• Anonym (utmattad)

gnälliga vänner

Har på senare tid upptäckt att många av mina vänner bara klagar och gnäller. Vet inte om de alltid varit så eller om det är jag som blivit mer känslig.

Orkar inte lyssna på folk som bara klagar och gnäller. Har så pass mycket i mitt eget liv att jag inte vill slösa bort min tid på sånt.

Mest irriterad blir jag eftersom gnäll inte ger någonting. Men gör något åt saken istället för att bara klaga, kan jag känna.

Hur ska jag hantera det? Det är människor som jag haft länge i mitt liv som jag numera bara undviker. Ska jag försöka stå ut mer? Be dem sluta klaga när de umgås med mig? Eller bara fortsätta undvika dem?

Har ni vänner som bara klagar? Hur har ni hanterat det?

• Svar på tråden gnälliga vänner
  • Fanny b

Jag brukar i första hand hantera i mitt tycke överdrivet mycket gnällande genom att diskutera detta konstruktivt.  Om en kompis tex klagar på värk, frågar jag: Har du sökt för detta, etc.
    Om jag skulle märka att jag inte får något gensvar skulle jag istället bara bemöta det neutralt, tex  svara jaså, jaha och sedan byta ämne.
    Om detta inte skulle hjälpa skulle jag inte umgås med denna person så mycket, då jag själv kan bli påverkad av att höra för mycket gnäll. Jag är inte ute efter att få andra att sluta gnälla men efter jag själv för många år sedan började fokusera på att inte gnälla så mycket utan istället hitta lösningar på mina problem blev min tolerans mot för mycket gnällande låg, speciellt om det sker om jag själv har mycket att tänka på.

Jag tror inte på att säga: Sluta gnäll i mitt sällskap, dels för att man har rätt att gnälla om man så vill och dels för jag inte tror på att bestämma vad andra får säga i ens sällskap.

• Anonym (undviker dålig energi)

Jag avstår från att träffa människor som utstrålar negativ energi, dvs de som jag känner inte ger mig något i utbyte. Att lyssna på gnällspikar har jag helt enkelt inte tid med, har för mycket annat att lägga min prio på.

Svar på tråden gnälliga vänner