• Anonym (anonym)

pedanta, petnoga föräldrar varför tar ni så stor plats

Hej! Ni föräldrar som är petnoga, pedanta, perfektionister, som tycker en förälder är man bara på ett sätt tex som ska äta exakta tider varje dag, ska lagas speciell mat och varje dag alla måltider exakt.Ramlar något ur den perfekta bilden så är det genast dålig förälder .

Men varför tar ni så stor plats?  förstår ni inte att det finns inga regler på hur en föräldrer ska vara ?? Förstår ni också att alla har inte era förutsättningar, förstår ni med att det är ingen regelbok hur man ska vara så länge man själv anser man duger och mer där till . Förstår ni med att man är mer än förälder, man är en människa ??? Undrar verkligen, frågar även här.

• Svar på tråden pedanta, petnoga föräldrar varför tar ni så stor plats
  • Studentpappa
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-25 23:02:47 följande:

Hej! Ni föräldrar som är petnoga, pedanta, perfektionister, som tycker en förälder är man bara på ett sätt tex som ska äta exakta tider varje dag, ska lagas speciell mat och varje dag alla måltider exakt.Ramlar något ur den perfekta bilden så är det genast dålig förälder .

Men varför tar ni så stor plats?  förstår ni inte att det finns inga regler på hur en föräldrer ska vara ?? Förstår ni också att alla har inte era förutsättningar, förstår ni med att det är ingen regelbok hur man ska vara så länge man själv anser man duger och mer där till . Förstår ni med att man är mer än förälder, man är en människa ??? Undrar verkligen, frågar även här.

Var träffar du alla dessa perfekta föräldrar, instagram?
  • Sockervaddspinnen

Du vet att typ 70% av allt som skrivs på FL, är rent skitsnack och överdrift.

• Anonym (anonym)
    Tines skrev 2015-07-25 23:51:49 följande:

Hur många såna personer har du i din närhet?

Ett antal, visst de får va  på sitt sätt men kan inte ställa de kraven på mer än sig själv ...
  • Anonym (anonym)
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-25 23:53:20 följande:

Du vet att typ 70% av allt som skrivs på FL, är rent skitsnack och överdrift.

Ja en del , men inte i vissa saker där är det tom värreän det som beskrivs.
  • Anonym (y)

Vad menas med att laga speciell mat?

• Sockervaddspinnen
    Anonym (y) skrev 2015-07-26 00:17:51 följande:

Vad menas med att laga speciell mat?

Ja, du vet, alla som gör allt från grunden - inga hel- eller halvfabrikat.

De mjölkar sin egen ko, kärnar sitt eget mjöl, kärnar sitt eget smör.

Möjligen så kardar de även sin egen ull, spinner trådar och virkar kläder.
  • Anonym (.)

Det kan också vara så att man är tvungen att göra detta... Utan att man för den sakens skull varken trivs med det eller "skryter" med det.

Vi har några barn med diagnos (ADD, ADHD, autistiska drag) och därför är det i princip ett måste att äta på rätt tider. I vårt fall ca 8, 11.30, 14, 17.15 samt ev. kvällsmacka med.

Vad är alternativet? Ha skrikande, bräkande, barn som vägrar att äta? Jag lovar att ni inte vill vara i närheten av oss om vi råkat åka iväg för att handla och missat mat&sov-klockan.

Dessutom har vi allergier (Mjölk, ägg, fågelkött, soja) så det är inte helt lätt att hitta bra halvfabrikat. När lillen var liten så tålde han inga halvfabrikat och vi fick även göra eget lördagsgodis mm.

Så himla pretto, perfektionistiskt - eller? Ett sätt att slippa se honom gråta/skrika och kräkas!

Jag har varit aktiv i många trådar om matlagning från grunden mm, framförallt på en annan föräldrasida, men det är för att man jagar enklare lösningar.

• Anonym (huh)

Vad menar du med att man är mer än förälder? Vi äter nästan alltid på samma tider men inte har jag trott att jag är pedant och petnoga för det? Det gjorde jag innan jag fick barn också så både jag och sonen mår bättre att få äta när vi är hungriga. Vad är det för speciell mat folk lagar då?

• Anonym (anonym)
    Anonym (huh) skrev 2015-07-26 13:04:56 följande:

Vad menar du med att man är mer än förälder? Vi äter nästan alltid på samma tider men inte har jag trott att jag är pedant och petnoga för det? Det gjorde jag innan jag fick barn också så både jag och sonen mår bättre att få äta när vi är hungriga. Vad är det för speciell mat folk lagar då?

Det anses ska vara mat på speciellt vis , all mat duger inte åt sådana människor. Då ska de ingen mat ha ju heller.
Svar på tråden pedanta, petnoga föräldrar varför tar ni så stor plats