Inlägg från: Anonym (Soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc.)

arv, socialens norm, sjukvård kbt

Din budget och skuldrådgivare har fel. Om

Man behöver busskort för att genomföra behandlingar och läkarbesök har man en absolut rättighet att få det. Och dessutom är det så att om ditt arv är slut om tre år och du då behöver söka försörjningsstöd så kan du inte få avslag för något du gjorde för tre år sedan. Man FÅR nämligen inte gå så långt tillbaka i tiden i beräkningen. OM din socialtjänst ändå skulle få för sig att ge dig avslag om 3 år så skulle du tveklöst få rätt vid ett överklagande. Din skuldhandläggare är en amatör som säger nåt så dumt, det kan du hälsa från mig.

Köp ditt busskort och gå på din behandling .

• Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 10:34:08 följande:

Ni som har haft försörjningsbidrag och ärvt det är så jag fick inte ens köpa ny säng..eller en beg dator

Fast du har rätt att göra det du vill för dina pengar. Du KAN inte få avslag om 3 år för det du gör idag. De lurar dig. Vad bor du i för skitkommun?
  • Anonym (Soc.)

Du ska givetvis vara försiktig med dina pengar och inte slösa, men om du är i behov av en ny säng en begagnad dator och ett busskort för att kunna gå på behandling och söka jobb så är det saker som faller inom

Skälig levnadsstandard även när man går på försörjningsstöd. Låter som om du råkat ut för någon som försöker skrämma upp dig och utnyttja att du befinner dig i underläge och inte känner till dina rättigheter. Stå på dig.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 11:01:12 följande:

På ekonomiskt bistånd sa handläggaren att de kommer kolla kontona fyra år tillbaka

Jag måste vusa upp det

Får jag jobb får jag använda arvet som jag vill.

Därför hoppas jag på utvecklingsanställning ich att läkaren vill träffa handläggaeen som ska hjälpa mig att få ett jobb på det sättet att chefen vet om mina funktionsnedsättningar

Hon ljuger för dig. Kolla konton 4 år tillbaka ? Haha.... Finns inget

Lagstöd för det.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 11:05:30 följande:

Nä jag vågar inte vill inte hamna på gatan

Ombud vad är det?

Lägg av. Köp ett jävla busskort och gå på din behandling nu!!
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 11:09:15 följande:

Söka jobb kan man göra på af

Surfa på biblan..

Nej när man har försörjninjstöd får man inte köpa säng om man inte sparar...

Inte heller får man pengar till dator

Så är det i lundskommun

Lund har inga speciallagar. De har socialtjänstlagen att följa precis som alla andra kommuner. Det finns ingen post för "möbler" i den normala normen dom man ska kunna spara av, utan behöver man en säng efter att ha gått länge på försörjningsstöd så ansöker man om ett möbelbidrag för att köpa en säng som man då får utöver den vanliga normen.

Jag förstår inte varför du startade tråden och ställer frågan när du sedan ändå väljer att inte tro på de svar du får? Om du inte tror på det jag säger så föreslår jag att du ringer socialstyrelsen eller IVO och frågar.

Dator och internetuppkoppling ingår

Sedan ett par år i skälig levnadsnivå och bidrag ska ges till den utrustning som möjliggör uppkoppling. Detta är dock något som många kommuner ligger lågt med. Inget de berättar frivillig liksom.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 11:15:07 följande:

Men ingen som har ärvt som går eller har gått igeom samma sak

Nej jag har inte ärvt men eftersom jag jobbar på soc så VET jag hur det ligger till och fortfarande ljuger de för dig. De FÅR INTE ge avslag om 3 år baserat på vad du köper idag. Det är omöjligt. Det finns inget sådant lagstöd. Inte heller behöver du ha någon som helst kontakt med skuldrådgivare eller försörjningsstödshandläggare under denna tid om du inte vill. Du kan helt avsäga dig den kontakten.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 11:29:26 följande:

Nej men jag har pratat med soc och fått svar

De ska kolla

När jag hade social bidrag ingick inte internet.

Inte heller möbelbidrag?

Fick 4000 kr av soc när jag flyttade fick visa kvitto fick bara köpa en beg säng s nu är sönder ingen dator ingen mikro trots bara två kokplattor i lägenheten sparade till en beg mikro

Flyttade fick en billigare lägnhet längre från stan... det fick jag men inget möbel bidrag har sprat till beg möbler

Jag vill skriva av lån så jag har mer pengar i mnaden men får inte..

Ja varför ska jag tro på er när de på kristallen säger en annan sak?

Och skickat hem lapp om fyra år och sen vad som gäller med aktivitstöd när jag besökte dem på budget och skuld

Nej leva på 3800 kr som försörjningstödet var?

Men min tråd är jy frågan kan min läkare neka att hjälpa mig? Om jag ej går kbt kan han säga nej till prata med handläggaren som ej kan hjälpa mig om hon inte ha pratat med honom?

Du väljer själv vad du vill tro på men lurad blir du i alla fall . Men du verkar ju ha bestämt dig.

Det ingår ej i en läkares uppgifter att försöka övertyga en ha släggans om att du behöver kbt, om det är det du frågar?

Däremot borde du kunna på ett läkarintyg eller kunna visa upp en remiss.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 11:35:52 följande:

Jag e liv rädd för gatan..

Liv rädd att bli vräkt..

Liv rädd att ej få jobb via utvecklingsanställning..

Liv rädd att leva just nu..

Såg framimot kbt att få bukt på ångest och panik attakerna med mera kom ut lite i samhället

Och det är den rädslan de utnyttjar när de ger dig felaktig information att förhålla dig till . Har du ingen anhörig som kan hjälpa dig göra din talan? Någon du kan visa svaren i denna tråd för? Fråga din kommun om det finns sk personliga ombud som kan hjälpa dig med olika myndighetskontakter.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 11:32:19 följande:

Men varför måste jag skriva ut konto varjge månad och spara?

Varför måste jag spara kvitton?

Medecin kvitton, läkarebesök? Kläder?

Allt ska sparas..

Återigen är det ingen som kan tvinga dig till det. Du är precis som Jag i dagens läge helt självförsörjande. Vem vet hur min situation ser ut om 3 år. Jag kanske då behöver försörjningsstöd fast jag idag lever långt över norm. Jag blir förbannad när jag hör hur de ljuger för dig. Du måste inte spara några kvitton eller ha kontakt överhuvudtaget om du inte vill. Däremot kanske det är BRA om du har nån som hjälper dig hålla styr på pengar och budget men då ska det ske schysst, inte med hot om att du kommer att få avslag och stå på gatan om 3 år för att du köpeten dator idag...

Har god lust att följa med dig personligen på nästa möte du har alltså...
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 11:39:32 följande:

Min handläggare vill träffa min läkare för att prata om mina funktionsnedsättningar hinder så hon vet vad hon ska säga till chefer när hon ringer och söker jobb åt mug och vad hon kan hjälpa mig med när hon är min handläggare med mera..

Om din handläggare på soc kallar till ett vårdplaneringsmöte med din läkare är han skyldig att medverka. Ett sådant möte kallas SIP-möte och och görs när någon ör i behov av både landstings och kommunala insatsen. Just för att ingen person ska behöva hamna mellan stolarna. Men det är DU som bestämmer om du vill ha ett SIP eller ej. Låter som en mycket bra idé dock eftersom du i detta läge hamnar just mellan stolarna när en instans bedömt att du behöver en viss landstingsinsats med kommunen blockerar detta genom att ljuga för dig om att du inte får köpa busskort. Se till att ta upp den frågan under mötet.
  • Anonym (Soc.)
    evaeva18 skrev 2015-07-26 12:14:50 följande:

Eftersom jag bor i lund ringde jag en vän som ärvde 79 tusen. Han hade samma sak fick reda på hur länge de skulle räcka och så innan han kunde söka bidrag igen.

När han skulle operars detta har inte med arvet att göra skulle ansöka hos försöringskassan och sitt privata försäkringsbolag fick han pengar skulle de sen gå till socialen då sjuksvistelsen ej ingår i normen

Ja lund är nog ganska strängt ska ringa runt lite idag..

Då verkar det ju som att Lund satt detta olagliga förfarande i system och en IVO-anmälan vore på sin plats.

Att man ska få ersättni g från fk när man ligger på sjukhus är döremot inget konstigt. Inte heller att socialtjänsten begär tillbaks pengarna från fk om det är så att man fått försörjningsstöd samtidigt som man varit sjukskriven.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 12:20:14 följande:

Nej men de sa det på skuld och budgetenheten

Ja hyran togs från arvet när jag hade aktivitetstöd...

Nu ska 3800 kr tas av arvet

Och hyra

Nä ingen slösare... men jag har lån som csn och annat som tas från 3800 kr

Hon på biståndshandläggaren sa att konton ska ses 4 år tillbaka...

Antingen ljuger hon eller så vet hon inte vad hon talar om. Självklart kan du under denna tid betala räkningar så som csn och dylikt utöver normen som för dig säkert är en bra riktlinje att utgå ifrån i din månadsbudget.

Du behöver inte upprepa vad de sagt åt dig, vi förstår vad de sagt. Vi ufrågasätter inte vad de sagt åt dug. Vi talar bara om för dig att de har fel. Du KAN inte få avslag om 2-3 år för att du idag lever över norm, köpet säng busskort och betalar ditt CSN lån. Det är omöjligt, det finns inget lagstöd för ett sånt avslag. Punkt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 12:56:45 följande:

Detta gäller arv.

Man är tvyvgen att visa upp arvet när man har försörjningsbidrag sen räknar de ut hur långe man kan leva på det innan man får söka igen med mera

Bidrag aktivitetsöd räknas ej som inkomst.

Då ska arvet räka längre

Det är ingen skillnad på arv eller annan inkomst på det viset. De gör fel och utnyttjar det faktum att de flesta inte ifrågasätter eller överklagar.
  • Anonym (Soc.)

Det är ingen som sagt att du ljuger. Det vi säger är att det inte stämmer att du inte har rätt att köpa säng, busskort etc. Och att du pga det skulle kunna få avslag 3 år frami tiden.

• Anonym (Soc.)

Budgetrådgivaren försöker väl hjälpa dig att lägga upp en budget för att pengarna ska räcka så länge som möjligt, men det är helt frivilligt att gå dit.

Återigen, det viktiga här är att du vet att du inte kan få avslag om 3 år, för att du idag köper säng och busskort. Du är inte längre ett ärende på socialtjänsten.

Om du dyker upp om 3 månader och har gjort slut på pengarna är det en annan femma.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (typiskt) skrev 2015-07-26 14:26:24 följande:

men då måste jag väll spara kvitton till soc när jag sen söker försöjningsbidrag?

kommer de inte räkna ut allt?

som de säger på budgenhetenten?

typ varför fattas det ca 15 tusen? vad gick dem pengarna åt?

Visa deklationern på inkomst med mera?

Man får inte resa sa soc sek i telefonen hon vikarien så hälsa på släkten i Polen fick jag ej? kostar ca 8000 tusen med allt....

fick inte köpa dator...det får man inte när man har social bidrag...

kanske jag ska våga köpa en säng ätnligen

Nej man tittar inte så långt tillbaka. Man ska utgå ifrån den faktiska situationen när man bedömer försörjningsstöd. Man tittar högst 3 månader tillbaks. Att du två år tidigare haft några hundratusen på banken är inte relevant.
  • Anonym (Soc.)

Självklart är aktivitetsersättningen en inkomst och precis som med arvet får du göra exakt vad du vill med dessa pengar. Nu får det vara nog med funderandet. Nu sätter du punkt och går ut och köpet dig en säng och ett busskort.

Och du.... Var rädd om pengarna, de försvinner fortare än man hinner blinka om man inte tänker sig för.

Over and out!

Svar på tråden arv, socialens norm, sjukvård kbt