• Linae86

Hemmagjorda våtservetter/tvättlappar?!

Vi har skötbordet i barnrummet och söker tips på enkla lösningar när det inte finns rinnande vatten. Vill inte använda våtservetter man köper då det är så mycket "onödigt" i dom, kan man göra egna på något vis? Vet oxå folk som haft en burk vatten på skötbordet och sen använt torra tvättlappar till, byter ni vatten varje gång isf? Kom gärna med tips. Jag vill helst hålla mig till så rena och naturliga alternativ som möjligt utan att det blir svindyrt. Behöver inga kommentarer som "varför har ni inte skötbordet i badrummet?", hade vi haft plats för det hade vi givetvis haft det.

• Svar på tråden Hemmagjorda våtservetter/tvättlappar?!
  • minerva123

Vi använder Icas tvättlappar (Ica Basic) och brukar blöta ett gäng och förvara i en liten plastpåse på skötbordet. Vid bajs droppar vi på lite babyolja på tvättlappar. Brukar ha en påse i skötväskan också, både för blöjbyte och för tork av händer/ansikte efter maten.

• minerva123

Vad gäller priset är Icas tvättlappar jättebilliga, ca 25 kronor för 250 st. Vi som har två blöjbarn just nu skulle bli ruinerade om vi använde våtservetter.

• minerva123

Jo, en sak till, tvättlapparna är guld också när det gäller att sanera barnstol/bord/köksgolv efter måltiderna. Blött hushållspapper smular ju bara och blir en blöt klump, vilket tvättlapparna inte gör. Nu har jag spammat klart, men jag älskar tvättlappar som du märker!

• Linae86

Haha tack för tipsen! :D Får nog bli tvättlappar och vatten, och olja vid behov ;)

• Rocket Mania

Eller så köper du ett gäng begagnade tygblöjor och klipper till i lämplig storlek. Eller IKEAs frottétvättlappar. Men det funkar nog bara om man kan tvätta hyfsat ofta.

• Rocket Mania

Ett annat förslag är att du sköljer av bebisen under rinnande vatten i badrummet vid blöjbyte, det funkade toppen här.

/en till som inte kan skriva allt i ett och samma inlägg.

• Linae86
    Rocket Mania skrev 2015-07-25 15:22:21 följande:

Ett annat förslag är att du sköljer av bebisen under rinnande vatten i badrummet vid blöjbyte, det funkade toppen här.

Nja vill nog helst slippa springet mellan badrummet och skötbordet :)
  • nötskalet

Jag brukar lägga en bunt av Icas tvättlappar i en matlåda, värma vatten i en kastrull och ha i en tesked ekologisk kokosolja som får smälta, sen häller jag över vattnet i matlådan med tvättlappar.

Det får stå i ca 15 min och sen är det bara krama ur vattnet, separera tvättlapparna och på med locket! Mina brukar hålla kanske 3-4 dagar, tar kanske 7 min effektiv tid att göra dem!

• Linae86
    nötskalet skrev 2015-07-25 15:59:33 följande:

Jag brukar lägga en bunt av Icas tvättlappar i en matlåda, värma vatten i en kastrull och ha i en tesked ekologisk kokosolja som får smälta, sen häller jag över vattnet i matlådan med tvättlappar.

Det får stå i ca 15 min och sen är det bara krama ur vattnet, separera tvättlapparna och på med locket! Mina brukar hålla kanske 3-4 dagar, tar kanske 7 min effektiv tid att göra dem! smile1.gif

Ja jag funderade på kokosolja, men då jag använt det själv har jag fått utslag så är lite kluven i att använda det till bebis :/ Men det är ju kanske värt att testa iaf :)
  • minerva123
    Rocket Mania skrev 2015-07-25 15:22:21 följande:

• nötskalet
    Linae86 skrev 2015-07-25 18:02:08 följande:

Ja jag funderade på kokosolja, men då jag använt det själv har jag fått utslag så är lite kluven i att använda det till bebis :/ Men det är ju kanske värt att testa iaf :)

Våran son hade problem med röd och irriterad rumpa för att vi använde vanliga våtservetter för mycket, när vi började med egengjorda så försvann det på bara något dygn.

Så för oss var det tvärt om men du kan ju alltid testa lite försiktigt i början så märker du ju om det inte funkar! Oljan gör ju dessutom att det blir lättare att få bort bajset ^^
  • Sheryl82

Man ska undvika köpta våtservetten på grund av många kemikalierna som finns i dem. Det är skrämmande:
    www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_11415.pdf

Vi använder tygtvättlappar i eko bomull (miiminki.se/shop/barn-baby/88-ekologisk-tvaettvante-natur-leela-cotton.html) och bara varmt vatten. För bajs använder jag papperstvättlappar och vatten. När vi är ute, då finns det ekologiskt alternativ utan tillsatser från Natracare: miiminki.se/shop/barn-baby/306-ekologiska-baby-vatservetter-natracare.html

Svar på tråden Hemmagjorda våtservetter/tvättlappar?!