• Daniel12

Varför köper så många idioter färdigmat?

Nu menar jag alltså typ Findus och Familjen Dafgårds färdigrätter, färdiga sallader samt baguetter, när det både är relativt enkelt och mycket billigare och mer näringsrikt att laga mat från grunden och sen kanske lägga i portionsförpackningar (plastlådor m.m.) och/ eller frysa ner och ta upp vid behov.

Färdigrätterna t.ex. smakar ju inget, och inte ens XL-förpackningarna räcker för att mätta en arbetande karl. De vanliga portionerna är ju ett skämt. typ en bit kött/ en biff och några klyftpotatisar samt konserverade smaklösa grönsaker.

Och sallad som är så enkelt och billigt att göra själv, varför löper man en färdig sallad för 40-50kr? Ren idioti!

Eller färdiga baguetter för 35-47 kr - hutlöst!

Den enda anledningen jag kan tänka mig är att man har väldigt lite tid och är stressad ofta, men varför kan man inte avsätta t.ex. en helgdag och tillaga mat och sen lägga i lådor och frysa ner?

Varför detta onödiga slöseri?

• Svar på tråden Varför köper så många idioter färdigmat?
  • Sarakechi

Schysst att du kallar andra idioter bara för att de inte gör som dig, hur fan kan det vara ditt problem att folk väljer halvfabrikat?

• Drottningen70

Andra kanske värderar tid före pengar.

• Daniel12
    Sarakechi skrev 2015-07-22 10:10:03 följande:

Schysst att du kallar andra idioter bara för att de inte gör som dig, hur fan kan det vara ditt problem att folk väljer halvfabrikat?

De kanske inte är idioter, men beteendet i sig är idiotiskt..

• guinevere
    Sarakechi skrev 2015-07-22 10:10:03 följande:

Färdigförpackad mat som värms i micro är inte samma som halvfabrikat. Halvfabrikat är tex mjöl. Helfabrikat är tex smör. Råvaror är helt oprocessade, tex potatis.

Men jag håller med om att var och en får oroa sig över sina egna matvanor!
  • Mantrasina

För att alla inte alltid har tid och ork. och för att vi prioriterar olika här i världen!

• Velmaja

Tror folk köper färdiga rätter för dom är lata, stressade och inte orkar göra mat?

• sextiotalist

Nu köper vi inte det så ofta. Men när vi gör det är det för att vi är på landet över en helg och orkar inte laga mat att ta med sig i förväg. Eller så orkar man inte laga mat, eller så kör det ihop sig.

Både jag och sambon blir mätta på en vanlig enportion som för övrigt kostar drygt 20 kronor.

Vill för övrigt rekommendera Icas fisksoppa. En skvätt grädde i, så blir den ännu godare.

Sedan kan jag bli trött på min egen mat och tycker det är gott som omväxling.

När jag är på tjänsteresa är dessa rätter toppen. Vem står och lagar mat på hotellrummet eller packar halva väskan med matlådor.

Och innan du går i taket. 9 av 10 ggr när jag äter på kontoret så är det matlådor med mat som jag tillagat själv.

• Jennie med ie

Vad som är gott eller ej är ju en smaksak, det finns det inget facit på. Likaså blir olika personer mätta på olika mängd mat och har även olika måltidsrutiner (äter oftare = mindre portioner t ex). Så de aspekterna är ganska ovidkommande.

Det är nog få som tror att färdigrätter generellt är nyttigare än hemlagat i synnerhet om man jämför samma rätt liksom. Däremot kan VISSA färdigrätter absolut vara nyttigare än VISSA hemlagade rätter.

Och att det handlar om brist på ork i många fall är ganska uppenbart.

• Meebo

Jag köper dem typ 3-4 gånger i månaden och ibland oftare för att dem är så himla goda.

Jag kan laga över 80 olika maträtter själv men ibland har jag noll och ingen lust alls att stå vid spisen även om jag har tiden och varorna hemma i kyl/frys.

• Gizmo

Köper ytterst sällan färdigrätter, men ibland är det smidigt. När man varken har tid eller lust att stå vid spisen!

Svar på tråden Varför köper så många idioter färdigmat?