• Humlan87

Tandborstning

Hur funkar det för er att borsta tänderna på era tvååringar? Här är det väldigt olika, antingen är det världens fajt eller så går det hur lätt som helst, mycket beroende på dagsformen. ..

Hur gör ni med utspottning av tandkräm? Min pojke spottar gärna men inget kommer ut, han gör bara ljudet ! Är det nåt att oroa sig över, att han sväljer ner sin fluortandkräm, eller gör alla småbarn det?

• Svar på tråden Tandborstning
  • Mr Obvious

Det är ingen fara om man borstar 2 gånger om dagen, men se till att använda barntandkräm. Flouret i tandkrämen gör bäst verkan om man inte sköljer munnen efter tandbortsningen, dvs försök spotta ut men skölj inte.

• Trippelmamma76

Precis, använd tandkräm för rätt ålder. Den för de yngsta är gjord för att sväljas enligt tandsköterskan jag var på ettårskontroll hos...

Vi har haft lite olika roliga lekar/ritualer runt tandborstningen som gjort att det funkat. Tex gömt tandborsten lite grann så man låtsas leta efter den, eller jagat tandtroll i munnen.

• Sockervaddspinnen

Mängden flour är anpassad till att barnet ska kunna svälja skummet.

Min son, förvisso lite äldre än din, men ändå, brukar få se på film på min telefon medan jag borstar hans tänder. Då sitter han blixtstilla och tjafsar inte ett dugg.

Svar på tråden Tandborstning