• Pennie

Hjälp att välja barnvagn?

Hej,

Väntar första barnet i december och sitter och jämför barnvagnar, har bland annat varit inne på barnvagnsblogg.se, vi har också varit i fysisk barnvagnsbutik och provkört lite men där var golven plana och lättkörda såklart...

Jag har snöat in lite på Emmaljunga Superviking AIR (lufthjul) eller Kronan duo S men vill höra om ni har andra alternativ eller förslag. Jag har nu även sneglat lite på Kronan City duo då  Kronan duo S och Emmaljunga Superviking AIR tycks vara svåra att hitta begagnade (inom körbart avstånd) på Blocket.

Vet dock inte riktigt om någon vagn går in i bagaget på bilen.. Ska ut och mäta! Eventuellt chassi för sig och liggdel bredvid.

Förutsättningar: 
    Årstid: Barnet föds i december, risk för snö men bor i södra delen av Sverige så det brukar inte komma jättemycket snö (peppar, peppar).
    Bostad: Bor i villa, dvs ingen hiss.
    Bil: Vi har en Saab 9-5 Sedan (dvs ingen kombi..) och inte pengar att byta bil.
    Användning: Vi har hund, så vi kommer gå ut varje dag på promenader, och jag hade föredragit att kunna gå på andra underlag än asfalt (gärna även terräng/skog - åtminstone stigar/stråk). Hade varit bra med en lättihopfälld vagn för besök till mataffären mm.
    Kroppsliga förutsättningar: Jag har även av medicinska skäl ökad risk för kejsarsnitt, vill ha en lättkörd vagn så OM det blir snitt att jag slipper något tungkört. Varken jag eller maken är särskilt långa, drygt 160 och drygt 170.
    Övrigt: Vi har snöat in på svängbara (men låsbara) framhjul, vill även kunna använda vagnen i stan, när vi handlar osv. Vi har också snöat in på lufthjul då det tycks fastna mycket  sten/grus i punkteringsfria plus så tycks lufthjul stötdämpa bättre enl recensioner osv.

Tips?
    Har jag missat någon vagn vi bör spana in utöver ovanstående?
    Är ovanstående vagnar något för oss ens utifrån ovanstående förutsättningar?

TACK på förhand!
  • Svar på tråden Hjälp att välja barnvagn?
  • Jsson

Brio go next! Den valde vi, liten och få in i bil lätt körd bra gung och man kan enkelt byta till terräng hjul :)

• Anonym (T)

Vi har brio smile och bor i Malmö. Superbra! Bra pris, lufthjul, låsbara, tar liten plats, bra varukorg, lätt att fälla, lättkörd och det bästa (för mig med kronisk ryggvärk) är att barnet sitter högt.

Tipsar om den!

• annasv1980

Bugaboo Cameleon 3 (smidigare vagn som även funkar i terräng finns inte) eller Buffalo (lite buffligare men fortf kanon att köra). Finns särskilda framhjul att köpa till som är låsbara och man byter på en sekund. Be om en demonstration i butik av dessa vagnar! Cameleon är storsäljare och finns alltid på blocket. Plus även för att det är så lätt att få tag i tillbehör, byta färg på tyget etc.

• Pennie

Hur är Trille Viper 4 s? Såg att den med har lufthjul.

Tycks inte finnas särskilt mycket på Blocket utav någon av ovanstånde, får hoppas att barnvagsaffärerna har rea snart  om vi inte får napp begagnat :)

Svar på tråden Hjälp att välja barnvagn?