Åksjuka?
Jag var ett åksjukebarn, och det förstod mina föräldrar när jag var i tvåårsåldern. Plötsligt kommer det inte, iaf inte för mig, jag mådde illa en ganska bra stund innan jag spydde, men svårt för en sån liten att tala om antar jag. För mig var det även ett skydd mot illamåendet att sova i bilen. Själva spyan är för åksjukebarn en befrielse från illamåendet, så att hon var pigg och glad efteråt förstår jag mer än väl :)
Får jag ge några små tips på vägen om det nu visar sig att hon lider av åksjuka så är det de här: 1. Ge henne nåt att äta en liten stund innan ni åker. Hungerskänslor förvärrar illamåendet. 2. Ha med nåt litet i bilen som hon kan knapra på, och dryck. 3. Låt henne sitta fram. Det är ett annat "gung" i bilen i baksätet som jag än idag inte klarar av. (33 år gammal) 4. Kör mjukt så långt det är möjligt. Kraftiga accelerationer och onödigt hårda inbromsningar inför tex rödljus framkallar illamående på nolltid. 5. Ha alltid en påse lättillgänglig. Har räddat våran bil flera gånger då barnen var mindre och också åksjuka. Tack och lov verkar de helt ha vuxit ifrån det nu.