• MiaMeyer

Har använt diskmedel i stekpanna, försent att rädda?

Jag har slarvigt nog använt diskmedel i min ända stekpanna, och den har alltid funkat bra ända till idag när jag står och försöker göra pannkakor. Pannkakorna fastnar hur mycket smör jag än använder.. Är det försent att rädda stekpannan på något sätt eller är det lika bra att slänga den?
    Är jättetacksam för svar och testar gärna vad som helst!

• Svar på tråden Har använt diskmedel i stekpanna, försent att rädda?
  • Brunhilde

Du behöver inte slänga den om det är en gjutjärnspanna. Bränn in den igen bara. Det gör du genom att stryka insidan med matolja och sätta den på hög värme. (Pannan ska vara ren och torr när du gör det). När den är mättad på olja (den inte suger åt sig mer). är det klart.
    Låt den svalna och torka ur överskottsoljan med hushållspapper. Diska den i fortsättningen med varmt vatten, när pannan fortfarande är varm. 

• MiaMeyer
    En PantherTant skrev 2015-07-25 13:13:18 följande:

Olja in den med mycket olja (tex rybsolja) när den kallnat och du tvättat den

Tack så mycket! går till affären genast!
  • MiaMeyer
    Brunhilde skrev 2015-07-25 13:17:58 följande:

Du behöver inte slänga den om det är en gjutjärnspanna. Bränn in den igen bara. Det gör du genom att stryka insidan med matolja och sätta den på hög värme. (Pannan ska vara ren och torr när du gör det). När den är mättad på olja (den inte suger åt sig mer). är det klart.
    Låt den svalna och torka ur överskottsoljan med hushållspapper. Diska den i fortsättningen med varmt vatten, när pannan fortfarande är varm. 

Tack! det ska jag definitivt göra!
  • Maria 434

Du behöver inte bränna av den, så slipper du lukten och oset. Räcker med att smörjs in den rikligt med olja, låt stå ett dygn, torka av överflödet

• klyban
    MiaMeyer skrev 2015-07-25 13:10:57 följande:
    Jag har slarvigt nog använt diskmedel i min ända stekpanna, och den har alltid funkat bra ända till idag när jag står och försöker göra pannkakor. Pannkakorna fastnar hur mycket smör jag än använder.. Är det försent att rädda stekpannan på något sätt eller är det lika bra att slänga den?
    Är jättetacksam för svar och testar gärna vad som helst!

Pannkakor är annars en perfekt att få tillbaka det skyddande kollagret, så det inte längre fastnar.
    Dock så ska man steka i hög temp då.

En PantherTant skrev 2015-07-25 13:13:18 följande:
    Olja in den med mycket olja (tex rybsolja) när den kallnat och du tvättat den

Man måste bränna in den igen, så man skapar ett nytt kollager som är avvisande.
    Som då gör så maten inte längre fastnar.
    Bara olja in den, gör inte mer än skydda den från rost bildas.

• Maria 434
    klyban skrev 2015-08-21 11:37:25 följande:

Pannkakor är annars en perfekt att få tillbaka det skyddande kollagret, så det inte längre fastnar.

Dock så ska man steka i hög temp då.

Man måste bränna in den igen, så man skapar ett nytt kollager som är avvisande.

Som då gör så maten inte längre fastnar.

Bara olja in den, gör inte mer än skydda den från rost bildas.

Går alldeles utmärkt utan att bränna in oljan
  • klyban
    Maria 434 skrev 2015-08-23 13:03:28 följande:
    Går alldeles utmärkt utan att bränna in oljan
    Nä, inte om det vi pratar om här.
  • sextiotalist

Jag brukar använda diskmedel någon gång per år för att göra dom riktigt rena. Det fungerar utmärkt. Man torkar pannorna riktigt torrt efteråt och smörjer in dom med matolja. Det har gjort väldigt många gånger och de fungerar utmärkt fortfarande. Sambon körde en i diskmaskinen. Inga problem (lite extra olja efteråt bara och en liten utskällning ;) )

• klyban
    sextiotalist skrev 2015-08-23 14:38:57 följande:
    Jag brukar använda diskmedel någon gång per år för att göra dom riktigt rena. Det fungerar utmärkt. Man torkar pannorna riktigt torrt efteråt och smörjer in dom med matolja. Det har gjort väldigt många gånger och de fungerar utmärkt fortfarande. Sambon körde en i diskmaskinen. Inga problem (lite extra olja efteråt bara och en liten utskällning ;) )

Steker du sen känslig mat(i att fastna), som tex pannkakor.
    Så kommer pannkakan inte lossna, spelar ingen roll hur mycket olja du har smörjt in då.
    Sen efter kanske 5-7 pannkakor, så har pannan fått tillbaka sitt avvisande kollager så fastnar det inte nånstans i pannan längre.
    Om man nu använt rätt så hög värme och steka i.

Sen att diska en stekpanna med diskmedel, visst kan man göra det.
    Men varför?

Svar på tråden Har använt diskmedel i stekpanna, försent att rädda?