• Anonym (Zzzzz....)

Erfarenheter av Propavan?

Jag har under en period haft väldigt svårt att somna om nätterna. Många gånger så somnar jag först vid fyra-fem på morgonen. Oerhört jobbigt, då man är som en jäkla zombie dagen efter och sen jättepigg på kvällen när det är dags att gå och lägga sig.

Jag har ringt både vårdcentralen ett antal gånger och allmänpsykiatrin, som jag är inskriven på sen 2 år tillbaka och bett om att få träffa min läkare eller om min läkare kan skriva ut något åt mig så jag kan få sova, men det har varit nej från både vårdcentralen som bara tar emot akutfall och psykiatrin nu under sommarperioden. Jag har hållit på och gå i bitar fullständigt här hemma. Jag har sovit oerhört dåligt dom närmsta 3-4 veckorna, och nu börjar det kännas riktigt ordentligt både fysiskt och psykiskt på en! 

Men idag fick äntligen sjukvården tummen ur r*ven på sig själva och börjat hjälpa mig. Psykiatrin har sagt att dom inte kan hjälpa mig, förrän i augusti då jag ska få träffa läkaren, då jag ska förflyttas till en annan avdelning nu efter sommaren och dom vill inte blanda in några andra läkare. Vårdcentralen sa också nej, eftersom jag är inskriven på psykiatrin och hänvisade mig tillbaka dit. Nu började jag bli riktigt irriterad, men ringde tillbaka till psyk och sa att jag för helvete inte kunde vänta till augusti förrän jag får nånting mot sömnen!

Men sköterskan sa att dom kan inte skriva ut något via telefon och att jag fick stå ut med dom behovsmedicinerna som jag redan har som är Stilnoct och Oxascand, men dom hjälper ju inte ett jävla skit. Då nämnde jag Propavan för henne, då en vän till mig tipsat om den medicinen och då ändrar sköterskan helt plötsligt inställning och sa att hon kunde prata med min läkare om att han kunde skriva ut det åt mig. Det skulle inte vara några problem sa hon. Antar att det beror på att den medicinen inte är beroendeframkallande.

Någon som har erfarenhet av Propavan? Fungerar den bra? Har hört biverkningar som att man kan bli väldigt trött och dåsig dagen efter av den. Hur är det för er andra som har den medicinen eller har haft den tidigare?

Hoppas verkligen på att få kunna sova nu!

• Svar på tråden Erfarenheter av Propavan?
  • Emy88

Jag har haft fruktansvärda problem med att somna och har testat flera mediciner. Det enda som fungerar för mig är propavan. Jag äter maxdosen och för mig tar det mellan 1-2 timmar att somna på kvällen, men det är ändå helt ok om man jämför med hur det har varit. Det bästa är att jag somnar om lätt på natten om jag vaknar. Jag är trött första timmen på morgonen men sedan känner jag mig pigg.
    För att somna lättare på kvällen undviker jag även sockerhaltiga produkter efter sex på kvällen och rör mig så lite som möjligt för att gå ner i varv, kan vara ett tips. Ett annat knep som jag använder mig av är att räkna baklänges från 500 när jag lägger mig.

• Anonym (funkar)

Propavan är bra. Jag tog den nån halvtimme innan läggdags. Men tog jag mer än en tablett så fick jag rejäla myrkryp i benen - och då gick det inte att sova. Hur mycket stilnoct tar du? För är du beroende av den så kanske inte Propavan funkar? Där har jag ingen erfarenhet. Jag blev trött dagen efter om jag tog den för sent på kvällen. Så framåt 22-tiden var lagom för mig.

Propavan funkade för mig. Numera sover jag gott utan tabletter.

• Anonym (Zzzzz....)
    Anonym (funkar) skrev 2015-07-27 13:52:27 följande:

Propavan är bra. Jag tog den nån halvtimme innan läggdags. Men tog jag mer än en tablett så fick jag rejäla myrkryp i benen - och då gick det inte att sova. Hur mycket stilnoct tar du? För är du beroende av den så kanske inte Propavan funkar? Där har jag ingen erfarenhet. Jag blev trött dagen efter om jag tog den för sent på kvällen. Så framåt 22-tiden var lagom för mig.

Propavan funkade för mig. Numera sover jag gott utan tabletter.

Jag fick Stilnoct utskrivet november-2013 när jag blev utbränd och har tagit totalt under dom snart 2 åren kanske 5-6 tabletter och förpackningen innehåller 25 tabletter allt som allt, så jag tar dom väldigt sällan. 

Sen har jag Oxascand också. 5 mg tabletter som jag får ta max 3 ggr/dag. Dom senaste 3-4 veckorna har det blivit att jag tagit en eller två tabletter varje kväll (eller natt snarare) för att försöka somna, men jag blir mest dåsig och seg av både Stilnoct och Oxascand, men inte trött så att sömnen vill komma.

• Zarch

Ska börja med att säga att jag själv inte haft med psykiatrin att göra, däremot har jag under hela mitt liv haft sömnproblem. Det är en folksjukdom som man inte pratar om.

För vissa fungerar propavan bra på, vet flera som dyrkar den. Men personligen är det nog det absolut vidrigaste jag har prövat. Dels så somnade jag inte på den och "baksmällan" var hemsk, känslan dagen efter var som efter två flaskor vin på ett ungefär. Försökte ett tag men la ner, behöver dock inte vara samma för dig? Då tycker jag att biverkningarna är mindre på ataraxen.

• Anonym (Zzzzz....)
    Zarch skrev 2015-07-27 14:00:25 följande:

Ska börja med att säga att jag själv inte haft med psykiatrin att göra, däremot har jag under hela mitt liv haft sömnproblem. Det är en folksjukdom som man inte pratar om.

För vissa fungerar propavan bra på, vet flera som dyrkar den. Men personligen är det nog det absolut vidrigaste jag har prövat. Dels så somnade jag inte på den och "baksmällan" var hemsk, känslan dagen efter var som efter två flaskor vin på ett ungefär. Försökte ett tag men la ner, behöver dock inte vara samma för dig? Då tycker jag att biverkningarna är mindre på ataraxen.

Usch. Har hört liknande besvär som andra också fått av Propavan som du beskriver. Hoppas det inte blir så för mig, för jag vill verkligen kunna nu! Har testat Atarax tidigare, för några år sedan då jag hade överjävliga sömnbesvär plus hemsk ångest om nätterna, men blev precis som med Stilnoct och Oxascand bara seg och dåsig av den, inte trött.
  • Zarch
    Anonym (Zzzzz....) skrev 2015-07-27 14:06:27 följande:

Usch. Har hört liknande besvär som andra också fått av Propavan som du beskriver. Hoppas det inte blir så för mig, för jag vill verkligen kunna nu! Har testat Atarax tidigare, för några år sedan då jag hade överjävliga sömnbesvär plus hemsk ångest om nätterna, men blev precis som med Stilnoct och Oxascand bara seg och dåsig av den, inte trött.

Det är väldigt olika det där, tycker att propavanen var svåra att somna på.

Bäst tycker jag att imovanen är, inga biverkningar heller. Men klart att det ska vara beroendeframkallande.
  • Anonym (Zzzzz....)

Ja, titta hur jag stavar också. Herregud!

Sömnbrist... Hoppas ni förstår i alla fall.

• Anonym (mih)

Har tagit Propavan i nästan två år, och i början var jag helt trött dagen efter. Var dåsig, och orkeslös, men efter ett tag (kommer inte ihåg hur länge) så släppte det. Muskelstelheten satt dock kvar rätt länge, men den lättade ändå också efter ett tag. Och den var aldrig så pass illa att jag inte kunde gå ut och gå, jag kunde inte powerwalka bara. 

Har aldrig drabbats av myrkrypningar som jag hört att många gjort. 

Propavan har funkat bra för mig :)

• M r a u

Provat en gång och aldrig mer. Men visst, jag somnade på två sekunder varje natt hela veckan som följde.

• IsDimma

För mig fungerade dom i typ två veckor. Då hade jag sovit helt katastrofalt uselt i flera år så min kropp var dödstrött.
    Sen funkade den väldigt dåligt. Jag blev inte trött av dom och somnade inte heller även om ja försökte. Och somnade ja inte inom 20 minuter efter att jag tagit dom så fick jag hemska myrkrypningar i benen och armarna. Sen spred det sig till resten av kroppen.
    Och har man inte sömnproblem innan så får man det av att det bokstavligen kryper i hela kroppen och det enda som hjälper är att röra på sig

Jag fick, efter att ha provat propavan, mirtazapin utskrivet. Den funkar klockrent fortfarande. Det är sömnmedicinen. Från början tog jag den (60 mg första året) och atarax (50 mg) varje kväll. Sen käkar jag även imovane upp till fyra kvällar i veckan som insomningstabletter.
    Äter mirtazapin fortfarande, men nu på normala dosen 30 mg, alla kvällar utom kväll innan jag börjar klockan sex morgonen efter - då klarar jag mig på bara imovane.

Atarax har jag slutat med som sömntabletter - nu använder jag dom bara mot panikångest och om jag vet att jag ska göra något som brukar utlösa panikångest. Funkar för det mesta. Samt att det jag brukar få panikångest för är mest jobbrelaterat och jag har väldigt förstående kollegor (och rektor) som brukar fixa så att jag till största delen slipper det jag tycker är väldigt jobbigt - föräldramöten där jag bara behöver vara med men inte prata och teambuilding där jag bara behöver vara där men inte delta typ.

Hade utöver myrkrypningarna dock inga andra biverkningar av propavan. Var inte ens tröttare ån vanligt dagarna efter att ha sovit uselt igen.

• IsDimma
    Det där med att inte bli trött av just stinocttabletterna undrar jag om det inte är samma som för mig och mina imovanetabletter. För jag kan ta dom och blir aldrig trött av dom - inte dåsig eller någonting. Det enda som mörks på mig är att jag pratar sluddrigt och vinglar om jag får för mig att inte gå och lägga mig på en gång - inget jag märker av alls utan det är bara sambon som brukar kommentera det dagen efter. Men lägger jag mig ner och blundar och försöker somna så sommar jag på mindre än två minuter. Detta trots att jag dom sagt inte alls känner mig trött.
Svar på tråden Erfarenheter av Propavan?