligen inte vill så mycket, hon går runt och fixar.. 

och jag håller på att gå sönder, känner mig rastlös, känner att e de fint väder måste man göra något, vi måste göra något för barnen på semestern, vi måste ha minnen att visa upp på skolan när man ska göra semesterkollage.. 

Jag försöker dra ut familjen på saker, men det är så jobbigt, så tungt att dra ut en vuxen som inte vill och som inte vill lyssna.. e de fler mammor som sitter i samma situation, som kämpar för att göra sommaren till en upplevelse, ett bra minne för sina barn, som släpar med motspänstiga gubbar, när barnen kanske tycker det bästa är att vara hemme och bara vara.. snälla hjälp.. 

Men bläää en sån tråkig karl du har. Men vet du vad?! Det finns massor att göra! Det behöver inte vara långt bort och det behöver inte kosta massor av pengar.

Hemma hos oss är vi två vuxna och ett barn. Just i år måste vi göra en större renovering på vårt hus och det arbetet utför min man och jag gör lite på kvällar och helger. (Varje kväll drar vi ut pappa på att leka kurragömma, bada eller spela fotboll. Sen somnar vi alla i dubbelsängen. (Inget "vuxenliv" här denna sommar! )

Vi kommer dock att resa bort hela familjen till hösten.

Det betyder att det är jag som får stå för sommaraktiveteter. Vi har varit på museum, i den stora lekparken inne i stan, badat när det varit möjligt, cyklat, varit på minizoo, metat med farfar, shoppat med mormor i en annan stad, lagat vår bil med morfars hjälp och kokt saft med farmor. Någon dag har vi haft "bara tråkigt hemma".

Flera gånger har barnet haft en kompis med sig så de har varit två. Flera kompisar har småsyskon som tar mycket tid från deras föräldrar och då kan det vara skönt att få äta en glass på en brygga utan att ha småsyskonen runt hela tiden.

En fyraåring är ett nyfiket litet monster. De slukar nästan allt och vill prova på så mycket som möjligt. Det är ju helt fantastiskt att se deras energi. Och det är sååå sött och mysigt när de somnar på kvällen.

Kanske hänger din gubbe med på era äventyr när han vaknar upp från sin "tvspelskoma" eller så blir han ännu tristare. (Fast om det blir det sistnämnda så ar du nog ändå tröttnat för länge sen och kvar står han med sitt spel och halv-vuxna barn som han missade att spela fotboll med....)
  • Nenne666

Okej! Din partner verkar ju inte helt ball och vill inte vara med och han lägger ingen större vikt vid upplevelser, utgå från det och räkna inte honom. Sommarlovet är en tradig tid för många vuxna, även barnen. Hur fyller man ut tiden? Först och främst, njut av att koppla av och koppla ner. Gör det mysigt att dra sig länge på morgonen, småprata om dagen, gör ett bad hemma. Baka lite (eller varför inte köpa bullar i bageriet) och ta med dig en filt och saft och fika på närmaste gräsmatta. Ta fram en vattenslang och ha lite vattenkrig... Ta hem barnens kompisar, kusiner eller kanske grannbarnen? Lekplatsen är inte fy skam det heller... Alltså, man behöver inte ta sig så värst långt och det behöver inte bli komplicerat utan njut av ledigheten. Låt pappa sitta där och va tråkig då. Skit i honom... Köp vattenballonger och kasta på varandra, även på mamma . Hur som helst är det mysigast för barnen att föräldrarna är i harmoni och att man bara njuter av att vara med varandra. En fin sommar behöver inte vara utlandsresa, Liseberg osv... Ta det lugnt!

• Anonym (Delvis)

Jag håller med, delvis. Tycker inte man totalt ska såga pappan. Han och sonen har kanske funnit "sin" grej tillsammans. Alla människor vill faktiskt inte kuska runt och göra massa saker hela tiden utan en del trivs bäst hemma. Har man problem med detta så får man ju prata om det så att man kan kompromissa fram en lösning som passar alla...

Sen tycker jag inte sommaren är till bara för barnen, att de ska ha roliga saker att berätta. Är förvånad över att det ens görs sommarcollage längre med hänsyn till alla dessa barn som varken har råd att få åka nånstans eller kanske ens råd med en kamera/ smartphone för att dokumentera sommaren.

Era barn verkar ju nöjda, det är du som är missnöjd och självklart måste ni ju prata om det. Men att utgångspunkten är en annan än att mannen/pappan måste ändra på sig tror jag blir fel. Då kanske du gifte dig med fel person?

• Anonym (Plupp)

Liknande situation här. Maken hänger visserligen på ca en gång i veckan, men annars "orkar" han inte. Själv är jag i vecka 38 med foglossning och förvärkar, så energin är inte sprutande här heller.. Jag har kryckor pga foglossningen och klarar inte av att gå så långt.

Men vi har en glad och aktiv tvååring som inte vill vara hemma och uggla hela dagarna. Någon som har tips på genomförbara utflykter i göteborg som varken kostar skjortan eller försätter mig i sängläge efteråt?

• Anonym (Relä)

Även om far och son funnit "sin grej" och gillar att spela så finns det en gräns och det är ni vuxna som sätter den gränsen.
    För mig är det stor skillnad på sommarlov/semester och annan tid.
    Hur mycket har han spelat under vinterhalvåret?
    Hur mycket spelar han nu?
    Många av de sakerna som faktiskt går att göra nu som att bada, leka mycket ute, gå långa skogspromenader med picknick, gå på djurpark osv går faktiskt inte att göra rent praktiskt på vintern. Eller så blir det en helt annan upplevelse
    Men liksom tänk, det är väl roligare för barnen att göra andra saker på sommaren än sånt som de kan göra när som helst (som att sitta i soffan med en ipad i näven).

Bara att leka på en annan lekpark än den närmaste är kul för småbarn. Gå i skogen och lek kurragömma och leta djurspår och plocka bär, gå till biblioteket och bläddra i böcker, det kunde vi göra många timmar när mina barn var yngre.
    Och sen självklart utelek med vatten, parklek, bad i bassängbad eller sjö/hav om ni har nära till sånt. Njut av att gå barfota i gräset och så.
    I alla fall för mig så är det viktigt att ta vara på ljuset för tids nog blir det mörkare igen.

Och jag hade inte accepterat att min partner bara satt inne och spelade, never. Vad är det för förebild?

Dessutom, om det är mulet struntar de flesta barn i , de badar ändå

• Julia1245

Ett av mina starkaste barndomsminnen är när jag och pappa spelade Worms på Playstation till klockan fyra på morgonen fastän jag egentligen var för liten för att vara uppe så länge.

Deras gemensamma intresse är inte fulare än andra aktiviteter.

Är du rastlös kan du väl ta med dig barnen och hitta på saker själva?

• Anonym (Delvis)
    Julia1245 skrev 2015-07-20 17:04:29 följande:

Ett av mina starkaste barndomsminnen är när jag och pappa spelade Worms på Playstation till klockan fyra på morgonen fastän jag egentligen var för liten för att vara uppe så länge.

Deras gemensamma intresse är inte fulare än andra aktiviteter.

Är du rastlös kan du väl ta med dig barnen och hitta på saker själva?

Ja precis, jag förstår inte detta med att Hela familjen alltid måste vara på samma ställe.

Din man och son har ett intresse. Du vill göra andra saker. Det måste ju gå och få till en kompromiss där de följer med ibland, och att du annars tar lilla barnet med dig på grejer.

Om deras intresse varit att skåda fåglar tror jag inte någon hade tyckt att det skulle begränsas, men nu råkar det vara tv-spel och det räknas inte som ett intresse utan waste of time.
Svar på tråden Vad är bra sommarlov för ett barn?