• Anonym (Svälter snart!)

Jag "äter" i drömmarna och vaknar proppmätt. Hjälp!

De senaste nätterna har jag drömt att jag äter. Jag äter massvis. Stora pizzor, varma mackor, gräddbakelser, glass, chips - i princip allt som är onyttigt.

När jag vaknar på morgonen så mår jag illa efter allt "ätande". Illamåendet går förvisso över, men den där proppmätta känslan sitter i hela dagen och jag klarar inte av att äta på riktigt - för att jag är mätt, av att ha ätit i en dröm!?

Jag vet inte vad jag ska göra! Jag kan ju inte söka läkarvård. De lär ju inte tro mig. Men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Funderade på om det finns att köpa dropp, med näring, att ta själv hemma? Jag googlade men fann inget, så jag antar att det inte går?

Är det någon som varit med om något liknande eller känner någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Jag "äter" i drömmarna och vaknar proppmätt. Hjälp!
    Sandra111 skrev 2015-07-20 23:52:45 följande:

Lås in din mat och se om du vacklar upp hungrig???

Vad menar du?
  • Anonym (Mm)

Du kan mycket väl äta i sömnen. Prova lås in din mat och se om du vaknar vid kyl eller hungrig. Har själv ätit i sömnen pga stress och ångest. Vaknat med hela munnen ( och sängen ) full av pasta, smulor från mackor, godis, chips osv. Helt sjukt

• Anonym (Kolla)

Som de ovan säger finns det en sömnstörning som innebär att man går upp och äter,ja t.o.m tillagar mat i sömnen och man är inte alls medveten om det. Mätt p.g.a drömmar kan man inte bli,då är det nån psykisk spärr och det bör du nog söka hjälp för om det fortsätter.

Anonym (Mm) skrev 2015-07-21 00:02:18 följande:

Du kan mycket väl äta i sömnen. Prova lås in din mat och se om du vaknar vid kyl eller hungrig. Har själv ätit i sömnen pga stress och ångest. Vaknat med hela munnen ( och sängen ) full av pasta, smulor från mackor, godis, chips osv. Helt sjukt

Jag förstår hur du menar. Men saken är den att jag äter inte på riktigt. Då hade jag ju, liksom du, hittat spår efter att jag ätit.

Dessutom så har jag inte ens något av det jag "äter" i drömmarna, hemma. Jag har inte ens ingredienserna till att baka allt det jag "äter".
    Anonym (Kolla) skrev 2015-07-21 00:08:42 följande:

Som de ovan säger finns det en sömnstörning som innebär att man går upp och äter,ja t.o.m tillagar mat i sömnen och man är inte alls medveten om det. Mätt p.g.a drömmar kan man inte bli,då är det nån psykisk spärr och det bör du nog söka hjälp för om det fortsätter.

Kan det bero på att jag är strikt mot mig själv när det kommer till skräpmat?

Jag har inte ätit skräpmat sedan 11-års ålder. Jag tränar extremt mycket och är väldigt hälsosam (bortsett från de senaste dagarna då jag inte kunnat äta, vilket knappast är hälsosamt). Kan det bero på det?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Svälter snart!) skrev 2015-07-21 00:09:37 följande:

Jag förstår hur du menar. Men saken är den att jag äter inte på riktigt. Då hade jag ju, liksom du, hittat spår efter att jag ätit.

Dessutom så har jag inte ens något av det jag "äter" i drömmarna, hemma. Jag har inte ens ingredienserna till att baka allt det jag "äter".

Ja grejen med att äta i sömnen är att du kan drömma om att du äter en sak men äter en annan. Många vet inte ens att de gör det
    Anonym (Mm) skrev 2015-07-21 00:13:14 följande:

Ja grejen med att äta i sömnen är att du kan drömma om att du äter en sak men äter en annan. Många vet inte ens att de gör det

Men borde jag inte sakna något i kylen eller frysen då? Eller hitta typ ett äppelskrutt som spår?

Saknar inga pengar heller, så jag har inte knatat iväg till något hak mitt i natten.

• Anonym (Kolla)
    Anonym (Svälter snart!) skrev 2015-07-21 00:12:25 följande:
    Kan det bero på att jag är strikt mot mig själv när det kommer till skräpmat?
    Jag har inte ätit skräpmat sedan 11-års ålder. Jag tränar extremt mycket och är väldigt hälsosam (bortsett från de senaste dagarna då jag inte kunnat äta, vilket knappast är hälsosamt). Kan det bero på det?
    Det undermedvetna kan ställa till det,absolut. Fortsätter det här måsta du söka hjälp för äta måste du ju! F.ö har lite skräpmat nån gång ibland aldrig skadat nån så varför leva så himla strikt? Anorektiskt lagd? Rädd för fetma av nåt skäl? Ställer du för stora krav på dig själv? Livet är mer än att leva lagiskt, vare sig det gäller kost,träning,vad man än gör. Glad
    Anonym (Kolla) skrev 2015-07-21 00:19:04 följande:

Det undermedvetna kan ställa till det,absolut. Fortsätter det här måsta du söka hjälp för äta måste du ju! F.ö har lite skräpmat nån gång ibland aldrig skadat nån så varför leva så himla strikt? Anorektiskt lagd? Rädd för fetma av nåt skäl? Ställer du för stora krav på dig själv? Livet är mer än att leva lagiskt, vare sig det gäller kost,träning,vad man än gör.

I vanliga fall så äter jag som en hel karl, men så tränar jag extremt mycket också.

Jag har inte anorexi. När jag är på topp väger jag 75 kg (är 165 cm).
    Anonym (Skumt) skrev 2015-07-21 08:31:22 följande:

Bajsar du nåt då?

Detta har inte pågått i så många dagar, (tre dagar bara), så hittills har det fungerat som vanligt.

Fast inatt drömde jag inte! Och nu ska jag äta FRUKOST!

Jag googlade och läste att ett sätt att undvika mardrömmar, är att somna sent - riktigt sent, så att man är riktigt trött och somnar inom 30 sekunder. Då är man inne i såna djupa drömmar att man inte minns de morgonen därpå. Så gjorde jag, natten till idag, och det fungerade! :D
Svar på tråden Jag "äter" i drömmarna och vaknar proppmätt. Hjälp!