• Anonym (Färger)

    Somalier och deras kläder..

    Jag menar INGET illa med tråden, jag kritiserar inte någon och jag är inte rasistisk.
    Är enbart nyfiken.

    Hur kommer det sig att majoriteten (alla förutom kanske 5 stycken) av alla somalier jag träffat, inte bär kläder "som alla andra"?
    Jag syftar främst på färgerna.. det är helt otroligt hur kläderna inte passar tillsammans.
    En lite kortare khimar som är röd, en lång kjol under med regnbågens alla färger. Eller en längre tröja som är grön, orange och blå, en kjol som är gul och lila, och en slöja som är är rutig med massa färger.
    Det passar aldrig ihop. Man får en chock varje gång. 

    Vet ni något om kulturen i Somalia, alltså kanske att det anses att en kvinna är vackrare ju fler färger hon använder.. eller något liknande? Hur kommer det sig att det är just somalier som bär den typ av kläder?

    Alla får klä sig hur de vill, jag är bara nyfiken. 

  • Svar på tråden Somalier och deras kläder..
  • Digestive

    Det kanske beror på kulturen och hur exempelvis öron (och då kanske också ögon) kan färgas av den. I arabländerna så har de exempelvis 32 grundtoner, till och med 64 gundtoner ibland, när musik kompineras, medan västländerna använder 9 - varför arabisk musik kan låta väldigt konstigt i ovana öron (för araber som har växt upp med sådan musik, låter varenda ton ren och klar). Östasien använder exempelvis 4 gundnoter, traditionellt, varför deras traditionella musik kan låta lite "pling-plong"-enformig för västerlänningar.

    Kanske samma fenomen med det här, att det faktiskt matchar och ser korrekt ut i de kulturvanas (somaliernas) ögon.

  • MrsPJ

    Kulturellt skulle jag gissa. Om man tittat på inidiska kläder är de ju väldigt färggranna och med brodyr, nåt vi västerlänningar kanske använder för att hotta upp oss med nån accessoar eller så. Eller vissa afrikanska kläder i stora tyger med mycket färg och mönster. Vi är rätt grå och trista i jämförelse, allt ska matcha så som vi är vana att matcha. Det måste ju typ vara på modet för att bära bpde randigt och rutigt, annars är det ju oj oj oj, klädde du på dig onykter haha! Gissar att de tycker att de är jättefina i sina kläder precis som vi tycker att vi är i våra.

  • Digestive

    Rättelse!

    Den arabiska skalan bygger klassiskt på 17 grundtoner samt ibland 19 eller 24.

    Den västerländska skalan bygger på 12.

    Den östasiatiska och indiska skalan bygger på 5.

    Inte många rätt där inte, tänkte nog lite väl mycket data!

  • MrsPJ
    Digestive skrev 2015-07-20 21:38:35 följande:

    Rättelse!

    Den arabiska skalan bygger klassiskt på 17 grundtoner samt ibland 19 eller 24.

    Den västerländska skalan bygger på 12.

    Den östasiatiska och indiska skalan bygger på 5.

    Inte många rätt där inte, tänkte nog lite väl mycket data!


    Hur som helst så lärde jag mig nåt nytt :D Så tack för det!
  • Digestive
    MrsPJ skrev 2015-07-21 15:12:55 följande:
    Hur som helst så lärde jag mig nåt nytt :D Så tack för det!
    =)
  • LauraPalmer

    Jag älskar den stilen särskilt på kvinnor. Jag har den inte själv då starka färger kan få mig att se glåmig ut. Men på mörkhyade är det riktigt snyggt.

  • Muno Omar

    Det är ingenting  och göra med kultur, jag själv vet inte varför man gör det. Jag är somali, men ändå tycker inte och klä många färger samt

Svar på tråden Somalier och deras kläder..