• Anonym (Ts)

Hjälp, mitt sår slutar inte blöda!

Hej, jag var ganska klumpig igår och skar upp fingret när jag gjorde sallad.. Såret är inte jätte stort, men däremot djupt. Det tog över en timme innan det slutade blöda och då höll jag hårt tryck på det hela tiden.

Nu för en stund sedan skulle jag byta plåster och göra rent det, men så fort jag tog av plåstret så började det blöda igen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det. Vill inte åka till vc heller eftersom det är en bit bort, och det blöder ju inte Extremt mycket.

Har någon tips eller råd? Jag har gjort rent med asolsprit och har kompressor på som jag tejpat på ganska hårt. Lägger in en bild! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp, mitt sår slutar inte blöda!
  • Anonym (Ts)

Någon? :/

• Anonym (Ts)

Okej, vad menar du? Kan dom förebygga så att det inte behöver sys, eller ifall det skulle behövas sys?

• Karpalo

Är inte helt ovanligt att såna sår kan vilja blöda ett tag.. Håll det under kallt vatten/håll något kallt mot så stoppar det blödningen. Sen lägg om det med tryck (jag brukar använda en ihopvikt Mesoft-pad + plåster/sårtejp). Och inte pilla/byta förband i onödan.

• Anonym (Litet)

Äsch det är ju jättelitet. Kompresser och plåster, pilla inte på det i onödan. Inte konstigt att det kan vara svårt att få tid på vc om folk går till läkaren med sånt...

• Anonym (Ts)
    Karpalo skrev 2015-07-26 14:11:52 följande:

Är inte helt ovanligt att såna sår kan vilja blöda ett tag.. Håll det under kallt vatten/håll något kallt mot så stoppar det blödningen. Sen lägg om det med tryck (jag brukar använda en ihopvikt Mesoft-pad + plåster/sårtejp). Och inte pilla/byta förband i onödan.

Tack för tipsen!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Litet) skrev 2015-07-26 14:16:26 följande:

Äsch det är ju jättelitet. Kompresser och plåster, pilla inte på det i onödan. Inte konstigt att det kan vara svårt att få tid på vc om folk går till läkaren med sånt...

Ja jag vet att det är litet, men jag oroar mig för infektioner, med tanke på att det är ganska djupt. Det är en vän som tycker att jag ska åka in, men jag ville ha fler synpunkter. Förstår inte varför du måste vara otrevlig ! Ska du fortsätta med det här kan du lika gärna låta bli att svara!
  • Lena

Det kan behöva sys för att läkas rätt om det är så djupt. Det tar bara någon minut att funka.

• Anonym (rent & plåster)

Ser inte så djupt ut. Håll det rent och skydda med plåster så du inte stöter i saker så det går upp och börjar blöda så börjar det läka inom några dagar.

• Anonym (Sårtejp)

På Apoteket finns det särskild sårtejp som du kan "tejpa" såret med. Gör det efter att ha rengjort såret noga. Sedan plåstrar du om den som vanligt och så låter du det vara några dagar så att det får tid på sig att läka lite innan du går in och petar på det igen.

Just sådan där sårtejp använde sjukhuset och VC på de titthålssår jag hade efter min galloperation

Svar på tråden Hjälp, mitt sår slutar inte blöda!